Według Retailx, polski rynek e-commerce zanotował w 2020 roku wzrost prawie o 30 proc. obrotów. W efekcie firmy działające w tym segmencie muszą przygotować się zarówno na napływ nowych klientów, jak i odpowiednio zabezpieczyć swoją infrastrukturę przed cyberatakami.  Poczta Kwiatowa®, firma będąca pionierem w sprzedaży kwiatów za pośrednictwem Internetu, w odpowiedzi na te wyzwania skupiła się na zapewnieniu większego bezpieczeństwo swoich serwerów i gromadzonych danych. W tym celu firma wdrożyła kompleksowe rozwiązanie Polcom SOC, czyli Security Operation Center w modelu usługowym. 

 

Z czym mierzą się sklepy internetowe?

Jak można przeczytać w raporcie PwC oraz Digital Experts Club „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego” w 2020 roku udział rynku e-commerce w wartości sprzedaży detalicznej wyniósł 14 proc. Nawet w przypadku ustania pandemii, konsumenci deklarują, że zamierzają dalej korzystać ze sklepów internetowych. Ponadto, badanie zrealizowane w pierwszym kwartale 2021 pokazuje, że nie był to jednorazowy skok, lecz trwałe zwiększenie znaczenia komercyjnego kanału online. Niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma je na podobnym poziomie, a 10 proc. zamierza dalej zwiększać.

E-commerce mierzy się więc z dużym wyzwaniem związanym z napływem nowych klientów – ciągłością działania infrastruktury IT. Specyfika sprzedaży internetowej wiąże się z koniecznością odpowiedniego przygotowania na tzw. piki sprzedażowe. W przypadku sprzedaży kwiatów, w dni takie jak Dzień Matki czy Dzień Kobiet, obciążenie wzrasta nawet piętnastokrotnie. Również pandemia, która uniemożliwiła bezpośrednie spotkania, przyczyniła się do większego zainteresowania usługami Poczty Kwiatowej®. 

 

– Bez odpowiednio niezawodnej infrastruktury IT, firma nie byłaby w stanie skutecznie konkurować na rynku e-commerce. Nawet sekundowy przestój w działaniu serwisu wpływa negatywnie na jego ocenę przez klientów i w konsekwencji, skutkuje ich utratą – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.

– Korzystamy z chmury obliczeniowej już od 4 lat i niejednokrotnie przekonaliśmy się o tym, jak dobry był to wybór. Nowa usługa zapewni szerokie, aktywne wsparcie, szczególnie istotne w okresach zwiększonego zainteresowania naszą ofertą. Cloud computing skutecznie chroni nas przed nagłymi lub zbędnymi wydatkami w infrastrukturę IT. Dzięki chmurze nie doświadczamy problemów w trakcie pików zakupowych i jesteśmy w stanie dostarczyć klientom sprawną platformę, pomimo jej dużego obłożenia, a jednocześnie nie przepłacamy za zasoby, których byśmy nie wykorzystali w spokojniejszych okresach – dodaje Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo sprzedaży?

Obok dbałości o jakości usług, podstawą jest bezpieczeństwo. Według danych CDNetworks, 2020, e-commerce był trzecim najczęstszym celem cyberataków w Polsce, mających na celu przechwycenie danych czy brak dostępu do infrastruktury IT. Poczta Kwiatowa® dążyła do tego, aby zabezpieczyć serwis internetowy przed cyberatakami i utratą danych, a jednocześnie zyskać pełne wsparcie w zakresie monitoringu i reakcji na incydenty bezpieczeństwa. 

 

– Zdajemy sobie sprawę z zagrożeń, które mogłyby zakłócić działania naszego biznesu lub w jakiś sposób narazić dane naszych klientów. Wolimy zapobiegać, niż leczyć, postanowiliśmy zainwestować w dodatkowe, kompleksowe zabezpieczenia, dlatego też zdecydowaliśmy o wdrożeniu usługi Security Operation Center, która zapewnia odpowiednie zabezpieczenie przez atakami hakerskimi, a także aktywnie wspiera monitoring infrastruktury IT, alarmując o  potencjalnych zagrożeniach. To pozwala na szybką reakcję na incydenty zanim staną się one problemem – mówi Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.

 

Kontrola na każdym etapie

 

Polcom Security Operation Center zapewnia ciągłą analizę bezpieczeństwa danych naszych klientów, pozwalając na natychmiastową reakcję w przypadku ataku hakerskiego, próby kradzieży danych, szantażu – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.

 

W przypadku podejrzenia jakiegokolwiek zagrożenia, specjaliści Polcomu dostępni są dla klienta całodobowo, jako pierwsza linia wsparcia i obsługują zgłoszenie w ramach przyjętego scenariusza. Dodatkowo Polcom zapewnia także ochronę przed takimi atakami jak DoS/DDoS, Ransomware czy SQL injection. 

 

– Tak złożona usługa pozwala na duże oszczędności. Zarówno chmura obliczeniowa, jak i SOC, pozwalają optymalizować koszty i chronią przed nieprzewidzianymi wydatkami, które mogłyby zaskoczyć naszą firmę przy korzystaniu z własnej infrastruktury. Szacujemy, że rezygnacja z wdrożenia pełnego systemu monitoringu incydentów bezpieczeństwa na własną rękę na rzecz korzystania z systemu SOC zmniejszyła koszty nawet o 85 proc. Bezpieczeństwo w połączeniu z niezawodnością wynikającą z dostosowania się chmury do zainteresowania klientów, pozwala nam na niemartwienie się kwestiami technicznymi i poświęcenie energii oraz finansów na dalsze rozwijanie firmy oraz dostarczanie klientom usług w niezmiennej jakości – mówi Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.