Trendy IT prognozowane przez amerykańskie agencje badawcze nie zawsze w 100 proc. przekładają się na te występujące na polskim rynku. Polskie trendy na 2014 r. będą bardziej uwarunkowane lokalnymi czynnikami ekonomicznymi czy prawnymi, niż zdolnością polskiego rynku do przyjęcia nowych technologii.

Wzrost znaczenia informatyki w szkołach spowoduje, że dla samorządów koszty obsługi szkolnej infrastruktury informatycznej staną się znaczącą pozycją w budżetach. Będą więc kontynuowane projekty mające na celu zmniejszenie tych kosztów przez budowę powiatowych data center oferujących podstawowe aplikacje dla szkół i uczniów w modelu chmury.

Nasycenie Internetem przełoży się na skokowy wzrost zainteresowania personalizowanymi treściami multimedialnymi, np. wideoblogami. W momencie powstania finansowanych przez UE i samorządy szkieletowych sieci szerokopasmowych, mali operatorzy zainteresują się technologiami optycznego dostępu dla ostatniej mili (FTTH – Fiber To the Home), takimi jak oferowany przez nas GPON firmy Zhone.

Popularyzacja smartfonów, wifi, LTE spowodowały powstanie nowej grupy docelowej w Polsce – Mobilnego Konsumenta Miejskiego. Będzie on odwiedzał te sklepy i kawiarnie, które oferują darmowe wifi, będzie lojalny wobec marek, które mają spójną i personalizowaną strategię komunikacji w czasie rzeczywistym. Zwiększy się więc popyt na rozwiązania WLAN – zarówno takie, które oferują „bezpieczny” Internet dla kilkudziesięciu użytkowników (jak Aruba czy Fortinet), jak i duże, skalowalne, mogące bezpiecznie obsłużyć jednocześnie tysiące osób w architekturze „cienkiego AP”, jak np. Aruba czy Alcatel.

Będzie następował proces ucieczki specjalizowanego handlu detalicznego do Internetu. Dla takiej formy biznesu bezpieczeństwo aplikacji sprzedażowej na stronie sklepu to priorytet, a ataki DDoS czy QL Injection staną się powszechną formą walki z konkurencją. Zwiększy się popyt nie tylko na rozwiązania „czystego” data center, ale także takie, które zapewnią szybką i bezpieczną obsługę mobilnego klienta. Zyskają na znaczeniu rozwiązania klasy ADC – Application Delivery Control (jak F5 Network czy Radware) oraz WAF – Web Application Firewall – Fortinet, F5 Network, Radware.

Polski rynek ochrony danych osobowych (audyty i zabezpieczenia) jest jeszcze daleki od nasycenia, a głównym powodem tego stanu rzeczy jest niska świadomość decydentów co do stanu bezpieczeństwa tych danych powierzonych przez klientów i obywateli. Ostatnia wpadka jednego z urzędów marszałkowskich, który opublikował na BIP-ie 4,5 tysiąca danych osobowych pokazuje, że resellerzy specjalizujący się w problemie ochrony danych osobowych mają przed sobą świetlaną przyszłość.

Mariusz Kochański, Członek Zarządu, Dyrektor Działu Systemów Sieciowych, Veracomp SA

źródło: Veracomp SA

Kan