Mobilny Internet i oparte na nim usługi to najdynamiczniej rozwijająca się część branży telekomunikacyjnej. Stawia to przed operatorami nowe, niezwykle ważne wyzwanie, jakim jest przygotowania sieci do obsługi bardzo szybko przyrastającej ilości przesyłanych danych oraz dużej liczby abonentów.

Polscy specjaliści z firmy Ericsson opracowali krótką, acz zwięzłą publikację pozwalającą zrozumieć skalę potrzeb i najbardziej zapomniane obszary inwestycji wymagające zmian.

W naszych codziennych kontaktach z klientami częstokroć poruszamy kwestie technologicznych rozwiązań w bardzo specyficznych technicznie obszarach – mówi dr Krzysztof Burzyński – wiceprezes Ericsson w Polsce, współautor publikacji – jednakże istnieje konieczność powszechnego zrozumienia dla zachodzących zmian i ich konsekwencji zarówno dla działu marketingu, sprzedaży, czy techniki u operatorów. Jestem przekonany, że nasza publikacja pozwoli nam upowszechnić tę wiedzę, zwłaszcza, że wszyscy jako użytkownicy jesteśmy niecierpliwi w oczekiwaniu na nowe, sprawne jakościowo sieci w Polsce”

Modernizacja sieci RAN to jedyny sposób na przygotowanie sieci na wyzwania następnych kilkunastu lat. Dzięki kompleksowemu unowocześnieniu infrastruktury:

  • Uzyskamy sieć radiową o doskonałej jakości, przystosowaną do efektywnej obsługi urządzeń transmisji danych ze szczególnym uwzględnieniem smartfonów.
  • Wprowadzimy radiową infrastrukturę multi-standard, umożliwiającą elastyczne przełączanie pomiędzy technologiami 2G, 3G i LTE wraz z rozwojem rynku. Będziemy gotowi na uruchomienie usług LTE, które w całości oparte są na transmisji IP.
  • Zoptymalizujemy koszty operacyjne sieci. Nowoczesny sprzęt ma znacznie mniejsze zużycie energii niż sprzęt starszej generacji. Zajmuje też mniej miejsca. Przy tym jego parametry radiowe są lepsze, co oznacza bardziej zadowolonych klientów i ubsłużenie większego ruchu.

Coraz ważniejsze staje się wykorzystanie sieci komórkowych do świadczenia usług
szerokopasmowego dostępu do internetu przy użyciu technologi HSPA+ oraz LTE. W wielu przypadkach operatorzy, na podstawie rachunku biznesowego, dochodzą do wniosku, że jedynie dostęp radiowy jest ekonomicznie opłacalną metodą dotarcia do nowych abonentów. Jest to szczególnie istotne w obszarach mniej zurbanizowanych, gdzie jakość i dostępność usług LTE ma ogromną szansę pobicia obecnej oferty ADSL.

Użytkowników mobilnego internetu możemy podzielić na 3 grupy:

    1) Użytkownicy korzystający ze smartfonów. Używają swoich telefonów wszędzie, gdzie
    jest to możliwe. Cechuje ich przede wszystkim mobilność i duża ilość wykorzystywanych aplikacji.

    2) Użytkownicy laptopów, netbooków i tabletów. Potrzebują dostępu do sieci w domu i
    poza nim. Mobilność nie jest dla nich tak krytyczna jak dla użytkowników smartfonów,
    jednak oczekują większej przepustowości sieci.

    3) Użytkownicy komputerów stacjonarnych. Korzystają z sieci głównie w domu. Mobilny
    Internet postrzegają jako usługę uzupełniającą lub zastępującą internet przewodowy.
    Prędkość maksymalna jest ważnym czynnikiem dla tej grupy klientów, podobnie jak brak
    ograniczeń na ilość danych przesyłanych miesięcznie.

Raport Ericsson stawia w Polsce na najlepszą sieć smartfonową: Tutaj

źródło: Ericsson

Kan