Obsługa

Urządzenie ciekawie się prezentuje w samochodze. Sprawdźmy, co kryje się w środku.

Mio Moov 330

Jak informuje Mio dane mapowe obejmują ponad 600 tys. km dróg w Polsce. Zatem zainstalowane mapy powinny praktycznie doprowadzić nas do każdego miejsca w naszym kraju. Jeżeli chodzi o mapy Polski, to Mio korzysta z usług łódzkiej firmy Emapa. Przeprowadzony test z Wisły do Warszawy potwierdził, że Moov 330 sprawuje się dobrze, zarówno w miastach, jak i na obszarach wiejskich, uwzględniając naprawdę niewielkie i gruntowe drogi. Mio Technology udostępniło darmową aktualizację oprogramowania dla modeli Mio Moov 200, 300, 330. Aktualizacja zapewnia najnowsze dane mapowe, ponadto rozwiązuje także kwestie nowych kategorii POI pobieranych z MioMore Desktop oraz korzystanie z funkcji zoom. W samej aplikacji nie brakuje także bazy fotoradarów oraz funkcji zapamiętywania ostatnich adresów.

Mio Moov 330

O zbliżaniu się do fotoradaru zostaniemy poinformowani dźwiękiem, moim zdaniem jednak zbyt cichym. Wybór POI jest naprawdę duży i można znaleźć praktycznie wszystko. Do wybranch „punktów zainteresowania” są także podane dane teleadresowe (adres oraz telefon).

Mio Moov 330

Wybór widoku 2D/3D to standard. Tryb dzienny, jak i nocny w trybie 3D wygląda nieźle. Komunikaty głosowe. Wybór jest pomiędzy głosem męskim i żeńskim.

Przeprowadzony test, ujawnił wadę Mio Moov 330 – urządzenie ma duże problemy w synchronizacji danych mapowych z aplikacją nawigacyjną, a do tego czas komunikatów głosowych nie jest dostosowany do prędkości jazdy i zdarza się, że pojawiają się za późno. Także ich częstotliwość jest niedostateczna. Jest to o tyle ważne, że np. w przypadku słonecznego dnia, gdy musimy polegać bardziej na głosowej niż wizualnej informacji może się okazać, że już jest za późno na reakcję i miniemy szukaną ulicę. Zdarza się także, że nawigacja za późno informuje nas o tym, że minęliśmy właściwy skręt, a zamiast komunikatu ” zmieniam trasę” zaskoczeni jesteśmy widokiem już nowej trasy. W większości przypadków nawet nie zauważymy, że Mio ponownie dokonało obliczenia trasy podróży – czy to plus, czy minus nawigacji – myślę, że to rola przyzwyczajenia, ja wole wiedzieć, że zjechałem z trasy.

Mio Moov 330

Podczas używania nawigacji w górnym lewym rogu mamy sygnalizator najbliższego manewru – w postaci strzałki oraz informacji za ile on nastąpi. Po prawej stronie ekranu znajdziemy informację o aktualnej godzinie, szacunkowy czas dotarcia do mety i odległości do celu. Jest też cały czas widoczny przycisk Menu. Wszystkie informację są podane czytelnie i nie powinny nas rozpraszać w czasie prowadzenia samochodu.

Tak, jak napisałem powyżej, Mio Moov 330 jest wyposażony w 4.3 calowy ekran czuły na dotyk. Do urządzenia nie został dołączony rysik. Nie mam żadnych zastrzeżeń do tej kwestii. Bowiem ikony są na tyle duże, że łatwo obsługiwać je palcem nawet w czasie jazdy samochodem i praktycznie nie zdarza, aby „kliknąć” nie w to, co potrzeba.

  • Ulubione
  • Historia
  • Mapa
  • Adres
  • POI
  • Moje trasy
  • Preferencje
  • Sygnał GPS
  • NavPix
  • Mio Connect
  • O MioMap
  • Do wyboru Adresu naszej podróży producent proponuje pięć opcji: centrum miasta, adres, skrzyżowanie, kod pocztowy i długość/szerokość geograficzna. Tak duży wybór opcji powoduje, że właściwie zawsze znajdziemy szukany adres. Gdyby tego było mało jest możliwość wpisywania koordynatów geograficznych, funkcja przydatna na obrzeżach miast czy obszarach wiejskich – sprawdza się doskonale.

    Mio Moov 330

    Szukając adresu czasem przydaje się klawiatura fonetyczna. Aplikacja w przypadku wpisania błędnej nazwy miejscowości wyszuka najbardziej zbliżone nazwy i zapyta nas o wybór.

    Mio Moov 330

    Planowanie trasy to możliwość zdefiniowania punktu startu, punktów pośrednich oraz mety. Mamy wybór trasy najkrótszej / najszybszej, preferencji dla typów dróg (autostrady, drogi płatne, promy), możemy wyłączyć drogi gruntowe, z których nie chcemy korzystać, ustawić powiadomienia o przekroczeniu prędkości oraz wybrać mapy (tryb 2d/3d, tryb dzienny/nocny, ustawienia wyświetlania POI i ulubionych, wybór języka). Minusem może być brak opisu charakterystyki wyboru trasy- szybka, najkrótsza i optymalna.

    Mio Moov 330

    Poza funkcjami nawigacyjnymi możemy także wykorzystać Mio Moov 330 jako zestawu głośnomówiącego. Wymaga to tylko sparowania z telefonem poprzez łącze Bluetooth.
    Podsumowanie

    Nawigacja satelitarna Moov 330 to dobre urządzenie za rozsądną cenę. Co prawda o gustach się nie rozmawia, ale jest to jedno z nielicznych urządzeń nawigacyjnych, które naprawdę mnie się podoba. Zainstalowana wersja nawigacji nie powinna nikomu sprawiać żadnych problemów. Bardzo proste, intuicyjne menu, to z całą pewnością kolejny atut tego urządzenia. Owszem, mam drobne zastrzeżenia do komunikatów głosowych, ale poczekajmy na aktualizacje, a może będzie lepiej.

    Andrzej Kisiała

    Moov
    330 Specyfikacja

    Sprzęt

    Procesor

    Samsung 2443-400Mhz

    Moduł GPS

    20-channel SiRFstarIII

    TMC

    Opcjonalnie

    Gniazdo karty pamięci

    SD/MMC (Kompatybilne)

    Typ ekranu

    Ekran dotykowy 4.3″

    Rozdzielczość ekranu

    480 x 272 piksele (WQVGA)

    Orientacja ekranu

    Pozioma

    Bateria

    Akumulator litowo-jonowy

    Pojemność baterii

    720mAh

    Żywotność baterii

    2.5 godz

    Technologia Bluetooth

    Tak

    USB

    Tak (USB 2.0)

    Głośnik

    Tak

    Grubość

    17.7mm (0.9″)

    Szerokość

    130mm (5.1″)

    Wysokość

    77.7 mm (3.0″)

    Waga

    171 g

    Oprogramowanie

     

    System operacyjny

    Win CE .Net 5.0

    Oprogramowanie
    nawigacyjne

    MioMap 2008 v1.0