Czasem przy nawet najbardziej rzetelnych przygotowaniach nie da się uniknąć przykrych zdarzeń na drodze – stłuczek, zarysowań samochodu na parkingu, czy poważniejszych wypadków. Niewielkie kamery montowane na przedniej szybie samochodów coraz powszechniej stają się niezbędnym elementem wyposażenia każdego auta. Oko kamery zarejestruje każde zdarzenie. Czasem dzięki nim można zarejestrować zabawne, ale niestety też tragiczne momenty, co może być przestrogą dla innych uczestników ruchu. Zarejestrowane nagrania mogą być wykorzystane jako dowód w sprawie przez policję i sądy, a nawet ubezpieczycieli w kwestiach odszkodowania.
Dziś prawie każdy ma w kieszeni smartfona, a na pokładzie oprogramowanie do nagrywania filmów. Ponadto Internetowe sklepy z aplikacjami pełne są programów do nagrywania wideo z jazdy samochodem. Pozostaje tylko pytanie: czy potrzebny nam jest dedykowany rejestrator?, skoro i tak montujemy telefony na przedniej szybie i korzystamy z ich odbiorników GPS. Odpowiedź nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Tym bardziej, że jakość zapisanego materiału w obu urządzeniach jest absolutnie wystarczająca do odtworzenia całego zdarzenia. O zaletach lub wadach, nagranych filmów smartfonem nie będę pisał, bo praktycznie ich jakość zależy od posiadanego przez nas sprzętu. Czarna skrzynka w naszych samochodach, ma tę przewagę nad smartfonem, że materiał z podszybia nagrywany jest szerokokątnym obiektywem, w którego polu widzenia znajduje się zarówno obszar pasów ruchu, jak i pobocza. Dodatkowo dzięki zastosowanej światłoczułej matrycy użytkownik kamery może nagrywać materiały nawet w słabo oświetlonych miejscach podczas jazdy w warunkach nocnych. Efektywna „ilość” rejestrowanego przez wideorejestrator materiału jest, więc po prostu większa. Ale zwykła rejestracja obrazu to nie jedyna funkcja tego urządzenia. Jest G-Sensor, który rozpozna charakterystyczną dla kolizji drogowych zmianę położenia samochodu. Jego zadaniem jest zabezpieczenie ostatniego zarejestrowanego przez kamerę materiału przed nadpisaniem i usunięciem. Nie mogło zabraknąć też funkcji szybkiego oznaczenia pliku jako „chroniony” oraz nagrywanie filmu w formie pętli. Warto także podkreślić automatyczny start wideorejestratora, zamontowany w gnieździe zapalniczki, po przekręceniu kluczyka włącza się samoczynnie i zaczyna rejestrację zdarzenia. Smartfon wymaga jednak każdorazowego ustawienia i co najmniej kilku kliknięć. Jakie, więc urządzenia wybierać, bo ceny wideo rejestratorów są bardzo różne. My zdecydowaliśmy się na wideorejestrator Eye Drive SHD100 firmy Ferguson. To fajne, kompaktowe, a co najważniejsze proste w obsłudze urządzenie o kilku ciekawych funkcjach, z których najważniejszą jest oczywiście rejestracja sytuacji dziejącej się przed maską naszego samochodu. Przez jakiś czas miałem okazję z nim pojeździć i sprawdzić jak spisuje się w praktyce.
Wideorejestrator samochodowy Ferguson Eye Drive SHD100 – specyfikacja:
- Rejestracja obrazu w jakości Super HD (2304 x 1296, 30fps)
- Maksymalna rozdzielczość zdjęć 16MPx
- Wyświetlacz LCD 2,7”
- Szeroki kąt widzenia (135°) pozwalający na rejestrację wszystkich wydarzeń na drodze
- Wbudowany czujnik położenia – stabilizacja obrazu dla najlepszej jakości nagrań
- Gniazdo na kartę pamięci do 32 GB
- Wbudowany czujnik ruchu – czujnik ruchu pozwalający na rejestrację natychmiast po wykryciu ruchu w polu widzenia
- Ochrona przed zakłóceniami w zasilaniu
- Cykliczny zapis filmów w plikach – po wyczerpaniu pamięci najnowszy plik zapisywany jest w miejscu najstarszego, dzięki czemu Użytkownik zawsze posiada aktualne dane
- Funkcja WDR Image-Intensification
- Klawisz szybkiego zabezpieczenia nagrania
- Polski interfejs użytkownika
Akcesoria w zestawie: uchwyt samochodowy, kabel USB, ładowarka samochodowa, instrukcja obsługi.
