Informacje dotyczące ważności dokumentów potwierdzających poniesione wydatki przy korzystaniu z ulgi internetowej. Faktura VAT może być wystawiona w formie papierowej lub elektronicznej.

Wydatki na usługi telekomunikacyjne są dokumentowane fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), (tzw. faktura VAT).

Otrzymywanie faktury VAT w formie elektronicznej jest uwarunkowane
wyrażeniem zgody przez odbiorcę faktury (firmę, konsumenta) na tę
formę. Każdorazowo zgoda/cofnięcie zgody na fakturę VAT w formie
elektronicznej musi być wyrażona przez odbiorcę faktury w formie
pisemnej lub w formie elektronicznej.

Obecnie bardzo popularne jest proponowanie przez operatorów
telekomunikacyjnych (np. TP,  operatorzy komórkowi) swoim
abonentom rezygnacji z „papierowej faktury” i otrzymywanie jej
elektronicznego obrazu (tzw. EOF – elektroniczny obraz faktury w
formacie PDF) na podany przez klienta adres e-mail lub udostępnianie
obrazu faktury na stronie internetowej operatora. Należy podkreślić, że
ta forma informowania klienta o wysokości jego zobowiązań za wykonane
na jego rzecz usługi telekomunikacyjne również wymaga wyrażenia przez
niego zgody pisemnej lub w formie elektronicznej.  

Na żądanie klienta operator ma obowiązek wystawienia
odpowiedników EOF w formie faktur papierowych!

Do końca 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z
dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w
formie elektronicznej, a także przechowywana oraz udostępniania
organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.
U. Nr 133, poz. 1119).

Na stronie
internetowej Ministerstwa Finansów
zamieszczone zostały szegółowe
informacje dotyczące ważności dokumentów potwierdzających poniesione
wydatki przy korzystaniu z ulgi internetowej za 2010 r.

W świetle zamieszczonej przez MF interpretacji zawartej w Broszurze
dotyczącej rozliczenia ulgi internetowej za 2010 rok, odbiorca faktur
przesyłanych w formie elektronicznej zobowiązany jest do przechowywania
tych faktur w tej formie i w formacie, w którym zostały mu przesłane, w
sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich
treści, jak również czytelność przez cały okres przechowywania.

Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane
w przypadku wykorzystania:
1) bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz.
1450 z późn. zm.) weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego
certyfikatu,
lub
2) elektronicznego systemu wymiany danych EDI (zgodnie z umową w
sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych), jeśli
zawarta umowa dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur
gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej
danych.

A zatem, żeby faktura mogła być uznana za elektroniczną fakturę,
musi spełniać powyżej określone warunki. W przypadku braku ich
spełnienia, jakikolwiek dokument w tym elektroniczny obraz faktury w
formacie PDF czy też tzw. ekofaktura nie stanowi faktury
elektronicznej, a więc nie była fakturą w rozumieniu przepisów prawa,
uprawniającą do skorzystania z ulgi internetowej za 2010 rok.

UWAGA! Zgodnie z ww. interpretacją MF
otrzymywanie jedynie Elektronicznego Obrazu Faktury, który nie spełnia
ww. warunków (w szczególności, jak wynika z interpretacji MF,
otrzymywanie Elektronicznego Obrazu Faktury na podany adres e-mail albo
udostępnianie Elektronicznego Obrazu Faktury na stronie internetowej
operatora) oznacza, że nie posiadamy za 2010 r. faktur VAT w formie
elektronicznej, w rozumieniu przepisów podatku od towarów i usług.
Należy pamiętać, że operator ma jednak obowiązek wystawienia na żądanie
podatnika faktur w formie papierowej.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w
formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu
udostępniania organowi podatkowemu oraz organowi kontroli skarbowej
(Dz. U. Nr 249, poz. 1661), które zliberalizowało zasady
przesyłania e-faktur, odstępując od obowiązku ich przesyłania tylko i
wyłącznie przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego albo
transmisji danych EDI. Nadal jednak każda faktura przesyłana w formie
elektronicznej powinna cechować się autentycznością pochodzenia
(niemożnością dokonania w fakturze zmian) oraz integralnością jej
treści (chodzi o pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów
lub usługodawcy albo wystawcy faktury).

źródło: UKE

Kan