Niedawno polski rynek zelektryzowała informacja o spektakularnym sukcesie gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, która w ciągu dwóch tygodni od premiery sprzedała się w liczbie 4 milionów egzemplarzy. Sukces polskiego studia CD Projekt RED to jednak kropla w morzu. Wartość globalnego rynku gier wideo szacowana jest na 91,5 miliarda dolarów , a to nadal tylko jedna strona medalu. Drugą część gamingowego tortu stanowi sprzęt dla graczy, którego wartość, wg szacunków analityków z Jon Peddie Research , przekroczyła w 2014 roku poziom 67 miliardów dolarów. 33-procentowy udział w tym gamingowym torcie mają komputery PC, co gwarantuje im pozycję lidera, przed smartfonami, konsolami, tabletami i innym sprzętem służącym do obsługi gier.


Motorem napędowym rynku sprzętu dla graczy jest dynamiczny rozwój kultury gier komputerowych. Istotną rolę odgrywa także e-sport. Wystarczy wspomnieć, że podczas finałów Intel Extreme Masters 2015 zmagania graczy z całego świata na żywo śledziło w katowickim Spodku ponad 100 tysięcy fanów e-sportu, a w szczytowym momencie oglądalności ponad 1 mln osób śledziło rozgrywki za pośrednictwem internetu. Wraz z rosnącą popularnością gier wideo oraz fenomenem e-sportu, rośnie rynek sprzętu projektowanego z myślą o graczach. Gramy na smartfonach, tabletach, konsolach… ale prym wśród graczy nadal wiodą komputery PC – czyli desktopy i notebooki. Firma analityczna Jon Peddie Research szacuje, że wydatki na wysokowydajny sprzęt komputerowy i akcesoria będą rosnąć i w 2017 roku przekroczą poziom 23 miliardów dolarów.


Rynek gier komputerowych bardzo dynamicznie się rozwija. W szczególności dotyczy to platformy PC, która w 2012 roku stała się numerem jeden i prześcignęła konsole zarówno pod względem liczby graczy, jak i wartości rynku gier. W gry komputerowe na komputerach PC gra obecnie ponad 700 mln ludzi, a do 2016 liczba ta może się zbliżyć do miliarda – mówi Aleksander Szlachetko, Market Development Manager w Intel Technology Polska. Szacuje się, że wartość rynku gier na komputery PC wynosi obecnie 26 miliarda dolarów, a do 2018 roku ma urosnąć o kolejne 32 proc. i osiągnąć wartość bliską 35 miliardów dolarów . Wraz ze wzrostem liczby graczy obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży na rynku sprzętu gamingowego, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż komputerów, jak i rynek komponentów. Od desktopów i notebooków, przez wydajne procesory, płyty główne, układy graficzne, pamięci RAM oraz szybkie dyski, po słuchawki, klawiatury i inne peryferia – producenci projektują specjalne serie urządzeń dedykowanych graczom. To wyjątkowy rynek, na którym zdecydowanie bardziej od ceny liczy się wydajność. Odpowiednia konfiguracja sprzętowa to klucz do komfortowej rozgrywki oraz gwarancja, że komputer pozwoli na uruchomienie najnowszych tytułów – dodaje.


Cały rynek sprzętu dla graczy wart jest obecnie około 67 miliardów dolarów. Poza komputerami PC składają się na niego m.in. konsole oraz urządzenia mobilne – smartfony i tablety.

Wydatki na sprzęt – sky is the limit, ale można taniej

Najbardziej wydajne podzespoły, dedykowane wymagającym graczom, to niemały wydatek. Za jeden z najszybszych procesorów Intela, model Intel Core i7 5960X, zapłacimy obecnie ok. 4 600 PLN. To jednak sprzęt dla entuzjastów – osób, które nie godzą się na kompromisy w zakresie wydajności. Na rynku jest szereg modeli, które również doskonale poradzą sobie z obsługą najbardziej wymagających gier, a nie nadszarpną zbytnio domowego budżetu. Procesor Intel Core i7-4790K, optymalny do gry czerpania pełni wrażeń z grania w Wiedźmina 3, kosztuje ok. 1 400 PLN. Gracze dysponujący skromniejszym budżetem również znajdą coś dla siebie i najnowsze superprodukcje uruchomią na procesorach z rodziny Intel Core i5, np. Core i5-4690K, kosztującym mniej niż 1 000 zł.

Intel Core 5
Intel Core 5

Podobnie rzecz się ma jeśli chodzi o gotowe zestawy komputerowe. Imponujący wzornictwem i możliwościami desktop ASUS ROG G20 to wydatek rzędu prawie 7 000 złotych. Za tę cenę otrzymujemy sprzęt na lata, ale – podobnie jak w przypadku komponentów – i tu użytkownicy mogą szukać złotego środka, inwestując w notebooka lub desktopa za 3-4 tysiące złotych.
Gamingowa rewolucja trwa w najlepsze – rynek gier i rynek sprzętu dla graczy wzajemnie się napędzają. Z jednej strony nowe osiągnięcia w dziedzinie technologii gwarantują jeszcze bardziej intensywne doznania z gry, z drugiej strony nowe gry generują popyt na jeszcze bardziej wydajne komponenty komputerowe.

Rynek gier będzie dalej ewoluował, głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii. Kolejne generacje procesorów z rodziny Intel Core i nowe karty graficzne zapewnią wydajność pozwalającą na tworzenie jeszcze lepszych i bardziej rozbudowanych gier. Okulary VR do rzeczywistości wirtualnej, takie jak Oculus Rift czy SteamVR, zapewnią dostęp do gier i aplikacji w świecie wirtualnym. Technologie takie jak Intel® Real Sense otwierają nowe możliwości dla twórców programów i gier 3D, pozwalając na sterowanie gestami. Na pewno kolejne lata przyniosą nam sporo niespodzianek, które sprawią, że gry będą miały jeszcze więcej do zaoferowania niż teraz, a rynek gier na komputery PC będzie dzięki temu stale i dynamicznie rosnąć – mówi Aleksander Szlachetko, Market Development Manager w Intel Technology Polska.

źródło: Intel

Kan