3D w telefonie

Po raz pierwszy zetknąłem się z technologią 3D w kinie iMax w 2000 roku, gdzie widzowie dostali do założenia ogromne i ciężkie okulary. Jest rok 2011 i obecnie skrót „3D” zobaczymy w niemal każdym sklepie z elektroniką użytkową. Laptopy 3D, telewizory 3D, aparaty 3D itd. Większość, jeśli nie wszystkie, obecnie oferowanych na rynku urządzeń sprzedawanych jest z aktywnymi okularami 3D, które powodują, że do każdego oka dociera nieco inny obraz. W rezultacie daje nam to efekt trójwymiarowości. Posiadam telewizor 3D i jak dotąd okularów używałem może ze 4 razy w ciągu roku: jeden film na bluray i parę koncertów emitowanych przez mojego operatora satelitarnego. Wiele obiecuje sobie po skonfigurowaniu komputera do wysyłania sygnału 3D z gier komputerowych.

Menu aplikacji Przestrzeń 3D
Menu aplikacji Przestrzeń 3D

Rewolucja 3D trafiła jednak nie tylko do telewizorów, ale też do małych urządzeń jakimi są telefony. Co więcej, w przeciwieństwie do telewizorów, telefon sprzedawany jest bez okularów a to oznacza, że efekt 3D osiągnięty został w inny sposób. LG Swift 3D posiada ekran o rozdzielczości 800×480 pikseli. Matryca została wykonana w taki sposób, że każde oko widzi inny zestaw pikseli. Obraz trafia do nas poprzez specjalne mikro-szczeliny nałożone na ekran. Technologia ta nazywa się parallax Barrier. Ekran działa w trybie 3D tylko wtedy, gdy tego chcemy. Tryb ten można przełączyć do standardowego 2D w każdym momencie i w większości zastosowań takich jak pisanie SMS, wybieranie numerów, przeglądanie poczty elektronicznej będziemy korzystali właśnie z ekranu 2D.

W praktyce ekran LG naprawdę daje nam złudzenie trójwymiarowości. Należy jednak pamiętać o tym, że technologia ta jest czuła na kąt patrzenia. Obracanie telefonu w pionie nie ma wpływu na jakość obrazu i efekt 3D.

Przestrzeń 3D na LG Swift 3D
Przestrzeń 3D na LG Swift 3D

Obracanie w poziomie powoduje natomiast, że od czasu do czasu naszym oczom ukazuje się obraz rozmyty – widać tutaj przedziały w których obraz ma efekt 3D i przedziały w których go nie ma. Zobrazujmy to na przykładzie –patrzę na telefon pod kątem prostym – wszystko OK. Obracam go o parę stopni w bok –obraz rozmyty. Obracam go jeszcze bardziej – obraz ma znowu efekt 3D. W sumie całkiem nieźle, bo pierwotnie spodziewałem się, że efekt będzie widoczny tylko i wyłącznie przy patrzeniu pod kątem prostym.

Pulpit główny telefonu
Pulpit główny telefonu

Telefon, nawet z najlepszym procesorem, pamięcią i super wyświetlaczem 3D to jednak tylko trochę elektroniki i bez oprogramowania wiele z nim nie zdziałamy. LG Swift 3D wyposażony został w specjalną nakładkę systemową, która otwiera przez nami świat 3D. Program ten nazywa się „Przestrzeń 3D” i grupuje wszystkie trójwymiarowe aplikacje i zastosowania tego telefonu. Przestrzeń 3D zawiera następujące pozycje: przewodnik 3D, Gry i aplikacje 3D, Aparat 3D, Youtube 3D oraz galeria 3D. Opiszmy je po kolei.

Pulpit główny telefonu
Pulpit główny telefonu

Przewodnik 3D to prosta aplikacja instruktarzowa które powie nam jak przeglądać i tworzyć materiały trójwymiarowe. Dowiemy się z niej, że najlepsze fotki z efektem 3D wychodzą przy odległości 0.5-2 metry od fotografowanego obiektu. Telefon automatycznie dostosuje ostrość dla najlepszych doznań 3D. Z kolei przeglądanie najlepiej wychodzi gdy telefon oddalony jest od oczu o ok. 30-40 cm. Przewodnik zawiera też wiele innych informacji, ale o nich później.

Asphalt 6 w trybie 3D
Asphalt 6 w trybie 3D

Gry i aplikacje 3D to sekcja w której znajdziemy oprogramowanie przygotowane specjalnie na telefon LG. Znajdziemy tutaj strzelarkę Nova 3D, grę wyścigową Asphalt 6, Lets Golf 3D oraz wirtualną książkę 3D o przygodach Guliwera. Mi najbardziej przypadły do gustu szczególnie Nova 3D oraz Apshalt 6. Na takich grach najlepiej widać zastosowania takich ekranów jakie znajdziemy w testowanym przez nas telefonie. Gry posiadają naprawdę dobry efekt głębi i czujemy wzrokiem, że niektóre obiekty są dalej a niektóre bliżej. Asphalt 6 to gra w której jak dotąd sterowaliśmy ruchem pojazdu przechylając ekran w lewo lub w prawo – wtedy nasz samochód skręcał. Na telefonie 3D taki sposób sterowania spowodował by niepożądane efekty, bo obracanie telefonu spowodowałoby rozmycie obrazu. Dlatego też w przeciwieństwie do innych telefonów i tabletów z konwencjonalnym ekranem, na LG sterujemy grą dotykając różnych obszarów ekranu. Na przykładzie tej gry dobrze widać pewne ograniczenia w zastosowaniu ekranu 3D w połączeniu z akcelerometrem – telefon musi być trzymany najlepiej w stałej pozycji względem użytkownika a to kłóci się z ideą sterowania przy pomocy akcelerometru.

Youtube 3D to z kolei aplikacja w której znajdziemy filmy nakręcone specjalnymi kamerami. Jest ich całkiem sporo i podobnie jak w przypadku gier, efekt 3D jest na nich dobrze widoczny. Możemy też wrzucać własne materiały 3D do tego serwisu.