W Polsce rynek windykacji rośnie i ma ogromny potencjał rozwoju. Z roku na rok wzrasta liczba instytucji finansowych, które zlecają odzyskiwanie długów swoich klientów podmiotom zewnętrznym. Czy istnieją narzędzia pozwalające wykorzystać szanse związane z outsourcingiem windykacji?

Windykacja terenowa to nieodłączna część procesu odzyskiwania należności. Teraźniejsza windykacja mobilna nie ma nic wspólnego ze stereotypowymi groźbami, czy agresywnym nastawieniem do dłużnika. To raczej wywieranie na nim presji poprzez odwiedziny w siedzibie jego firmy czy miejscu zamieszkania, kontakty z jego rodziną, sąsiadami, współpracownikami czy znajomymi. Powoduje to, że dłużnicy w większym stopniu są gotowi do spłaty zadłużenia (niekiedy nawet poprzez kredytowanie) lub zadeklarowania nowego harmonogramu spłat.

Praca windykatora terenowego zwanego coraz częściej negocjatorem terenowym, to nie tylko przekazywanie dłużnikowi informacji dotyczących konsekwencji, które wystąpią w razie braku spłaty zobowiązania, ale także faktyczne pobieranie zaległości czy gromadzenie informacji o dłużniku. Każda wizyta terenowa musi być odpowiednio zaraportowana i stanowi doskonałą bazę decyzyjną do wyznaczenia dalszych kroków zarówno w postępowaniu sądowym, jak i później w egzekucyjnym.

Mobilna obsługa postępowania windykacyjnego jest istotnym elementem skutecznego odzyskiwania długu, stąd stała tendencja do udoskonalenia procesów wchodzących w jej skład: „Ponad 80% dyrektorów naczelnych w przedsiębiorstwach wyraża pewność większego wykorzystania mobilnych technologii dla realizowania założonych strategii w swoich przedsiębiorstwach. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze wdrożenie mobilnych, innowacyjnych rozwiązań pozwalających na stworzenie przewagi nad konkurencją i osiągnięcie sukcesu inwestycji. VSoft mobile Workforce został stworzony, aby sprostać wygórowanym wymaganiom rynku. To kompleksowa obsługa zleceń przeznaczonych dla pracowników terenowych” – komentuje Paweł Teodorczuk, VSoft Business Solutions Architect.

I dodaje, że z doświadczeń zebranych na rynku windykacji wynika, iż wykorzystanie optymalnej aplikacji mobilnej do zarządzania zleceniami pozwala zwiększyć efektywność pracy negocjatorów terenowych o kilkadziesiąt procent. „Dzięki temu udało się podnieść odzyskaną od dłużników kwotę o kilkanaście procent i jednocześnie zwiększyć liczbę działań prowadzonych w ciągu dnia o ponad 1/4. W naszym rozwiązaniu postawiliśmy też ogromny nacisk na wymagania dotyczące bezpieczeństwa i to zarówno pracowników terenowych jak i danych przechowywanych w urządzeniach mobilnych” – zaznacza Paweł Teodorczuk.

Aplikacja Mobile Workforce umożliwia przekazywanie zleceń windykacyjnych oraz niezwłoczny zapis raportów zwrotnych z podjętych interwencji za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów). Pozwala to na uzyskanie bieżącej kontroli nad prowadzonymi działaniami windykacyjnymi. Kontrolą objęte są m.in.: czas wykonania zlecenia, terminowość, jakość obsługi. Wdrożenie aplikacji daje windykatorom bezpieczny i natychmiastowy dostęp do danych sprawy bezpośrednio po zleceniu zadania. Windykator terenowy pobiera zlecenia ułożone w zoptymalizowany plan trasy. Plan może być dostosowywany w trybie rzeczywistym przez koordynatora lub windykatora, w razie zaistnienia szczególnych okoliczności np. pilne zlecenie, korekta adresu. Zlecenia dostępne są do obsługi również z poziomu mapy trasy. Algorytmy optymalizacyjne dbają o efektywne ułożenie wizyt. Zlecenia pochodzą z systemu windykacyjnego lub innego systemu zlecającego zadania. Windykator otrzymuje dostęp do danych o dłużniku, teleadresowych, sprawy (w tym aktualnego salda zadłużenia), dokumentów powiązanych ze sprawą pochodzących z repozytorium dokumentów. Moduł obsługi zadań pozwala obsłużyć sprawę, zaraportować wynik, a w razie konieczności określić dalsze kroki postępowania. Windykator ma również możliwość utworzenia własnego planu realizacji zleceń, do czego służy dedykowany moduł planowania tras.

Po podjętej interwencji aplikacja wymusza zaraportowanie rezultatu wizyty terenowej wraz z wymaganymi informacjami i działaniami np.: przekazanie zdjęć, założenie deklaracji spłaty, wysłanie do dłużnika wiadomości e-mail zawierającej potwierdzenie ustaleń, umówienie terminu kolejnego kontaktu. raport z wykonania jest przekazywany do systemu windykacyjnego, kredytowego lub innego systemu źródłowego zlecającego zadania. Rozwiązanie pozwala na dodawanie notatek do zlecenia lub sprawy windykacyjnej, położenia GPS wizyty, a także zdjęć (np. dokumentów klienta). Rezultat wizyty i jego typ determinuje dalsze działania.

Wśród korzyści z zastosowania omawianej aplikacji organizacje znajdą:

  • zwiększenie efektywności pracy windykatorów terenowych poprzez planowanie i optymalizację tras wizyt oraz kontrolę ich realizacji i przejechanych tras (weryfikacja lokalizacji GPS);
  • możliwość lepszej alokacji zleceń poprzez monitoring działań w czasie rzeczywistym. Optymalizacja trasy i bieżące raportowanie pracy pozwala na bezpośredni nadzór nad przeprowadzanymi interwencjami oraz szybszą reakcję na sytuacje zachodzące w czasie wizyty terenowej;
  • bezpieczeństwo windykatora – zgłoszenie wykonywania interwencji powoduje rozpoczęcie monitorowania czasu interwencji.

źródło: ASCG