Obsługa i ergonomia

Bardzo bogata jest opcja Ustawienia i niektórych może przyprawić o ból głowy. Widać, że programista chyba wszystko udostępnił:

  • Język wyświetlania może być np. inny niż głos lektora. Polskie głosy są dwa – męski i damski.
  • Można ustawić czułość przy przeliczaniu trasy – od 0 do 500 metrów. Bywa to naprawdę przydatne gdy zjedziemy do zatoczki na parking a system już … przelicza trasę. Nav4All nie musi przeliczać jak nie chcemy.
  • Niezależnie od typu trasy ustawiamy opcje pomocnicze: Bez płatnych dróg, Bez promów, Bez tuneli, Bez autostrad (podobna do typu trasy), Bez dużych miast (nie piszą jak dużych).
  • Typy użytkownika bywają przydatne gdy jedziemy specyficznym pojazdem: samochód, taxi (czym się różni od samochodu? W Poznaniu są tylko postoje dla taksówek, ale czy oznaczone na mapach?), transport publiczny (tu na pewno są specjalne pasy ruchu), ciężarówki (chyba niezbędna byłaby masa i wysokość aby planować trasy), dostawcze (też chyba ciężarówki?), alarmowe (tego już nie rozumiem – planują na przełaj czy pod prąd ;-), holowanie samochodów (chyba nie ma dla nich specjalnych tras?).
  • Preferowany objazd dla zablokowanej trasy od 100 m do 5 km,
  • Wyłączanie dźwięku a nawet regulacja dźwięku co 25 km/h od 50 km wzwyż (im szybciej jedziemy tym jest głośniej w samochodzie!)
  • Oświetlenie: automatyczne, dwa tryby ekonomiczne, włączone zawsze i zawsze wyłączone
  • Kolory dzienne i nocne oraz opcja automatycznego przełączania przy nawigacji
  • Ostrzeżenia o prędkości: nigdy, zawsze i tylko jak jadę zbyt wolno. Co ciekawe właśnie tę ostatnią opcję mam ustawioną a i tak ostrzega o przekroczeniach. I do tego jeszcze jest opcja czy ma być dźwięk i mruganie jako dodatek do ostrzeżeń na ekranie. Zmieniam na NIGDY!
  • Lista pokazywanych POI (ale przecież mapy przy nawigacji nie ma więc tylko na podglądzie trasy, prawdę mówić i tak nie widziałem a wszystkie POI mam zaznaczone!)
  • Jednostki: kilometry czy mile i do tego trzy modele współrzędnych (jakie i po co?)
  • Wielkości krojów czcionek osobno dla menu i dla opisów na mapach
  • Po ilu minutach bezczynności zamknąć aplikację automatycznie: od 5 do 120 minut
  • Fabryczne ustawienia wszystkich opcji (uff, jakby ktoś sobie poprzestawiał zbyt dużo)
  • Ustawienia sieci GPRS
  • a nawet „Toon leidingkaart” – tu już nawet na angielski nie zostało przetłumaczone :-(

Niestety w wielu miejscach widać niedoróbki tłumaczenia np. „Fukctie” w menu mapy. Czasami nie są poprawnie wyświetlane polskie litery np. „Co chcesz zrobi[]”.

Ciekawe, że system posiada także opcje jeszcze nie zaimplementowane, ale już obecne jak np. „Wyślij” w opcji „Pokaż trasę”. Niestety w takim przypadku pojawia się enigmatyczne „Coming soon”.

Bardzo interesujący jest ekran pokazujący współrzędne systemu GPS. Widać na nim wiele parametrów a w tym widoczne satelity na diagramie.

Bezpośrednio z systemu możemy także przeczytać nowości (przeważnie informacje o nowych wersjach) oraz polecić Nav4All znajomemu.

Sprawdzałem Nav4All podobnie jak inne systemy na trudnej trasie po Poznaniu, której wyznaczenie w środku godzin szczytu już opisywałem. Trasę pierwotną Nav4All wyznaczył krótką, ale prosto w korki podobnie jak inne systemy nawigacji, ale co warte podkreślenia nie jest gorszy od AutoMapy! Trasę powrotną Nav4All wyznaczył optymalnie przez Most Dworcowy.

Niestety na dłuższej trasie jazda z Nav4All jest bardzo uciążliwa. Co kilka minut słychać „Uważaj!” i pokazuje się ekran ze … strzałką na wprost i następnym manewrem za np. 26 km. Tego komunikatu nie udało mi się już wyłączyć i pojawiał się naprawdę często – kilkanaście razy na godzinę! Jakby tego było mało ostrzeganie przed Kto ma najlepszą bazę fotoradarów? zupełnie nie istnieje. Zgłosiłem co prawda kilka sztuk na drodze Zielona Góra – Poznań, ale czy komuś to pomoże?

Na koniec wodotrysk w stylu Google – można sobie zrobić zdjęcie w wybranej lokalizacji i pokazywać je na mapie, coś na kształt Google Panoramio.

Rafał Łożyński
Strona domowa: O nawigacji i tym co wokół