Transfer danych przy wyznaczaniu trasy i na trasie
Po przeglądzie danych z testów widać wyraźnie, że systemy nawigacji online bardzo się w tej kwestii różnią. Jedne z nich nie przesyłają danych wcale albo prawie wcale na trasie (Nokia Maps, Nav4All, NaviExpert) a inne wręcz przeciwnie transmitują bardzo dużo w stosunku do danych potrzebnych do samego zaplanowania trasy (Wayfinder, Skobbler). Co jest oczywiste najbardziej oszczędne są nawigacje strzałkowe, gdyż one nie pokazują mapy otoczenia a jedynie same manewry.

Koszty transmisji danych

Dla celów testowych została zakupiona karta prepaid, dla której koszt transmisji danych to 3 grosze za 100 kB. Przeciętny koszt transmisji danych jest jednak wyższy chyba, że zakupimy od razu pakiet kilkudziesięciu megabajtów. Do wyceny w arkuszu przyjęto koszt 1 zł za 1 MB. Pokazane transfery dają jednak pewność, że normalne używanie nawigacji online nie wiąże się z dużymi wydatkami na transfer danych. Wyjątkiem mogą tu być systemy amAze oraz Wayfider, które w trybie z podglądem trasy na mapie mogą okazać się bardzo drogie w użyciu. Jeśli na krótkiej ok. 3 km trasie generują one kilkaset kilobajtów transferu to można przypuszczać, że na dłuższych trasach transfer może wynieść średnio około 50-100 kB na 1 km czyli nawet kilkadziesiąt megabajtów na trasie ponad sto kilometrów. Ten temat wymagałby bardziej szczegółowych testów tych systemów.

Najoszczędniejsze nawigacje

W gronie nawigacji strzałkowych zdecydowanym zwycięzcą jest Nav4All i to zarówno na trasie testowej jak i na długiej. Jeśli chodzi o nawigacje z pokazywaniem mapy otoczenia sprawa jest nieco bardziej złożona. W testach wyszło, że Wayfinder mający całkiem dobre wyniki przy samym wyznaczaniu trasy w czasie jazdy zaczyna generować bardzo duże transfery. Należy sądzić, że podobnie byłoby na symulowanej trasie ze Świnoujścia. W takim przypadku za miano najoszczędniejszego systemu nawigacji w tej klasie należy przyjąć system NaviExpert.

Szczegółowe transfery danych pokazuje tabela:


Kliknij
Porównanie transmisji danych nawigacji mobilnych

Objaśnienia poszczególnych kolumn tabeli:

    Start, Stop – o ile dało się go wyznaczyć jest to transfer na wejściu i przy wyjściu z aplikacji
    Wyznaczanie – to ustalanie punktów początku i końca trasy oraz jej parametrów
    Trasa – pobieranie trasy na telefon komórkowy
    Jazda – transfer danych łącznie z wyznaczeniem trasy, pobraniem i przejechaniem od początku do końca
    Różnice na trasie – transfer tylko w czasie jazdy, jest to różnica w stosunku do samego pobrania trasy
    Razem z wyznaczaniem – łączny transfer związany z wyznaczaniem i pobieraniem trasy
    Sama trasa – transfer związany wyłącznie z pobieraniem samej trasy na telefon komórkowy
    Koszt – koszt nawigacji na trasie testowej wyliczony przy założeniu 1 zł za 1 MB
    Trasa Świnoujście – pobieranie trasy razem z jej wyznaczeniem
    Łączny – transfer łączny (nadawanie i odbiór) związany z symulowaną długą trasą
    Koszt – koszt pobrania długiej trasy wyliczony przy założeniu 1 zł za 1 MB

Rafał Łożyński
Strona domowa: O nawigacji i tym co wokół