W końcu marca br. liczba abonentów i użytkowników
(usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej ukształtowała się na
poziomie 56,734 mln (w tym ok. 54% to użytkownicy) i była o 3,4%
wyższa niż przed rokiem oraz o 0,4% większa niż w końcu grudnia
ub. roku – podał Główny Urząd
Statystyczny. Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika,
że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM
nadal jest T-Mobile
Polska.

W końcu grudnia 2013r liczba abonentów i użytkowników (usługi z
przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej) ukształtowała się na
poziomie 56,518 mln kart SIM. Oznacza to wzrost o 216 tys. kart SIM
w pierwszym kwartale bieżącego roku. Na 100 mieszkańców w końcu
marca br. przypadało 147,4 abonentów i użytkowników (wobec 146,8 w
końcu grudnia ub. roku oraz 142,4 przed rokiem).

Operator / (mln)

IV kw 2013 / I kw 2014 – post-paid

IV kw. 2013 / I kw 2014 – pre-paid

IV kw. 2013 / I kw 2014

Orange Polska

7,221 / 7,360
+0,15

8,104 / 8,035
-0,069

15,325 / 15,395
+ 0,07

Polkomtel (Plus)

7,479 / 7,4
-0,079 (w tym 774 tys.
klientów Internetu mobilnego)

6,65 / 6,5
-0,15

14,129 / 13,9
-0,229

T-Mobile

6,971 / 6,989
+0,018

8,592 / 8,759
+0,167

15.563 / 15,748
+0,185

P4 (Play)

4,770 / 4,924
+
0,154

5,963 / 6,019
+0,056

10,733 / 10,943
+0,21

MVNO


0,783 / 0,691
– 0,092

GUS

w tym ok. 54% to
użytkownicy
56,518
/ 56,734
+0,216

Warto dodać, że powstały rozbieżności w
publikowanych przez operatorów danych wynikających z różnych
definicji aktywnej karty SIM. Brak jednoznacznej definicji i
metodologii uznania karty SIM za aktywną sprawia, że nie jest
znana realna liczba używanych kart SIM w Polsce.

Wzrost liczby klientów Orange w
pierwszym
kwartale dotyczył klientów abonamentowych, natomiast spadek
nastąpił w bazie pre-paid. Tempo wzrostu liczby klientów
komórkowych zwiększyło się do +3,4% rok-do-roku wobec +2,9% w 4
kw. 2013 roku. Było to możliwe dzięki pozyskaniu w pierwszym
kwartale 139 tys. klientów abonamentowych (netto); wzrost w tym
segmencie wyniósł +6,6% rok-do-roku. W 1 kw. na detaliczne ARPU z
usług mobilnych w dalszym ciągu niekorzystnie wpływała presja
cenowa w usługach głosowych; w efekcie, wskaźnik ten zmniejszył
się o -6,6% rok-do-roku.

Wprowadzony 18 lutego br. program smartDOM
pozwala na korzystne łączenie nowoczesnych usług Plusa, Cyfrowego
Polsatu i Plus
Banku i dzięki temu oszczędzanie na rachunkach. 13
maja br. ruszył nowy program lojalnościowy Plusa, Cyfrowego
Polsatu i Plus Banku – Paszport Korzyści.

W pierwszym kwartale T-Mobile Polska
zwiększyła
bazę klientów szerokopasmowego mobilnego dostępu do Internetu o
163 tysiące w porównaniu do odpowiedniego okresu ubiegłego roku.
Na koniec marca br. Spółka obsługiwała ponad 1,182 miliona
klientów mobilnego Internetu. W pierwszym kwartale baza klientów
usług mobilnego dostępu do Internetu wzrosła o 15,9% w porównaniu
do pierwszego kwartału 2013 roku. Dane za I kw.2014 są
nieoficjalne.

Baza klientów PLAY wzrosła do 10,94 mln na koniec
marca 2014 r., co stanowi ok. 19,3% wszystkich raportowanych
abonentów usług mobilnych w Polsce. PLAY pozostał liderem wśród
klientów przenoszących swój numer (rynek MNP), osiągając udział w
tym rynku powyżej 50% w ciągu 20 kolejnych kwartałów. Baza
klientów wzrosła do 10,94 mln (+17% r/r), natomiast udział
klientów abonamentowych zwiększył się do 45,0% z 44,1% w I kw.
2013 r.

Szacunkowe dane operatorów MVNO po II kwartale
2013 roku:

  • Cyfrowy Polsat: 131,450 – 0,851
  • Virgin mobile
    Polska: 100 tys.
  • wRodzinie: 54 tys.

Ÿźródło: Dane operatorów

Rynek
komórkowy po IV kwartale 2013 r.: Tutaj

Kan