Wczoraj kierowcy taksówek w wielu europejskich miastach, między innymi w Londynie, Paryżu, Madrycie czy Berlinie protestowali przeciwko konkurencji ze strony prywatnych firm oferujących przewóz osób. Strajki skierowane były głównie w związku z wejściem na rynek amerykańskiego przedsiębiorstwa Uber.

Komentarz w sprawie międzynarodowych strajków taksówkarzy

Uber powstał w 2009 roku. To  aplikacja mobilna, która umożliwia użytkownikom zamawianie samochodów z kierowcami. Obecnie serwis działa w 70. miastach świata, głównie w Stanach Zjednoczonych i coraz bardziej popularna jest w Europie Zachodniej. aplikacja umożliwia połączenie pasażerów z najbliższym zarejestrowanym w Uber kierowcą i pozwala na dzielenie się kosztami podróży. Samochody mogą być zamawiane tylko przez
SMS i za pośrednictwem Internetu – nie mogą być zatrzymywane bezpośrednio na ulicy. Działalność Uber została zakazana m.in. w Brukseli. Uber szykuje się do wejścia także na polski rynek. Jest w trakcie rekrutacji pracowników.

iTaxi: Wybór z mapy
iTaxi: Wybór z mapy

Profesjonalni taksówkarze twierdzą, że kierowcy Uber nie płacą podatków, a sama firma nie daje żadnych gwarancji klientom. Dlatego taksówkarze z Wielkiej Brytanii wpadli na pomysł strajku, gdzie w samym Londynie jeździ ok. 3 tys. kierowców Uber. Do Brytyjczyków dołączyli taksówkarze z innych krajów i zorganizowali paneuropejski strajk, paraliżując tym samym miasta na wiele godzin.

iTaxi: Menu aplikacji
iTaxi: Menu aplikacji

Sprawę komentuje Stefan Batory, Prezes Zarządu iTaxi

Nie dziwią mnie wczorajsze protesty taksówkarzy. Działalność firm przewozowych, niezależnie od tego czy tych tradycyjnych, czy tych z aplikacją taką jak Uber, niszczy rynek pracy, zamieniając etaty na zajęcie dorywcze. Na każdego taksówkarza, który wykonuje ten zawód profesjonalnie, przypada zazwyczaj kilka osób jeżdżących dorywczo swoim samochodem i traktujących to jako sposób na dorobienie. Są to często studenci lub osoby, które przyjechały do dużego miasta i jest to dla nich tylko praca przejściowa. Stąd też niższy koszt takich usługi, bo osoby tak dorabiające nie wliczają do swojej stawki kosztów amortyzacji samochodu. Nie rejestrują też działalności gospodarczej, nie płacą podatków ani składek ZUS. Nie płacą również składek ubezpieczeniowych skalkulowanych dla taksówkarzy. W związku z tym, pod dużym znakiem zapytania stoi kwestia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych, spowodowanych przez „prywatnego” kierowcę w trakcie wykonywania komercyjnego kursu.

iTaxi: Szczegóły taksówki
iTaxi: Szczegóły taksówki

Regulatorzy w wielu europejskich miastach (m.in. w Brukseli, Berlinie, Barcelonie ) dostrzegli już ten problem i zakazali pod karą wysokiej grzywny (do 6 tys. EUR) korzystania z aplikacji do zamawiania przewozów realizowanych przez osoby prywatne. W Polsce takie przewozy są zakazane już od ponad roku, więc tym bardziej zaskakujące jest to, że Uber chce wejść również na nasz rynek. Jeżeli będzie zatrudniał przypadkowe osoby z prywatnymi samochodami, będzie to ewidentne łamanie obowiązującego u nas prawa. Jeśli do współpracy zaprosi licencjonowanych taksówkarzy, to nie będzie w tym modelu niczego innowacyjnego – nie zaoferuje nic, czego nie oferuje na polskim rynku iTaxi już od ponad 2 lat.”

***

Play rekomenduje swoim klientom iTaxi

iTaxi
iTaxi

iTaxi to aplikacja pozwalająca na szybkie i bezpośrednie zamawianie taksówek. Podgląd lokacji taksówki na mapie, wybór konkretnego samochodu i stawki przejazdu pozwalają użytkownikowi zmniejszyć czas oczekiwania, zwiększyć komfort podróży i zmniejszyć koszty przejazdu. Przedsiębiorstwom system oferuje łatwe zarządzanie limitami przejazdów, dokładne rozliczenia tras, oraz precyzyjny system raportowania dzięki czemu mogą ograniczyć swoje koszty operacyjne.  Dla taksówkarzy iTaxi to możliwość realizacji większej liczby kursów, krótszy czas przestojów, brak opłat abonamentowych i praca na własnych zasadach, bez ograniczeń i zobowiązań. W 2012 roku inwestycja  Łukasza Wejcherta w iTaxi, pozwoliła na uruchomienie usług
w Warszawie i Krakowie oraz otwarcie projektu na Łódź i kolejne miasta.

źródło: iTaxi

Kan