Filmuje w jakości Super HD 2304×1296 pix! Nietypowa, ale lepszej od fullHD1080p. Test przeczytam z zainteresowaniem.
Nie raz taka kamerka wybawiła mnie z opresji.
W pierwszym filmiku kierujący pokazuje nam jak łamie przepisy. 1:52 – zmienia pas z lewego na prawy przejeżdżając po linii ciągłej, na przejściu dla pieszych i kończąc manewr na skrzyżowaniu! Kilka punktów by za to zebrał gdyby tak policja za nim jechała 😛 Co do samego rejestratora to dla mnie najważniejsze w tego typu urządzeniach jest ich czytelność, czyli to jak nagrywają, dokładnie chodzi mi o to czy w dzień i w nocy widoczne są tablice rejestracyjne. Niestety niewiele rejestratorów jest na tyle dobra aby można było sczytać numery z tablic.
Dziękuję za szczegółowy opis, warto było poświęcić chwilkę na zapoznanie się z opisem i samym rejestratorem. Liczę na częstsze recenzje tego typu kamer.
Dzieki mojemu nagraniu, pewien gościu ma wygraną sprawę w sadzie po kolizji
Fajny i przydatny sprzęt
Przegapiłem promocję kart SD i microSD 32 GB Class10 po 12,99 Euro w Kaufland De. Micro wykupili w 2 dni. Nic dziwnego. Popularne smartfony ze slotami na karty oraz lawinowy wzrost zainteresowania rejestratorami zdarzeń drogowych nakręcają niebywały popyt na te karty, a cene pięćdziesiąt parę zł za 32 GB w klasie 10 jest super! Tzn. super była, bo się zmyła. Pewnie 'nasi tu byli’ 😀 i nie tylko.
Str.3 Funkcje „własne zasilanie w postaci 201 mAh baterii litowo-jonowej” jakiś błąd, proszę sprawdzić i skorygować podaną wartość pojemności.
Tak, podałem zawyżoną. Niestety dwa różne żródła inaczej podawają. Z danych wynika, że pojemność to 120mAh
Jeśli dali aku o śmiesznej pojemn. 120 mAh do takiego sprzętu to powinni się wstydzić 😳 w dobie taniuśkich li-jon-ków pojemności 10-krotnie większej, czyli do ok 1200 mAh. 🙄 😎 Wprawdzie sprzęt przewidziany głównie do pracy w kabinie auta, wyposażonej w gdniazdko samochodowe 12 V, ale różnie bywa i należałoby tej klasy obrazu rejestrator zaopatrzyć w ładowalną baterię zapewniającą przyzwoity czas pracy na niej, czyli przynajmniej kilka godzin przy włączonym non-stop wyświetlaczu obrazu drogi, a przy zgaszonym znacznie dłużej. Taka pojemność byłaby żenadą, 🙄 kpiną z nabywcy i traktowaniem konsumentów jak głupków. 😳 🙁
A Niemcy zakazali używać wideorejestratorów do nagrywania zdarzeń drogowych.
Piękny widoczek
A kiedy dla niego będzie kitket?
W opisie funkcji jest takie zdanie cytat:
LCD wyłącz: w trakcie ładowanie można włączyć opcję wyłączenia wyświetlacza po upływie określonego czasu: 10s./30s./1min./wył.
Proszę o informację (jak chłop krowie na rowie), czy określenie „w trakcie ładowania” jest równoznaczne z określeniem „w trakcie nagrywania” ?
Tak. Po włączeniu (uruchomieniu samochodu z podpiętym zasilaniem kamery do zapalniczki) wyświetlacz gaśnie po zadanym czasie i pozostaje tylko mrugająca czerwona dioda.
Witam,
Jestem stosunkowo krótko posiadaczem owego wideorejestratora i tylko jedno mnie irytuje… Mianowicie,podczas nagrywania w jakości Super HD 2304×1296 fps, a następnie odtwarzając na komputerze wszystkie filmiki (mam ustawione po 3 min.) się ścinają tzn. brak płynności nagrań zarówno obrazu i dzwięku. Natomiast po włączeniu rozdzielczości FHD30 (1920×1080, 30fps) jest wszystko wporządku. Dodam że testowałem karte klasy 4 i 10 i na obu jest to samo. Wniosek jest taki że urządzenie nie domaga na najwyższej rozdzielczości.
A ja mam niestety problem z kamerka. Samoistnie po kilku dniach kasuje mi zabezpieczenia z nagran i zaczyna nadpisywac pliki. Co robic?
Miłość cóż więcej … (pozycja na serduszko;)
Piękne Roztocze Środkowe
Z życzeniami to trzeba uważać;)
natura 😉