Jesteś tutaj:-, Nawigacje, Sprzęt, Telefony, Testy i opinie-Test Nav4All na Sony Ericsson K800i

Test Nav4All na Sony Ericsson K800i

Nav4All – nawigacja za pomocą telefonu komórkowego. Program jest rozdawany prawie za darmo. Prawie gratis, gdy nie wliczymy kosztów transmisji danych, która w systemie Nav4All jest niezbędna do pracy gdyż jest to system z centralnym serwerem i mapami transmitowanymi do telefonu tylko w celu nawigacji na konkretnej trasie.

Nie jest to moim zdaniem w pełni funkcjonalny system nawigacji gdyż nie pokazuje mapy na ekranie telefonu. Producent twierdzi, że to zaleta bo system jest prosty. Uważam, że w tym przypadku jest to ogromna wada być może nawet dyskwalifikująca dla niektórych. Dlaczego?

Po pierwsze wszystkie systemy pokazują mapki i to nie dlatego, że to jest „bajer”, ale dlatego, że w bardziej skomplikowanych sytuacjach drogowych jest to bardzo przydatne. Mapa poza tym umożliwia podgląd trasy także dla upewnienia się, że nawigacja prowadzi nas tam gdzie ma prowadzić. Czasami ze względu na podobieństwo nazw zdarza się, że … mamy jechać na drugi koniec Polski. Na żądanie użytkownika można jednak wyświetlić naszą trasę na mapie, ale za to bez nawigacji. Po drugie trendy są takie, że wprowadza się podgląd trójwymiarowy trasy aby to co widzimy na ekranie korespondowało z mijaną okolicą. Po trzecie na mapce widać POI czy fotoradary. i po czwarte jak mówi chińskie przysłowie, że „obraz wart tysiąc słów”!

A tu na ekranie Nav4All mamy tylko same strzałki. Czasami jak przekroczymy prędkość pojawia się znak drogowy i komunikat „Uważaj”, o tyle denerwujący, że aby wiedzieć na co mam uważać muszę spojrzeć na ekran telefonu.

Nav4All Ekran

Nav4All Ekran

Zacząłem od wad, ale Nav4All ma wiele zalet. Pierwszą jest to, że jest on darmowy. Prawie darmowy nie licząc kosztów transmisji danych. System jest wysoce konfigurowalny, co niektórym może sprawiać trudność, ale dla zaawansowanych użytkowników jest to duża zaleta. Jako przykład podam możliwe rodzaje trasy:

  • najszybsza
  • oszczędna (cokolwiek to znaczy)
  • turysta
  • bez autostrad (też chyba turysta, ale nieco inny)
  • drogi 60 km/h (u nas prawie wszystkie są takie ;-)
  • najkrótsza (z reguły nie najszybsza)
  • piesza
  • rowerowa
  • white++ (tu nie mam pomysłu co to może znaczyć)

Bardzo mi się podoba, że po wyznaczeniu trasy z A->B mamy podgląd na te wszystkie 9 możliwości. Nav4All podaje zarówno czasy jak i odległości. Wyznaczyłem przykładową trasę i system podaje:

  • F1 16 minut 8 km
  • F2 16 minut 8 km
  • F3 16 minut 8 km
  • F4 16 minut 8 km
  • F5 16 minut 8 km
  • F6 29 minut 7 km (najkrótsza, ale chyba opłotkami bo prawie dwa razy dłużej się jedzie)
  • F7 1h 12 minut 7 km (długo jak na trasę pieszą, ale liczą średnią marszu ok. 5-6 km/h)
  • F8 44 minuty 7 km (tu chyba przesadzili, rower jedzie przecież nieco szybciej niż 10km/h, ale może spacerowo ;-)
  • F9 21 minut 7 km (niby najkrótsza, ale długo się jedzie)

Dla tej trasy pierwsze pięć wariantów jest bez zmian, ale może dla innych tras zmiany się pokażą.

Użyteczną funkcją jest opcja zapisania miejsca na parkingu. Szczególnie przy dużych połaciach pod hipermarketami może to być bardzo pomocne. Jak wracamy z zakupów po kilku godzinach często nie pamiętamy dokładnego miejsca postoju samochodu a aut na parkingu są często setki.

Wśród moich punktów wyróżnione są Dom i Praca tak więc łatwo się do tych częstych miejsc nawiguje. Można także dodać adresy alarmowy, awarii, SOS (czym te dwa ostatnie się różnią?).

