36 proc. polskich firm już korzysta ze wsparcia narzędzi AI, a kolejne 15 proc. zamierza je wprowadzić w niedalekiej przyszłości. Jednocześnie blisko 2/3 przedstawicieli biznesu nie wie, czy ich firma zadbała o odpowiednie procedury, by upewnić się, że AI działa etycznie i niezawodnie. Podobną niewiedzą wykazują się pytani, czy w konsekwencji rozwoju AI ich firmy mają plan na reskilling pracowników – wynika z badania „AI i rynek pracy w Polsce”, przygotowanego przez Cpl Poland i portale pracy Just Join IT oraz RocketJobs.pl.

Ponad 100 przedstawicieli polskich firm wzięło udział w badaniu Cpl Poland, Just Join IT i RocketJobs.pl o wpływie sztucznej inteligencji na rynek pracy w Polsce. Prawie 70 proc. z nich uważa, że wdrożenie rozwiązań AI korzystnie przekłada się na branżę, w której działają. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc., jest także przekonana, że sztuczna inteligencja poprawi produktywność pracy. Okazuje się jednak, że świadomość zagrożeń, które niesie wdrażanie rozwiązań AI w obecnej postaci, nie jest już tak wysoka jak optymizm co do plusów, jakie ma przynieść krocząca rewolucja.

 

36 proc. firm już wdrożyło, a kolejne 15 proc. za chwilę wdroży narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji. Jednocześnie tylko co 4 firma myśli o systemowym podejściu do zapewnienia niezawodności i etyczności AI, a niecałe 8% przedstawicieli biznesu deklaruje, że ma pomysł, jak odpowiedzieć na konsekwencje odebrania przez AI zadań wybranym grupom pracowników.

 

image processing20231205 2747170 eo6kr5

 

Największym wyzwaniem dla firm jest odpowiednie zarządzanie ryzykiem, jakie wiąże się z wdrażaniem rozwiązań AI w ich obecnej postaci. Wymaga to odpowiednio wysokiej dojrzałości procesowej, która przełoży się na pewność, że wykorzystywane i tworzone narzędzia są w pełni etyczne i bezpieczne, szczególnie teraz, gdy kwestia prywatności danych jest tak istotna. – Piotr Durlej, Head of Product Just Join IT.

 

image processing20231205 2747171 3srq5y

 

Co ciekawe, 3% pracodawców zadeklarowało, że aktualnie w ich firmach wprowadzono zakaz korzystania z AI do momentu wypracowania odpowiednich procedur. Widać więc dwa skrajne podejścia: przeważający optymizm, który ściera się z mało popularną, ale jednak obecną praktyką “wyłączania wtyczki” sztucznej inteligencji do czasu znalezienia na nią pomysłu. Pracodawcom potrzebny jest złoty środek. Lorna Conn, CEO Cpl Jobs wskazuje, jaką taktykę obrała zarządzana przez nią firma.

 

W Cpl wspieramy innowacje i wdrażamy nowe technologie, które pomagają nam skuteczniej działać na rzecz naszych klientów. Jednakże, biorąc pod uwagę potencjalny wpływ sztucznej inteligencji, staramy się ostrożnie badać te obszary, zwracając należytą uwagę na przepisy dotyczące ochrony danych i przyszłe wymogi, wynikające z nowej unijnej ustawy o sztucznej inteligencji. Nasza Rada ds. Przeglądu Architektury (Architecture Review Board) spotyka się codwa tygodnie, aby omówić wszelkie nowe propozycje technologiczne przed wprowadzeniem ich w życie. Rekomendowałabym każdej organizacji procesowe podejście do tej materii, co pozwoli uniknąć wielu ryzyk, w tym tych, których teraz jeszcze nie można dostrzec. – Lorna Conn, CEO Cpl Jobs.

 

Deklaracje a rzeczywistość

image processing20231205 2747170 1pyl37

 

W świetle danych o stosunkowo niskiej świadomości potrzeby wprowadzenia odpowiednich procesów związanych ze wdrożeniem AI, badani pracodawcy deklarują w miarę dobrą wiedzę na temat sztucznej inteligencji. Do celów zawodowych i prywatnych używa jej ponad połowa ankietowanych, a w zaawansowany sposób z AI korzysta kolejne 8 proc. menedżerów. Wciąż jednak 40 proc. przedstawicieli biznesu uznaje swój poziom wiedzy za podstawowy. Co ciekawe, 36% badanych wskazało, że reprezentują branżę IT, gdzie wiedza o AI powinna być przyswajana szybciej niż w innych obszarach. Potwierdza to, że istnieje duża potrzeba edukacji na ten temat.
35.png