Nav4All – nawigacja za pomocą telefonu komórkowego. Program jest rozdawany prawie za darmo. Prawie gratis, gdy nie wliczymy kosztów transmisji danych, która w systemie Nav4All jest niezbędna do pracy gdyż jest to system z centralnym serwerem i mapami transmitowanymi do telefonu tylko w celu nawigacji na konkretnej trasie.

Nie jest to moim zdaniem w pełni funkcjonalny system nawigacji gdyż nie pokazuje mapy na ekranie telefonu. Producent twierdzi, że to zaleta bo system jest prosty. Uważam, że w tym przypadku jest to ogromna wada być może nawet dyskwalifikująca dla niektórych. Dlaczego?

Po pierwsze wszystkie systemy pokazują mapki i to nie dlatego, że to jest „bajer”, ale dlatego, że w bardziej skomplikowanych sytuacjach drogowych jest to bardzo przydatne. Mapa poza tym umożliwia podgląd trasy także dla upewnienia się, że nawigacja prowadzi nas tam gdzie ma prowadzić. Czasami ze względu na podobieństwo nazw zdarza się, że … mamy jechać na drugi koniec Polski. Na żądanie użytkownika można jednak wyświetlić naszą trasę na mapie, ale za to bez nawigacji. Po drugie trendy są takie, że wprowadza się podgląd trójwymiarowy trasy aby to co widzimy na ekranie korespondowało z mijaną okolicą. Po trzecie na mapce widać POI czy fotoradary. i po czwarte jak mówi chińskie przysłowie, że „obraz wart tysiąc słów”!

A tu na ekranie Nav4All mamy tylko same strzałki. Czasami jak przekroczymy prędkość pojawia się znak drogowy i komunikat „Uważaj”, o tyle denerwujący, że aby wiedzieć na co mam uważać muszę spojrzeć na ekran telefonu.

Nav4All Ekran

Nav4All Ekran

Zacząłem od wad, ale Nav4All ma wiele zalet. Pierwszą jest to, że jest on darmowy. Prawie darmowy nie licząc kosztów transmisji danych. System jest wysoce konfigurowalny, co niektórym może sprawiać trudność, ale dla zaawansowanych użytkowników jest to duża zaleta. Jako przykład podam możliwe rodzaje trasy:

  • najszybsza
  • oszczędna (cokolwiek to znaczy)
  • turysta
  • bez autostrad (też chyba turysta, ale nieco inny)
  • drogi 60 km/h (u nas prawie wszystkie są takie ;-)
  • najkrótsza (z reguły nie najszybsza)
  • piesza
  • rowerowa
  • white++ (tu nie mam pomysłu co to może znaczyć)

Bardzo mi się podoba, że po wyznaczeniu trasy z A->B mamy podgląd na te wszystkie 9 możliwości. Nav4All podaje zarówno czasy jak i odległości. Wyznaczyłem przykładową trasę i system podaje:

  • F1 16 minut 8 km
  • F2 16 minut 8 km
  • F3 16 minut 8 km
  • F4 16 minut 8 km
  • F5 16 minut 8 km
  • F6 29 minut 7 km (najkrótsza, ale chyba opłotkami bo prawie dwa razy dłużej się jedzie)
  • F7 1h 12 minut 7 km (długo jak na trasę pieszą, ale liczą średnią marszu ok. 5-6 km/h)
  • F8 44 minuty 7 km (tu chyba przesadzili, rower jedzie przecież nieco szybciej niż 10km/h, ale może spacerowo ;-)
  • F9 21 minut 7 km (niby najkrótsza, ale długo się jedzie)

Dla tej trasy pierwsze pięć wariantów jest bez zmian, ale może dla innych tras zmiany się pokażą.

Użyteczną funkcją jest opcja zapisania miejsca na parkingu. Szczególnie przy dużych połaciach pod hipermarketami może to być bardzo pomocne. Jak wracamy z zakupów po kilku godzinach często nie pamiętamy dokładnego miejsca postoju samochodu a aut na parkingu są często setki.

Wśród moich punktów wyróżnione są Dom i Praca tak więc łatwo się do tych częstych miejsc nawiguje. Można także dodać adresy alarmowy, awarii, SOS (czym te dwa ostatnie się różnią?).

Na drodze, którą jadę mogę umieszczać znaczniki (flagi). Jest ich cała lista i nie bardzo wiem, czy system ją wykorzystuje w praktyce:

  • Moja pozycja (chyba do przesłania komuś innemu)
  • Radar (przydatne, ale nie spotkałem w praktyce)
  • Błędna droga (nie ma takiej drogi?)
  • Mój parking
  • Korek (czy pamięta godzinę i dzień w tygodniu?)
  • Błędna trasa (jak system błędnie wyznaczy?)
  • T&T (czyżby coś na zamówienie koncernu?)
  • Zgłaszający
  • Niebezpieczeństwo
  • Prywatny