Podobno mają pojawić się wszędzie. Technologia zapisywania informacji w postaci dwuwymiarowej od kilku lat robi furorę w Azji. Kody 2D (ang. matrix code) pojawiają się tam wszędzie. W dniu dzisiejszym Telix.pl przy współpracy z Orange wdrożył fotokody. Kody 2D wykorzystywane są na 2 sposoby: w sekcji nowości do przenoszenia użytkownika do serwisu WAPowego i w sekcji Download do pobierania programów.

Fotokody pozwalają zakodować rozbudowaną informację w postaci małego znaczka o wymiarach 3-4 centymetrów kwadratowych, która jest odczytywana przy pomocy odpowiedniego oprogramowania w telefonie komórkowym posiadającym aparat fotograficzny. Można je wykorzystać wszędzie tam, gdzie mała ilość miejsca nie pozwala na umieszczenie długiego tekstu, np. na metkach produktów, pudełkach czy biletach.

Jak to działa?

Zaszyfrowany w kodzie identyfikator łączy się za pośrednictwem komórki z internetem. Na monitorze telefonu wyświetla się powiązany z kodem plik tekstowy, muzyczny albo wideo. Może to być prezentacja multimedialna, informacja o nowym produkcie lub konkursie. Ale też wizytówka, zwiastun filmu, możliwość połączenie głosowego bądź wiadomość MMS.
Demonstracja możliwości Fotokodów:

Jak widać na filmie, potrzebny jest jedynie telefon z aparatem fotograficznym i aplikacją, którą należy pobrać, wysyłając SMS o treści TELIX pod bezpłatny numer 8085. W odpowiedzi otrzymamy link inicjujący automatyczną instalację oprogramowania. Co istotne zapłacimy tylko za transmisję z internetu i przeglądanie treści, do których prowadzi fotokod (cena zależy od planu taryfowego, z którego korzystamy, oraz rodzaju i wielkości pobieranych danych). Usługa działa u wszystkich operatorów (Orange, Era, Plus, Play). Aplikacja do odczytywania fotokodów jest identyczna u wszystkich operatorów i co najważniejsze jest bezpłatna.

Jeśli chcemy pobrać treść multimedialną, już nie musimy ręcznie wpisywać adresu strony www. Nalże tylko zeskanować fotokod, a telefon natychmiast pobierze ukrytą pod nim informację.

W Europie z fotokodów można już korzystać m.in. we Francji i w Hiszpanii. W Polsce oficjalnie usługa w wersji komercyjnej wystartuje w 2009 roku, ale program pilotażowy został rozpoczęty już w lipcu. Dzięki ścisłej współpracy Orange z trzema największymi krajowymi operatorami komórkowymi został zaaprobowny jednolity standard technologiczny usługi.

Z fotokodów ucieszą się zapewne konsumenci, którzy nie lubią studiować długich i często zbędnych opisów produktu na opakowaniu. Dzięki fotokodom szybko dotrą do informacji, której najbardziej potrzebują. Z kolei producenci i handlowcy zaoszczędzą mnóstwo pieniędzy, które dzisiaj pochłania druk folderów i gazetek reklamowych (niechętnie czytane przez potencjalnych klientów tylko zaśmiecają nasze sklepy, biura i klatki schodowe). Powód do zadowolenia mają także agencje reklamowe. Zyskają jeszcze jeden nośnik informacji i reklamy. Nowoczesny, efektowny, o dużej sile rażenia.

Specjaliści są pewni, że kody są skazane na sukces.

Redakcja