Wbrew popularnym opiniom, okazuje się, że otwarcie nowej przeprawy przez Wisłę jednak pomogło rozładować ruch na Moście Grota – Roweckiego. Jak wynika z badań dostawcy nawigacji mobilnej, firmy NaviExpert, otwarcie Mostu Północnego znacznie, bo aż o dwie godziny skróciło przedział czasu, w którym występują największe korki na Moście Grota – Roweckiego.

Do soboty, 24 marca br. Most Grota – Roweckiego był uznawany za najbardziej zatłoczoną warszawską przeprawę. Według dostępnych danych w godzinach szczytu przejeżdżało nim nawet 7 tysięcy samochodów na godzinę. Otwarcie Mostu Marii Skłodowskiej – Curie (Most Północny) miało poprawić komunikację wciąż rozbudowywanej Białołęki z lewobrzeżną częścią miasta i odciążyć pozostałe stołeczne mosty. Badania przeprowadzone przez NaviExpert odpowiadają na pytanie, czy rzeczywiście tak się stało.

W celu przeprowadzenia badań, NaviExpert mierzył średnie prędkości z jakimi poruszali się kierowcy po Moście Grota – Roweckiego, Moście Północnym oraz na popularnych trasach (najczęściej wybieranych przez kierowców na danych odcinkach), których punkty końcowe leżą na przeciwległych brzegach Wisły. Dokonanie pomiarów było możliwe dzięki anonimowym danym przetwarzanym w technologii Community Traffic online. Dane pochodzą od użytkowników nawigacji NaviExpert oraz z profesjonalnego monitoringu floty.


Z przeprowadzonych badań wynika, że w godzinach porannego szczytu, przed otwarciem Mostu Północnego o godz. 7 rano samochody kierujące się ze wschodu na zachód poruszały się po Moście Grota – Roweckiego ze średnią prędkością 58km/h. Po otwarciu nowego mostu prędkość przejazdu po starym moście wzrosła do ok. 67 km/h, co oznacza, iż w godzinach szczytu kierowcy jeżdżą po nim o ok. 15 proc. szybciej.


NaviExpert zbadał również, sytuację na Moście Grota – Roweckiego w godzinach popołudniowego szczytu, kiedy to mieszkańcy Białołęki i okolic wracają po pracy z centrum do domu. Przed otwarciem nowego mostu samochody poruszające się ok. godziny 17:00 po Moście Grota – Roweckiego jechały ze średnią prędkością 17 km/h. Co ciekawe, w ciągu pierwszego tygodnia po otwarciu mostu, prędkość ta niewiele wzrosła. Zmiany można natomiast zauważyć w drugim tygodniu od otwarcia Mostu Północnego. Otwarcie nowej trasy zwiększyło prędkość aut poruszających się po starym moście w godzinach popołudniowego szczytu do 27 km/h. Oznacza to, iż obecnie samochody jeżdżą na tym odcinku blisko 60 proc. szybciej. Zauważalny jest zatem fakt, iż Most Północny odciążył znacząco Most Grota – Roweckiego. Co więcej, otwarcie nowej przeprawy skróciło czas, w którym występują korki. Wcześniej największe natężenie ruchu utrzymywało się od godz. 15:00 do 19:00. W pierwszym tygodniu po otwarciu nowego mostu okres, w którym występowały korki skrócił się o 2 godziny. Korki utrzymywały się krócej i w kolejnym tygodniu, jednak ze względu na gorsze warunki pogodowe różnica ta nie była już tak mocno widoczna.


Most Północny połączył leżącą na wschodnim brzegu Białołękę z Bielanami. Z przeprowadzonych badań wynika, iż w pierwszym tygodniu po otwarciu Mostu Północnego, stosunkowo niewielu kierowców wybrało nowy most, aby przedostać się na zachodni brzeg Wisły. W godzinach porannego szczytu średnia prędkość na samym moście utrzymywała się na poziomie 83 km/h. Tydzień później zmniejszyła się ona do 77km/h. Ciekawe wnioski można wyciągnąć, analizując konkretne trasy, wykorzystujące nową przeprawę. Porównując trasę (a więc most razem z ulicami przed i za mostem) Białołęka – Bielany wyniki badań wskazują, że przed otwarciem mostu w szczycie porannym samochody pokonywały tę trasę w ciągu 22 minut ze średnią prędkością 36 km/h, natomiast po otwarciu mostu w ciągu 15 minut ze średnią prędkością 40 km/h. Mimo, że trasa przez Most Północny i Most Grota Roweckiego różni się zaledwie 1 km, to dzięki nowej przeprawie kierowcy oszczędzają rano aż 7 minut.


