Od 15 czerwca 2017 r. Europejczycy korzystający z telefonów za granicą UE, płacą za rozmowy tyle samo, co we własnym kraju. Dodatkowe opłaty roamingowe zostały zniesione. Z informacji Virgin mobile i Lycamobile nie dostosowało swoich cenników do unijnych przepisów.

Główny specjalista w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej – Łukasz Puchała poinformował, że analiza urzędu obejmuje 98 procent klientów telefonii komórkowej w Polsce. Wynika z niej, ze 96 procent klientów może korzystać z zagranicznych połączeń w takiej samej cenie jak w kraju. 2 procent osób nie ma takiej możliwości. Tyle samo jest klientami dostawców usług, których urząd nie zdążył jeszcze sprawdzić.

Operatorów, u których stwierdzono naruszenie, wezwano do przedstawienia wyjaśnień. Virgin Mobile Polska tłumaczy dlaczego nie wdrożył usług zgodnie z zasadą Roam Like At Home (ang. ceny połączeń za granicą jak w domu). Koszty wprowadzenia innego rozwiązania skutkowałyby koniecznością podniesienia cen pakietów i usług dla wszystkich Użytkowników lub wyłączeniem roamingu w niektórych usługach. Dlaczego? Ponieważ startery zaczęłyby być sprzedawane za granicę np. do Czech, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, gdzie ceny usług telekomunikacyjnych są nawet ośmiokrotnie wyższe. Virgin Mobile nie mamy żadnych narzędzi do przeciwdziałania takiemu „eksportowi”. Z informacji UKE wynika, że operator Virgin Mobile zadeklarował już zmianę cennika. Urzędnicy przygotowują się obecnie do kontroli.

Czterech operatorów telekomunikacyjnych zgłosiło do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o dopłaty. Według informacji UKE, są to Polkomtel, operator sieci Plus, Virgin Mobile, NC+ oraz Premium Mobile. Działanie to umożliwia wprowadzenie dodatkowych opłat za połączenia zagraniczne. Firmy muszą jednak udowodnić, że tracą pieniądze, na obecnych rozwiązaniach dotyczących roamingu. Warunkiem wprowadzenia zmian jest zgoda prezesa UKE.

Dopiero w czwartym kwartale Urząd Komunikacji Elektronicznej spodziewa się informacji na temat tego, czy i w jaki sposób unijne przepisy dotyczące zagranicznych połączeń wpłyną na krajowe ceny.

Źródło: IAR

Kan

UKE – 96 proc. abonentów jest objętych ofertam RLAHPrzed wakacjami: nowe zasady korzystania z roamingu – co warto wiedzieć?
UKE wzywa operatorów do przekazania informacji o roamingu
UE likwiduje opłaty roamingowe, a co z resztą Europy?
Virgin Mobile Polska – dlaczego nie wdrożyliśmy usług zgodnie z zasadą RLaH