Kwestie związane ze stanem środowiska i jego ochroną coraz częściej przenikają do świata pracy, a nawet mogą wpływać na decyzje zawodowe. 4 na 10 Polaków jest bardziej zdeterminowanych do rekrutacji, jeśli firma do której aplikują prowadzi działania proekologiczne – wynika z badań Pracuj.pl. Ponadto 85% badanych uważa, że firmy powinny angażować się w tego typu inicjatywy.

 

Z tekstu dowiesz się, że:

  • Postawa proekologiczna to dla wielu Polaków ważna cecha pracodawcy.
  • Zdecydowana większość badanych oczekuje od firm działań pro-eko.
  • Wśród najważniejszych inicjatyw wymieniane są granty na projekty.
  • Wiek badanych ma niewielki wpływ na postawy proekologiczne w pracy.
  • Postawy pro-eko są ważne szczególnie dla kandydatów po studiach.

 

Coraz głośniej o ekologii

Zmiany klimatyczne na świecie i ich wpływ na środowisko są coraz ważniejszym tematem publicznej debaty. Niezależnie od poglądów dotyczących tych zjawisk nie sposób zaprzeczyć, że kształtują one postawy Polaków. Co więcej, pandemia koronawirusa stanowiła dla wielu osób impuls do refleksji na temat ekologii. Według badań Ministerstwa Klimatu i Środowiska w październiku 2020 ponad połowa z Polaków wskazywała ochronę środowiska jako jedną z kluczowych dziedzin, z którymi Polska ma najwięcej problemów.

Badacze Pracuj.pl postanowili sprawdzić, jak obecna debata o ochronie środowiska wpływa na postawy rekrutacyjne i zawodowe. Czy firmy deklarujące działania pro-eko są bardziej atrakcyjnymi pracodawcami, a jeśli tak – to dla kogo? Na jakie działania zwracamy szczególną uwagę? To sprawdzamy w kolejnym tekście opartym na wynikach badań Pracuj.pl „Polacy w środowisku pracy”.

 

Pozytywny wizerunek działań pro-eko

Badania potwierdzają, że podejmowanie działań pro-eko ma zdecydowanie pozytywny wpływ na postrzeganie marek i firm przez Polaków. 66% respondentów Pracuj.pl ocenia pozytywnie zjawisko wspierania przez firmy ekologii i ochrony środowiska. Kolejne 27% ma do niego obojętne podejście, a tylko 7% – ocenia je negatywnie.

image processing20210416 8927 1w0gv29

Co ciekawe, wyniki dotyczące postrzegania działań pro-eko nie różnią się znacząco w poszczególnych grupach wiekowych – mimo dominującego przekonania o szczególnej roli przypisywanej im przez Generację Z (18-24 lata) czy Pokolenie Y (25-39 lat). Większy wpływ na ocenę działań biznesu związanych z ekologią widoczny jest natomiast pod względem wykształcenia. Najrzadziej odnoszą się do nich pozytywnie osoby z wykształceniem podstawowym (57%), najczęściej – badani z dyplomem uczelni wyższych (73%).

 

Pracodawca pro-eko przyciąga talenty

Szczególną uwagę badaczy przyciągnęły postawy rekrutacyjne Polaków, związane z działalnością proekologiczną pracodawców. Respondenci zostali zapytani o to, jak informacja o aktywności pro-eko pracodawcy wpłynęłaby na ich podejście do procesu rekrutacyjnego, w którym uczestniczą. Jak się okazuje, 39% Polaków byłoby w takiej sytuacji bardziej zdeterminowanych do starania o pracę. Dla największej grupy, bo aż 46% osób taka informacja byłaby obojętna. Co ciekawe, 16% respondentów poczułoby się zniechęconych do rekrutacji.

image processing20210416 8927 j542fy

Również w wypadku tego pytania badanie nie wykazało znaczących różnic między respondentami z różnych grup wiekowych, natomiast większe okazały się one w przypadku poziomu wykształcenia. Im wyższy jest poziom zdobytej edukacji, tym bardziej rośnie udział badanych zachęconych do rekrutacji postawami pro-eko. Dla przykładu, taką postawę przyjmowało tylko 27% osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym, 40% – ze średnim oraz aż 48% z wykształceniem wyższym.

image processing20210416 8927 cijczf

Jak podsumowuje Aleksandra Skwarska, Starsza Specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj dane wskazują, że postawy Polaków jako kandydatów ewoluują. Wpływ na to ma też zmieniające się otoczenie społeczne.

 

original 355343c592da6f8bfd6b95f9188f25ca

Przy decyzjach zawodowych wciąż najważniejszą rolę odgrywa oferowane wynagrodzenie. Jednak w ostatnich latach pojawiają się także inne, nowe czynniki. Wpływ firmy na środowisko jest niewątpliwie jednym z nich. Nawet 4 na 10 badanych może uzależniać od niego choć częściowo podejście do rekrutacji. Szczególnie dotyczy to stanowisk specjalistycznych czy eksperckich, na które aplikują zazwyczaj osoby z wyższym wykształceniem. Realne, przemyślane działania proekologiczne mają jednak pozytywny wpływ na postrzeganie pracodawcy we wszystkich grupach kandydatów, niezależnie od wieku czy poziomu zdobytej edukacji – komentuje Aleksandra Skwarska, Starsza Specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj.

