Od kilku już lat przedstawiciele różnych branż związanych z rynkiem mobilnym wieszczą, że kolejny rok będzie wreszcie „rokiem mobile”. Obserwując jednak rozwój tego środowiska, można raczej stwierdzić, że mamy do czynienia z „erą mobile”, która trwa już od kilku lat, stopniowo obejmując kolejne obszary. Ekspansja ta nie wynika wyłącznie z działań operatorów telekomunikacyjnych czy potrzeb samych użytkowników. Konsumpcja internetu mobilnego w Polsce stale rośnie i nic nie wskazuje na to, by proces ten miał w najbliższym czasie wyhamować.

Według PBI/Gemius Megapanel, na koniec 2014 roku internauci generowali miesięcznie około 2,5 mld odsłon przy użyciu urządzeń mobilnych.
Liczba ta stale rośnie – od marca 2011 roku ich wartość rokrocznie ulega podwojeniu. W tym roku strony mobilne odwiedzano
18 mln razy, 3 lata później liczba ta wzrosła 14-krotnie. Podobnie jak w przypadku odsłon, również czas spędzany przez internautów na stronach mobilnych systematycznie rośnie. W chwili obecnej użytkownicy poświęcają ponad 30 godzin miesięcznie, surfując w internecie przy użyciu smartfonów i tabletów.

Warto jednak podkreślić, że powoli zmienia się styl korzystania z mobilnego internetu. Nabiera on cech konsumpcji impulsowej – użytkownicy oglądają coraz więcej stron i materiałów, jednak poświęcają mniej czasu na jednorazową wizytę.
Przed rokiem przeglądali strony średnio przez minutę, w chwili obecnej zajmuje im to nieco ponad 45 sekund. Warto w tym względzie mieć na uwadze wspomniane statystyki, gdyż atrakcyjność oraz wysoka użyteczność treści prezentowanych
w internecie mobilnym mogą przyczynić się do zatrzymania na dłużej użytkownika przed ekranem.

Korzystanie z internetu mobilnego Większość użytkowników mobilnego internetu stanowią mężczyźni oraz osoby młode. W odróżnieniu od „typowych internautów” częściej łączą się oni z siecią, czytają prasę cyfrową, a także intensywniej odtwarzają
materiały audio i wideo (oglądają TV online, VoD, słuchają muzyki i radia internetowego). Chętniej też korzystają z portali społecznościowych. Ich sposób konsumpcji treści nie różni się jednak znacząco od internautów „niemobilnych”.

Podobnie jak w przypadku komputerów, swoje telefony i tablety najczęściej wykorzystują do sprawdzania poczty, wyszukiwania informacji oraz korzystania z portali społecznościowych. Ponadto mobilność tych urządzeń sprawdza się przy poszukiwaniu określonych miejsc (lokalizatory, mapy) oraz korzystaniu z bankowości elektronicznej.

Internauci mobilni chętnie przełączają się między urządzeniami, a każde z nich towarzyszy innym aktywnościom i porom dnia.
Rano częściej korzystają ze smartfona, w ciągu dnia dominującym urządzeniem jest komputer, natomiast wieczór spędzają przy tablecie. Co szczególnie wyróżnia smartfony i tablety na tle komputerów, to nie tylko ich mobilność, ale i możliwość korzystania z aplikacji. Ich użytkownicy instalują średnio 9 aplikacji, rzadko zdarza się, by urządzenie miało wgrane tylko te zainstalowane fabrycznie.

Według badania IAB Polska mobile 2014’Q4, 71 proc. użytkowników smartfonów korzysta z bezpłatnie ściąganych aplikacji, podczas gdy 64 proc. wybiera opcje preinstalowane, które służą im do „bycia na bieżąco”, rozrywki i kontaktów z innymi.
Tablet i smartfon Internet mobilny staje się dla użytkowników coraz ważniejszym narzędziem, a ponad połowa z nich
korzysta z niego codziennie. Warto zwrócić uwagę, że po tablet sięga się zdecydowanie rzadziej, a tylko co trzeci właściciel tego urządzenia korzysta z niego codziennie. Urządzenia te często traktuje się jako bardziej osobiste niż PC i nie są one tak bardzo współdzielone jak komputery Co czwarty właściciel smartfona i ponad połowa właścicieli tabletów udostępnia je innym osobom – najczęściej współdzielą je osoby posiadające dzieci oraz będące w stałych związkach. Wyrazistość tej tendencji
pozwala zatem wnioskować, że tablet – podobnie jak np. telewizor – traktowany jest jako urządzenie wspólne dla gospodarstwa domowego. GlobalWebIndex zauważa, że w krajach, w których internet zyskuje na popularności, właściciele urządzeń mobilnych chętniej dzielą się nimi z innymi.

Globalne trendy przewidują stały wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych.3 Do 2019 roku ich liczba ma przekroczyć 5,2 mld (w tej chwili jest ich około 2 mld). Jednocześnie będą oni korzystać z coraz większej liczby urządzeń podłączonych do internetu. Pod koniec 2014 roku na jedną osobę przypadało średnio 1,7 sztuki, za 5 lat będzie to już 2,2 urządzenia. Zmienią się również zachowania użytkowników. Dzięki coraz szybszemu transferowi danych, będą mogli oni pobierać i wysyłać coraz więcej treści, a przeciętny użytkownik smartfona w 2019 roku będzie generował miesięcznie pięciokrotnie więcej ruchu
niż to ma miejsce dzisiaj. W 2014 roku internauci oglądali wideo średnio przez 3 godziny miesięcznie, tyle samo godzin poświęcili na słuchanie materiałów audio. Wedle szacunków Cisco w 2019 roku czas obydwu aktywności ma wzrosnąć dziesięciokrotnie, do 30 godzin w miesiącu.

W ciągu najbliższych lat użytkownicy będą pobierać również coraz więcej aplikacji – średnio liczba ta wzrośnie z 4 do 20 miesięcznie. Na tym tle najmniej zmian zaobserwuje się w przypadku liczby przeprowadzonych wideo-rozmów. Pozostanie
ona na poziomie 10 miesięcznie.

źródło: IAB Polska „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce”.

Kan