Most Północny – przejazdy z zachodu na wschód (z centrum na prawy brzeg). Z wyników przeprowadzonych badań można wnioskować, że w godzinach porannego szczytu w pierwszym tygodniu po otwarciu mostu więcej osób wybrało tę trasę (średnia prędkość to 80 km/h – wolniej niż aktualna, wynosząca 90 km/h). W tym przypadku mogłoby się wydawać, że podobną, jeśli nie większą różnicę będzie można zauważyć w godzinach popołudniowego szczytu, kiedy wiele osób wraca z pracy w centrum do swoich domów na prawym brzegu Wisły. Wyniki badań wskazują jednak, że prędkości są identyczne w obydwóch badanych tygodniach. Taka sytuacja może być więc związana nie tyle z liczbą samochodów, które poruszały się po moście, co z faktem, że wybierając tę samą trasę po raz kolejny kierowcy po prostu przyzwyczajają się do niej i czują się na niej pewniej, co przejawia się właśnie tym, że jeżdżą szybciej.

Kto najbardziej odczuł poprawę sytuacji?

Trasa Legionowo – Łomianki przed otwarciem mostu Północnego: średnia prędkość wynosiła w godzinach szczytu porannego 44 km/h, a sam przejazd liczącą blisko 25 km trasą trwał 35 min. W godzinach szczytu popołudniowego: 50km/h przy zachowaniu czasu dojazdu 30min.

Po wybudowaniu Mostu Północnego czas dojazdu kierowców podróżujących między Legionowem a Łomiankami w godzinach porannego szczytu skrócił się do 23 minut. Dzięki nowemu mostowi kierowcy oszczędzają średnio aż 12 minut rano. W szczycie popołudniowym kierowcy oszczędzają zaledwie 5 minut na nowej trasie (30 przed, 25 po otwarciu MMSC). Wynika to z tego, że dojazd do nowego Mostu Północnego jest nadal utrudniony, a średnia prędkość w tym kierunku na nowo otwartym moście 46km/h jest nieco niższa od tej na moście Grota Roweckiego (50 km/h).

Pięć minut oszczędzają też osoby, przemieszczające się w szczycie porannym między Michałowem-Grabiną a Laskami. Odległość jaką mają do pokonania ci kierowcy skróciła się bowiem zaledwie o 2 km – z liczącej 21 km trasy Mostem Grota- Roweckiego do 19 km trasą wiodącą przez nowy most.

Wąskie gardła

Problemem pozostaje wciąż będący w budowie wiadukt prowadzący na most od strony prawobrzeżnej. Kierowcy są zmuszeni kierować się na niego przez rondo, na które wjeżdża się od ulicy Modlińskiej. W ten sposób zarówno rondo, jak i odcinek Modlińskiej korkują się w godzinach szczytu. Regularnie blokuje się także Myśliborska przed skrzyżowaniem ze zjazdem z nowego mostu. Spore utrudniania odczuwają także mieszkańcy Bielan. Tam problemem są osiedlowe uliczki. Kierowcy, pragnący skrócić sobie trasę, korkują m.in. wąską Kasprowicza, Przy Agorze oraz Wółczyńską.

Wyniki przedstawionego badania ocenia Paweł Kozłowski, prezes NaviExpert – Śledziliśmy sytuację jeszcze przed otwarciem nowego mostu, by sprawdzić jak odciąży Most Grota – Roweckiego. Jak wynika z naszych badań, kierowcy wolno, ale przekonują się do nowej trasy. Z pewnością nowa przeprawa przejmie większość ruchu podczas zapowiadanego od dłuższego czasu remontu Mostu Grota-Roweckiego. To będzie prawdziwy sprawdzian zarówno dla samego Mostu Marii Skłodowskiej-Curie, jak i osiedlowych dróg Bielan. Jako mieszkaniec Legionowa, dodaje również – Osobiście bardzo odczułem poprawę sytuacji. Mój czas przejazdu z Legionowa do Centrum Warszawy jak i powrót znacznie się skrócił. Wybierając trasę rekomendowaną w NaviExpert omijam wąskie gardła na ulicy Modlińskiej. Jestem przekonany, że po rozpoczęciu remontu Mostu Grota-Roweckiego, NaviExpert pokieruje mnie zawsze optymalną trasą, ale dziś nie odważę się przewidywać jak ona będzie wyglądała.

Już w dniu otwarcia Most Północny był dostępny na mapach w nawigacji NaviExpert, która dzięki na bieżąco przetwarzanym danym o ruchu drogowym pozwala omijać powstające korki i utrudnienia. Jak kształtuje się sytuacja na warszawskich drogach, można na bieżąco śledzić też w serwisie internetowym korkosfera.pl.

źródło: NaviExpert

Kan