 

Polacy o formach zaangażowania

Choć duża część badanych nie uzależnia swoich decyzji rekrutacyjnych od aktywności proekologicznej firmy, zdecydowana większość uważa, że firmy powinny się angażować w takie działania. 85% badanych wskazało bowiem przynajmniej jedną inicjatywę, która w ich opinii powinna być realizowana przez pracodawców.

image processing20210416 8925 16byo6k

Najczęściej, bo w aż 43% przypadków, badani zwracali uwagę na konieczność uwzględniania wpływu firm na środowisko w ich strategiach. Do innych odgórnych działań biznesu wskazywanych przez Polaków należały wsparcie finansowe dla fundacji wspierających ekologię (34%) oraz przynależność do organizacji proekologicznych (22%).

image processing20210416 8925 rgk7x3

Co ciekawe odpowiedzi wyraźnie pokazują, że badani często oczekują aktywnego działania firm w obszarze ekologii, nie ograniczającego się wyłącznie do prostego przekazywania środków pieniężnych czy przynależności do stowarzyszeń. Znacząca część badanych oczekuje od firm organizacji grantów dla pracowników na realizację projektów proekologicznych (32%), wydarzeń i szkoleń zwiększających świadomość ekologii wśród pracowników (31%) oraz wolontariatu w dziedzinie ekologii (18%).

Rolę zaangażowania zespołów podkreśla Martyna Zastawna, założycielka marki WoshWosh, ekspertka CSR i pionierka Zero Waste. Jej firma zajmuje się renowacją, czyszczeniem i naprawą używanego obuwia, przedłużając jego życie. Obecnie WoshWosh ma kilkanaście lokalizacji w całej Polsce i tysiące klientów.

 

image processing20210413 25743 1d4i32n

 

Z moich obserwacji wynika, że angażowanie pracowników w działania na rzecz środowiska jest równie istotne, co odgórne działania. To także świetny pomysł na wdrażanie wewnętrznych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeżeli pracodawca umożliwi partycypowanie pracowników w tworzeniu wewnętrznych postaw ekologicznych, takowych praktyk w firmie może być znacznie więcej – komentuje Martyna Zastawna.

 

 

 

Jak zauważa ekspertka, nie każdy biznes w Polsce posiada specjalistę od CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), który zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem zrównoważonych inicjatyw. Jak jednak pokazują badania, ogromnej części pracowników zależy na tym, by pracować w firmie dbającej o ekologię.

 

Dlatego świetnym rozwiązaniem jest, aby pracownicy byli wewnętrznymi ambasadorami pozytywnych zmian. Warto ich do tego zachęcić. W WoshWosh staramy się na comiesięcznych zebraniach mobilizować zespół do tego, by kreował nowe odpowiedzialne rozwiązania, których ja mogę nie zauważać – mimo, że społeczną odpowiedzialnością biznesu zajmuję się od kilku lat. To także dzięki inicjatywom pracowników w WoshWosh tworzymy szereg pozytywnych praktyk docenianych przez biznes – dodaje Martyna Zastawna.

 

image processing20210413 25743 slkhxv

 

Wpływ na otoczenie – u podstaw

W przytaczanych wcześniej badaniach Ministerstwa Klimatu i Środowiska aż 69% badanych Polaków uważało, że stan środowiska zależy w największym stopniu od indywidualnych postaw każdego z nas. Co ciekawe, jednocześnie tylko 8% uważało, że zależny jest on od odpowiedzialności biznesu. Tymczasem eksperci podkreślają, że to właśnie postawy firm, zakładów produkcyjnych i ich wieloletnie strategie będą w dużym stopniu wpływać na przyszłość środowiska i klimatu.

 

Cześć światowych ekspertów twierdzi, że to właśnie korporacje prowadzone odpowiedzialnie i etycznie, które są jednocześnie w stanie przekazać olbrzymie budżety na rzecz organizacji pozarządowych i działań społecznych, mogą nieść realną pomoc i rozwiązywać najgorętsze problemy naszych społeczności na dużą skalę. W tej perspektywie nie jest zaskakujący fakt, że wielu kandydatów chce pracować u zaangażowanych i świadomych pracodawców, którzy dają im poczucie wykonywania zadań bez negatywnego wpływu na środowisko. To także ważna wskazówka dla firm, które powinny z jednej strony podkreślać realne uwzględnianie tych kwestii w swoich planach rozwojowych, a z drugiej angażować pracowników we wspólne inicjatywy w tym zakresie – podsumowuje Aleksandra Skwarska.