Obsługa i ergonomia
Bardzo bogata jest opcja Ustawienia i niektórych może przyprawić o ból głowy. Widać, że programista chyba wszystko udostępnił:
- Język wyświetlania może być np. inny niż głos lektora. Polskie głosy są dwa – męski i damski.
- Można ustawić czułość przy przeliczaniu trasy – od 0 do 500 metrów. Bywa to naprawdę przydatne gdy zjedziemy do zatoczki na parking a system już … przelicza trasę. Nav4All nie musi przeliczać jak nie chcemy.
- Niezależnie od typu trasy ustawiamy opcje pomocnicze: Bez płatnych dróg, Bez promów, Bez tuneli, Bez autostrad (podobna do typu trasy), Bez dużych miast (nie piszą jak dużych).
- Typy użytkownika bywają przydatne gdy jedziemy specyficznym pojazdem: samochód, taxi (czym się różni od samochodu? W Poznaniu są tylko postoje dla taksówek, ale czy oznaczone na mapach?), transport publiczny (tu na pewno są specjalne pasy ruchu), ciężarówki (chyba niezbędna byłaby masa i wysokość aby planować trasy), dostawcze (też chyba ciężarówki?), alarmowe (tego już nie rozumiem – planują na przełaj czy pod prąd ;-), holowanie samochodów (chyba nie ma dla nich specjalnych tras?).
- Preferowany objazd dla zablokowanej trasy od 100 m do 5 km,
- Wyłączanie dźwięku a nawet regulacja dźwięku co 25 km/h od 50 km wzwyż (im szybciej jedziemy tym jest głośniej w samochodzie!)
- Oświetlenie: automatyczne, dwa tryby ekonomiczne, włączone zawsze i zawsze wyłączone
- Kolory dzienne i nocne oraz opcja automatycznego przełączania przy nawigacji
- Ostrzeżenia o prędkości: nigdy, zawsze i tylko jak jadę zbyt wolno. Co ciekawe właśnie tę ostatnią opcję mam ustawioną a i tak ostrzega o przekroczeniach. I do tego jeszcze jest opcja czy ma być dźwięk i mruganie jako dodatek do ostrzeżeń na ekranie. Zmieniam na NIGDY!
- Lista pokazywanych POI (ale przecież mapy przy nawigacji nie ma więc tylko na podglądzie trasy, prawdę mówić i tak nie widziałem a wszystkie POI mam zaznaczone!)
- Jednostki: kilometry czy mile i do tego trzy modele współrzędnych (jakie i po co?)
- Wielkości krojów czcionek osobno dla menu i dla opisów na mapach
- Po ilu minutach bezczynności zamknąć aplikację automatycznie: od 5 do 120 minut
- Fabryczne ustawienia wszystkich opcji (uff, jakby ktoś sobie poprzestawiał zbyt dużo)
- Ustawienia sieci GPRS
- a nawet „Toon leidingkaart” – tu już nawet na angielski nie zostało przetłumaczone
Niestety w wielu miejscach widać niedoróbki tłumaczenia np. „Fukctie” w menu mapy. Czasami nie są poprawnie wyświetlane polskie litery np. „Co chcesz zrobi[]”.
Ciekawe, że system posiada także opcje jeszcze nie zaimplementowane, ale już obecne jak np. „Wyślij” w opcji „Pokaż trasę”. Niestety w takim przypadku pojawia się enigmatyczne „Coming soon”.
Bardzo interesujący jest ekran pokazujący współrzędne systemu GPS. Widać na nim wiele parametrów a w tym widoczne satelity na diagramie.
Bezpośrednio z systemu możemy także przeczytać nowości (przeważnie informacje o nowych wersjach) oraz polecić Nav4All znajomemu.
Sprawdzałem Nav4All podobnie jak inne systemy na trudnej trasie po Poznaniu, której wyznaczenie w środku godzin szczytu już opisywałem. Trasę pierwotną Nav4All wyznaczył krótką, ale prosto w korki podobnie jak inne systemy nawigacji, ale co warte podkreślenia nie jest gorszy od AutoMapy! Trasę powrotną Nav4All wyznaczył optymalnie przez Most Dworcowy.