Na drodze, którą jadę mogę umieszczać znaczniki (flagi). Jest ich cała lista i nie bardzo wiem, czy system ją wykorzystuje w praktyce:

  • Moja pozycja (chyba do przesłania komuś innemu)
  • Radar (przydatne, ale nie spotkałem w praktyce)
  • Błędna droga (nie ma takiej drogi?)
  • Mój parking
  • Korek (czy pamięta godzinę i dzień w tygodniu?)
  • Błędna trasa (jak system błędnie wyznaczy?)
  • T&T (czyżby coś na zamówienie koncernu?)
  • Zgłaszający
  • Niebezpieczeństwo
  • Prywatny


Autor |2008-09-09T18:40:50+01:009 września 2008 18:40|Kategorie: Artykuły, Nawigacje, Sprzęt, Telefony, Testy i opinie|Tagi: , , , , |7 komentarzy

7 komentarzy

  1. adi 14 listopada 2008 w 21:25 - Odpowiedz

    uzywam tego dłuższy czas. Prosty i pomocny program ALE… KrakÓW ChorzÓW i inne kończące się na ÓW program pokazuje jako Krakó Chorzó i nie znajduje żadnyc ulic w tego typu miastach. Co jak co ale Kraków małym miastem nie jest

  2. cino_mb5 23 grudnia 2008 w 14:02 - Odpowiedz

    Ja jak zainstalowałem nawigację wyskakuje mi uaktywnij dane pakietowe…;((

    Co mam zrobić???

  3. gan 30 grudnia 2008 w 17:30 - Odpowiedz

    Jesli nie potrafisz znalezc map w nav4all to slabo testowales program. Jest funkcja "pokaz mape". Mapy sa i to niejednokrotnie lepsze i aktualniejsze od tych zamieszczonych w popularnych platnych aplikacjach. Brak widoku 3D nie jest specjalnym problemem, gorzej z przesuwaniem mapy w czasie jazdy no i orientacja jest zawsze do polnocy

  4. Marcin 1 stycznia 2009 w 19:28 - Odpowiedz

    Jeśli autor nie wie czy samochody holujące posiadają osobne drogi… to może niech zajmie się czymś innym niż testowanie systemów nawigacji samochodowej, a jeszcze lepiej niech dobrowolnie odda prawo jazdy. Bo chyba nie słyszał o drogach na których jest ZAKAZ holowania ?

    Druga sprawa – prowadzenie samymi strzałkami jest bardzo wygodne i praktyczne – od paru lat używam systemu nawigacji Blaupunkt który właśnie w ten sposób przekazuje wskazówki dla kierowcy, i jest to naprawdę najczytelniejszy sposób – nie miałem jeszcze nigdy sytuacji w której byłby mi potrzebny obraz całej mapy. A jeśli ktoś planuje trasę, a nie wie gdzie dojedzie – jak precyzyjnie określić cel podróży – no to już ręce opadają. Ale w sumie jeszcze jeżdżą PKS-y…

  5. wb-4 26 stycznia 2009 w 23:27 - Odpowiedz

    Jeździłem kilka tras z Nav4All i z AutoMapą. Jakość wyznaczania tras – podobna, może nawet w Nav4All lepsza. Jasność przekazywanych wskazówek – Nav4All bije AutoMapę na głowę. Jak zauważył przedpiśca – informacje pokazywane strzałkami są bardzo czytelne i więcej niż wystarczające. Mapki wyświetlane przez Automapę na ekraniku o przekątnej 2,8 cala w odległości niecałego metra od oczu są słabo czytelne. W trybie 3D – prawie wcale. Nav4All nie jest kolorowy ani bajerancki, ale działa skutecznie.

    A propos samego testu – ciut skromnie. Autor wymienił prawie wszystkie pozycje z menu programu, ale tylko przy kilku opisał, co oznaczają. Szkoda, bo tyle można się dowiedzieć po 5 minutach zabawy z aplikacją. Przydałby się głębdszy opis funkcjonalności.

    Pozdrawiam 🙂

  6. koziol 27 marca 2009 w 08:21 - Odpowiedz

    panowie nie wierze że to piszecie jeździłem na tej aplikacji i nie mogę powiedzieć że jest super-owszem wskazówki pokazuje ok, ale pokrycie terenu to wybaczcie porażka.Pozdrawiam

  7. dobas 25 lutego 2010 w 15:19 - Odpowiedz

    Program nie jest zły w swojej klasie,ale nie ma sensu porównywać go z AutoMapą, gdyż mając na względzie powierzchnie Polski,działanie i funkcje,AutoMapa jest zdecydowanie przodującym programem i o głowę bije Nav4All,zaś jeśli chodzi o europę,przodującym jest TomTom. Nav4All jest raczej prostym programem,dla mało wymagających użytkowników.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.