Producenci dedykowanych nawigacji samochodowych (tzw. PND) od kilku lat notują wyraźny spadek zainteresowania oferowanymi przez siebie urządzeniami. Powodem tej sytuacji jest rosnąca popularność smartfonów. Jak przekonać kierowcę, że powinienem zapłacić za nawigację PND, zamiast korzystać z darmowej nawigacji Google w smartfonie? Jest producent, który nam stara się udowodnić, że ma na to pytanie odpowiedź – TomTom GO 5200. Dla mnie to jedno z najciekawszych urządzeń Personal Navigation Device tego roku. Dlaczego?


Jeśli jesteście wierni tradycyjnemu podziałowi: nawigacja do samochodu, a telefon do prowadzenia rozmów, to wzapraszam do przeczytania naszej recenzji. TomTom GO 5200 to kolejna generacja nawigacji TomTom i najbardziej zaawansowane urządzenie z wszystkich wprowadzonych dotychczas na rynek przez holenderską markę. Wraz z nawigacją dedykowaną dostaniemy dożywotnią licencję na aktualizację oprogramowania i map, użytkownicy nie ponoszą za nie żadnych opłat. Dzięki temu, kierowcy mogą zawsze jeździć z najnowszymi mapami, aktualizowanymi cztery razy w roku. Wbudowany moduł Wi-Fi sprawia, że pobieranie aktualizacji dowolnej z map jest niezwykle łatwe. Aktualizacje uruchamiają się automatycznie bez konieczności podłączania urządzenia do komputera. Dostępna jest także funkcja rozpoznawania głosu przy użyciu zaawansowanych personalnych asystentów tj. Siri, dzięki którym można łatwo komunikować się z innymi osobami.


Wraz z nawigacją dedykowaną TomTom dostarcza ładowarkę samochodową, kabel USB, uchwyt na szybę typu Click & Go i instrukcję obsługi. Niestety brakowało mi w asortymencie jakiegoś futerału, dzięki któremu mógłbym uchronić urządzenie przed uszkodzeniami po zdemontowaniu go z uchwytu.


Co do jakości wykonania, to TomTom GO 5200 należy do ścisłej czołówki. Obudowa oraz uchwyt nie budzą żadnych wątpliwości, nawigację na szybie montuje się szybko i pewnie. Nie ma tutaj obawy o to, że odpadnie nam od szyby, gdy będziemy poruszać się po drogach gruntowych. Nie ma oczywiście problemu z wypinaniem sprzętu. Temat mocowania rozwiązano w sposób najlepszy z możliwych – najprościej jak się da. Wystarczy zadokować urządzenie w specjalnym magnetycznym uchwycie i można ruszać w trasę. Uruchamianie urządzenia i planowanie tras przebiega bardzo szybko. Standardowo mamy w zestawie kabel, który pozwala zasilać TomToma z gniazdka samochodowego, ale oprócz tego możemy pracować na baterii. Jest ona wytrzymała i pozwala na ok. 1 godzinę nieprzerwanej pracy.


Dane techniczne:

  • Ekran pojemnościowy: dotykowy o przekątnej 5” (13 cm), rozdzielczość WVGA (480 x 272px), 109 PPI
  • Pamięć wewnętrzna: 16 GB
  • Obsługa karta microSD do 32 GB
  • Czas pracy baterii do 1 godziny
  • Bluetooth (do połączeń, wiadomości, Siri i Google Now)
  • Sterowanie głosowe
  • Usługi TomTom w smartfonie
  • Widok budynków w 3D
  • Wbudowane Wi-Fi

Aby dowiedzieć się więcej na temat pokrycia mapami oraz usług TomTom, takich jak Dożywotnie mapy, TomTom Traffic i Fotoradary, wystarczy odwiedzić stronę tomtom.com/lifetimemaps.