Niestety na dłuższej trasie jazda z Nav4All jest bardzo uciążliwa. Co kilka minut słychać „Uważaj!” i pokazuje się ekran ze … strzałką na wprost i następnym manewrem za np. 26 km. Tego komunikatu nie udało mi się już wyłączyć i pojawiał się naprawdę często – kilkanaście razy na godzinę! Jakby tego było mało ostrzeganie przed Kto ma najlepszą bazę fotoradarów? zupełnie nie istnieje. Zgłosiłem co prawda kilka sztuk na drodze Zielona Góra – Poznań, ale czy komuś to pomoże?
Na koniec wodotrysk w stylu Google – można sobie zrobić zdjęcie w wybranej lokalizacji i pokazywać je na mapie, coś na kształt Google Panoramio.
Rafał Łożyński
Strona domowa: O nawigacji i tym co wokół
uzywam tego dłuższy czas. Prosty i pomocny program ALE… KrakÓW ChorzÓW i inne kończące się na ÓW program pokazuje jako Krakó Chorzó i nie znajduje żadnyc ulic w tego typu miastach. Co jak co ale Kraków małym miastem nie jest
Ja jak zainstalowałem nawigację wyskakuje mi uaktywnij dane pakietowe…;((
Co mam zrobić???
Jesli nie potrafisz znalezc map w nav4all to slabo testowales program. Jest funkcja "pokaz mape". Mapy sa i to niejednokrotnie lepsze i aktualniejsze od tych zamieszczonych w popularnych platnych aplikacjach. Brak widoku 3D nie jest specjalnym problemem, gorzej z przesuwaniem mapy w czasie jazdy no i orientacja jest zawsze do polnocy
Jeśli autor nie wie czy samochody holujące posiadają osobne drogi… to może niech zajmie się czymś innym niż testowanie systemów nawigacji samochodowej, a jeszcze lepiej niech dobrowolnie odda prawo jazdy. Bo chyba nie słyszał o drogach na których jest ZAKAZ holowania ?
Druga sprawa – prowadzenie samymi strzałkami jest bardzo wygodne i praktyczne – od paru lat używam systemu nawigacji Blaupunkt który właśnie w ten sposób przekazuje wskazówki dla kierowcy, i jest to naprawdę najczytelniejszy sposób – nie miałem jeszcze nigdy sytuacji w której byłby mi potrzebny obraz całej mapy. A jeśli ktoś planuje trasę, a nie wie gdzie dojedzie – jak precyzyjnie określić cel podróży – no to już ręce opadają. Ale w sumie jeszcze jeżdżą PKS-y…
Jeździłem kilka tras z Nav4All i z AutoMapą. Jakość wyznaczania tras – podobna, może nawet w Nav4All lepsza. Jasność przekazywanych wskazówek – Nav4All bije AutoMapę na głowę. Jak zauważył przedpiśca – informacje pokazywane strzałkami są bardzo czytelne i więcej niż wystarczające. Mapki wyświetlane przez Automapę na ekraniku o przekątnej 2,8 cala w odległości niecałego metra od oczu są słabo czytelne. W trybie 3D – prawie wcale. Nav4All nie jest kolorowy ani bajerancki, ale działa skutecznie.
A propos samego testu – ciut skromnie. Autor wymienił prawie wszystkie pozycje z menu programu, ale tylko przy kilku opisał, co oznaczają. Szkoda, bo tyle można się dowiedzieć po 5 minutach zabawy z aplikacją. Przydałby się głębdszy opis funkcjonalności.
Pozdrawiam 🙂
panowie nie wierze że to piszecie jeździłem na tej aplikacji i nie mogę powiedzieć że jest super-owszem wskazówki pokazuje ok, ale pokrycie terenu to wybaczcie porażka.Pozdrawiam
Program nie jest zły w swojej klasie,ale nie ma sensu porównywać go z AutoMapą, gdyż mając na względzie powierzchnie Polski,działanie i funkcje,AutoMapa jest zdecydowanie przodującym programem i o głowę bije Nav4All,zaś jeśli chodzi o europę,przodującym jest TomTom. Nav4All jest raczej prostym programem,dla mało wymagających użytkowników.