W ciągu ostatniego roku w Polsce liczba aktywnych kart SIM wzrosła o 1 mln (2 proc. rok do roku), osiągając pod koniec grudnia 2014 roku wynik 57,6 mln. Penetracja telefonii komórkowej przy 38,5 milionowej populacji wyniosła zatem 149,6 proc. – czytamy w opublikowanym własnie Raporcie IAB Polska „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce”.


Cyfrowy świat staje się mobilny. Przestaje mieć znaczenie, gdzie przebywamy i co robimy, ponieważ cały czas jesteśmy połączeni ze światem za pomocą internetu. Wszystko to zawdzięczamy mobilnej rewolucji, która zmienia zachowania internautów i konsumentów, wymuszając zmiany w modelach biznesowych. Dzięki urządzeniom mobilnym konsumenci już nie tylko komunikują się między sobą, ale również dokonują zakupów, oglądają filmy i telewizję, bawią się. W nowym mobilnym świecie dla przedsiębiorców oznacza to „zaadaptuj się lub zgiń”. – wyjaśnia Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.

Eksperci specjalizujący się w tematyce mobile odpowiadają w raporcie na pytania kluczowe dla zrozumienia mobilnego cyfrowego świata, m.in.:

    – jak wykorzystać potencjał mobile i dokonać zmian w biznesie?

    – w jaki sposób tworzyć innowacyjne usługi i produkty dla mobilnych internautów?

    – jak można być bliżej konsumentów i ich potrzeb?

Według IAB Polska na koniec 2014 roku penetracja tego typu urządzeń wśród polskich internautów osiągnęła 69 proc., a z szacunków PwC2 wynika, że w zeszłym roku liczba tych urządzeń wzrosła do 27 mln sztuk wobec 22 mln w 2013 roku. Zdecydowanie większą dynamiką wzrostu charakteryzuje się rynek tabletów – do końca 2014 roku ich liczba miała wynieść 4 mln sztuk. Rośnie także popularność phabletów, urządzeń łączących funkcjonalność smartfona z tabletem o przekątnej ekranu 5,5-6,9”. Duże nadzieje wiąże z nimi
Apple, wprowadzając do sprzedaży model iPhone 6 w wersji Plus. Warto jednak zauważyć, że rosnąca popularność phabletów może wpłynąć na wyhamowanie sprzedaży tabletów. Głównym motorem tych wszystkich korzystnych wyników jest atrakcyjna cena internetu mobilnego.

Zgodnie z estymacjami UKE we wrześniu 2014 roku przeciętnie za transfer 1 GB danych w przedziale limitowym ponad 30 GB polscy użytkownicy płacili 0,66–2,60 zł.

Według IAB Polska rynek smartfonów należy do Samsunga (38 proc. udziału wskazuje na zdecydowaną dominację).6 W skali globalnej natomiast pozycja lidera, również piastowana przez tego gracza, jest zagrożona przez Apple. Choć w ujęciu rocznym Samsung jest liderem, w trzecim kwartale 2014 roku obie firmy sprzedały tyle samo urządzeń 74,5 mln. Najnowsze modele marki z kultowym jabłkiem – iPhone 6 oraz iPhone 6 Apple jest również światowym liderem (wg szacunków IDC) w przypadku tabletów, sprzedając w 2014 roku 12,3 mln iPadów. Na drugim miejscu znalazł się Samsung (lider na polskim rynku wg IAB Polska), na trzecim – ASUS. Wśród nich wzrost odnotował jedynie Samsung na poziomie 5,6 proc. rok do roku.
Wpływ na rozwój rynku mobile mają też producenci oprogramowania.

Od dłuższego czasu obserwuje się rywalizację Google z Apple, gdzie pierwszy z graczy jest zdecydowanym liderem. Według szacunków Strategy Analytics, 80 proc. urządzeń pracuje na jego systemie, czyli Androidzie. Według IAB Polska dominuje on również na polskim rynku smartfonów i tabletów (odpowiednio: 73 proc. i 69 proc. wspomnianych urządzeń).

Według IDC na świecie w 2014 roku sprzedano 1,3 mld smartfonów, co stanowiło wzrost o 26,3 proc. w porównaniu z rokiem 2013

Jeżeli ta wzrostowa tendencja utrzyma się i w tym roku, prawdopodobnie 1,4 mld urządzeń znajdzie kolejnych nabywców. Zdaniem ekspertów IDC, średnia cena będzie się stopniowo zmniejszać.

Coraz istotniejszą rolę odgrywa możliwość połączenia z internetem za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Według Cisco ruch przez smartfony stopniowo będzie wypierał korzystanie z sieci przez inne urządzenia. W tym kontekście dużego znaczenia
nabiera zjawisko multiscreeningu. Duży potencjał stanowi też rynek wearable devices, elementów garderoby łączących się z siecią, bankowości mobilnej oraz systemu płatności mobilnych. To tylko niektóre z przykładów rozwoju segmentu mobile.

źródło: IAB Polska „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce”.

Kan