Nawigacja i Podsumowanie

Nawigacja

W celu przetestowania obu produktów dla obiektywnego wyniku testu wybraliśmy się kilka razy na wycieczki w znane i nieznane nam tereny woj. śląskiego. Komunikaty głosowe w obu produktach są oczywiście po polsku. Dobrze uzupełniają informacje wizualne i w przypadku słabszej widoczności, zwłaszcza w słoneczny dzień pozwalają jeździć „na słuch”. AutoMapa pozwala wybrać między głosem damskim a męskim. Komunikaty w iGO polecenia podaje tylko damski głos.

iGO

iGO

W przypadku AutoMapy i urządzenia, na którym była testowana, głośności komunikatów w samochodzie są słabo słyszalne. iGo w tym wypadku spisuje się dużo lepiej

AutoMapa

AutoMapa

iGO

Gdy w iGO dostępna jest pozycja GPS, zielona strzałka (żółta przy włączonym schemacie kolorów w nocy) wskazuje lokalizację na mapie. Kierunek strzałki jest zgodny z kierunkiem jazdy. Strzałka ma odpowiedni rozmiar i w celu uzyskania realistycznego wyglądu jest obrócona w pionie zgodnie z poziomem zoomu i pochyleniem. Lokalizacja otrzymana z odbiornika GPS jest pokazana jako niebieska kropka na mapie. Może to pomóc w odnalezieniu pozycji, jeśli dokładność GPS jest słaba. Gdy zostanie utracona pozycja GPS, strzałka zmieni kolor na szary, lecz podróż przez krótki okres czasu jest kontynuowana po zalecanej trasie, z utrzymaniem ostatniej prędkości wskazanej przed utratą pozycji GPS. Po dotarciu do następnego punktu na trasie lub po 40 sekundach strzałka zostaje zatrzymana i pozostaje w kolorze szarym do momentu ponownego ustanowienia odbioru GPS. Dzięki temu można przejeżdżać przez krótkie tunele bez utraty pozycji.

iGO

iGO

Animowane strzałki pokazują właściwy kierunek, który należy utrzymać w celu kontynuacji podróży. Odcinek aktywny wyświetlony jest w jasnozielonym (czerwonym w nocy). Jest to zawsze najbardziej widoczna część mapy, nawet w tle widoku mapy 3D. Kamery do pomiaru prędkości (np. radary) są oznaczone na mapie małymi symbolami kamer. Można włączyć lub wyłączyć ostrzeżenia o fotoradarach oraz dostosować ustawienia w Ustawieniach ogólnych.

iGO

Używając automatycznego trybu w nocy, iGO zmienia schematy kolorów podczas dnia i nocy na kilka minut przed wschodem słońca i kilka minut po zachodzie słońca, w oparciu o informacje o czasie i lokalizacji dostarczone przez GPS.

Automapa

Po wybraniu opcji „Prowadź do” AutoMapa po ustaleniu pozycji GPS przechodzi w tryb nawigacji przesuwając i obracając mapę zgodnie z kierunkiem jazdy.
Podczas nawigacji w górnej części ekranu pojawia się belka z informacjami drogowymi dotycząca najbliższego manewru. Jednocześnie każdy manewr jest poprzedzony komunikatem głosowym, zawierającym podobne informacje. W czasie nawigacji kierując się czasem podawanym przez system GPS oraz pora roku AutoMapa potrafi przyćmić kolory wyświetlanej mapy i innych elementów tak, aby jasny ekran nie przeszkadzał w jeździe nocą.

AutoMapa

AutoMapa

Podsumowanie

Jazda z tymi systemami nawigacyjnymi to czysta przyjemność. Przed każdą zmianą kierunku ruchu pojazdu systemy w odpowiednim czasie informują o odległości i rodzaju manewru. Zbliżając się do miejsca kolejnego manewru usłyszymy komunikat głosowy, instruujący o tym, w którym kierunku powinniśmy podążać. Na plus w iGO zasługuje ergonomia obsługi i obszar prezentujący mapę. Siatka dróg poza naszym kierunkiem pozbawiona jest odwracających uwagę szczegółów zapewniając optymalny wgląd w najbliższy odcinek drogi. Kolejne punkty węgierski produkt zbiera za możliwość przekładania mapy, gdy chcemy zmienić sprzęt bez kłopotliwej rejestracji. A wygoda jaką niesie ze sobą dostarczanie iGO na karcie pamięci sprawa, że system ten zdobywa coraz więcej zwolenników. Minus to dokładność i aktualność map w tym zakresie iGO nie dorównuje AutoMapie. Mimo dużych braków w mapach możemy się nie obawiać, że nie dojedziemy nawet do małych miejscowości. Pomimo braku nazwy ulic na mapie, nawigator prowadził mnie bezbłędnie do celu nawet, gdy była to głucha prowincja, zawsze w takiej sytuacji znajdziemy się w centrum miejsca wytyczonej podróży. Klientów ucieszy zapowiedź importera, że wersja iGO 2006 Plus będzie cały czas rozwijana i poprawiana. A wprowadzenie kolejnej generacji systemy iGO 8 zaopatrzone mają być w unikalne właściwości w tym prezentacje 3D całych miast.
AutoMapa to doskonały przykład na to, że nawigacja w naszym kraju bardzo się rozwija. System poprowadzi kierowcę do każdego miejsca naszego kraju jak po „sznurku”. Sercem produktu jest kompletna wektorowa mapa dróg prowadzących do prawie wszystkich miejsc zamieszkania w Polsce. Zawiera wszystkie kategorie dróg od autostrad, poprzez drogi szybkiego ruchu, drogi międzynarodowe i krajowe, aż po drogi lokalne, a nawet gruntowe i leśne. AutoMapa ma już zaimpletowaną funkcję ostrzegania kierowcy o radarach w przypadku iGO musimy tę funkcję dopiero aktualizować. Minus to ergonomia AutoMapy – bez dokładnego przeczytania instrukcji w wielu ustawieniach trudno połapać się. Na pochwałę w obu systemach nawigacyjnych zasługuje fakt bezproblemowej aktualizacji za pomocą Internetu.

Nasz ostateczny werdykt 4 do 5 na korzyść AutoMapy

Ceny map:
iGO Polska – 349 PLN
AutoMapa Polska – od 337,99 PLN do 499,00 PLN

Nasz test przeprowadziliśmy przy użyciu Fujitsu Siemens LOOX T830 działającego pod kontrolą systemu Windows Mobile 5.0.

Andrzej Kisiała