Co w 2014 roku poruszało handel internetowy? Jakie udogodnienia dotyczące przesyłki i zwrotu towarów w przededniu nowej ustawy o prawach konsumenta wprowadzają polskie i europejskie sklepy internetowe? Które kanały obsługi klienta i portale społecznościowe ułatwiają sukces w e-commerce? Od czego należy zacząć przygotowując sklep internetowy do wejścia na zagraniczne rynki i do świata m-commerce? – Żegnając rok 2014 porównywarka cen idealo.pl podsumowuje trendy i aktualności, które obecne były w e-commerce w mijającym roku.


W Białej księdze idealo oferuje wgląd w strategie najpopularniejszych sklepów współpracujących z naszą porównywarką cen w sześciu europejskich krajach. Dokument zawiera siedem badań, w których zanalizowane zostały różne aspekty e-handlu. Każde z zagadnień zawiera wyczerpujące informacje, statystyki oraz wartościowe linki do dalszych artykułów.

W Białej księdze idealo poruszone zostały następujące zagadnienia:

    – Jakie kolory wykorzystywane są przy projektowaniu strony internetowej sklepu?

Z psychologiczno-asocjacyjnego punktu widzenia czerwień i pomarańcz emanują ciepłem, energią i pasją. Pomarańczowy i żółty są barwami kojarzonymi z niskimi cenami, podczas gdy czerwony to przede wszystkim kolor alarmujący. Ich użycie jest dlatego dobrym sposobem na zwrócenie uwagi klienta na wybrane treści (choćby w przypadku znanych wszystkim elementów informujących o przecenach).

Czerwień jest kolorem na wskroś sygnałowym i najlepiej nadaje się do stawiania akcentów i skupianiu uwagi na najważniejsze elementy. Jeśli jednak ktoś nie chce wywoływać 'alarmującego’ wrażenia, ten decyduje się na bardziej subtelny pomarańczowy”, komentuje wyniki badań graficzka idealo.

    – Po które rozwiązania mobilne najczęściej sięgają sprzedawcy?


Ponad połowa polskich sklepów nie oferuje możliwości zakupów mobilnych. Tym samym sprzedawcy znad Wisły plasują się na samym końcu zestawienia zbadanych europejskich krajów tuż przed Włochami (50% sklepów internetowych z wprowadzonymi rozwiązaniami mobilnymi) i Niemcami (68%). Nieznacznie częściej niż po stronę mobilną polskie sklepy sięgają po responsywny design swoich witryn. Jedynie 10% polskich sklepów posiada aplikację zakupową. W większości krajów sprzedawcy decydują się najczęściej na jedno z rozwiązań mobilnych. Podczas gdy Niemcy oferują swoim klientom pełen pakiet możliwości zakupów na urządzeniach przenośnych, w 74% francuskich sklepów decyduje się najczęściej albo
na stronę mobilną, albo na aplikację.

    – Które kanały obsługi klienta są do dyspozycji konsumentów?

Aplikacje zakupowe wciąż rzadziej spotykane, iOS popularniejszy od Androida.


We wszystkich zbadanych przez idealo europejskich sklepach internetowych aplikacja zakupowa spotykana jest rzadziej niż zoptymalizowana dla urządzeń mobilnych wersja strony internetowej. Dzieje się tak mimo faktu, że to właśnie aplikacje – ze względu na ich popularność wśród posiadaczy
smartfonów – mają bardzo duży potencjał przyciągający klientów.

Aplikację będącą uzupełnieniem strony internetowej sklepu najczęściej, bo w 56% przypadków, znaleźć można w sklepach internetowych we Francji. Na kolejnych miejscach plasują się Wielka Brytania (52%) oraz Niemcy (50%). Zestawienie sklepów oferujących aplikację na iOS i Apple mają nieznacznie więcej możliwości dokonywania zakupów za pomocą wyposażonych w system operacyjny iOS iPhone’ów lub iPadów.

Użytkownicy Androida generują więcej kliknięć, iOS – wyższe dochody.

W przeprowadzonych przez porównywarkę cen idealo badaniach m-commerce udało się stwierdzić
znaczne różnice między zachowaniami użytkowników systemów operacyjnych Android i iOS:7 Choć osoby korzystające z urządzeń sterowanych przez Androida klikają na więcej stron produktów (61% w porównaniu do 39% w przypadku iOS), użytkownicy systemu operacyjnego Apple w wybranych europejskich krajach8 wybierają droższe towary. W europejskiej średniej produkty klikane przez użytkowników iOS kosztują o 20% więcej niż te, które klikali użytkownicy Androida. W samych Niemczech różnica ta wyniosła wręcz 26%.

    – Czy dokonanie zamówienia jest przyjazne kupującym?

Najpopularniejsze europejskie formy płatności: Karta kredytowa i e-payment


25 grudnia 2014 roku w Polsce wejdzie w życie ustawa Unii Europejskiej o prawach konsumenta, zobowiązująca sprzedawców internetowych do przyjmowania zwrotu produktów w ciągu 14 dni po jego dostarczeniu.12 Tym samym termin ten wydłużony został o cztery dni w porównaniu z poprzednimi ustaleniami. Większość z przebadanych przez idealo sprzedawców już teraz gotowych jest do zapewnienia konsumentom należnych im od tego dnia przywilejów. Jeszcze tylko 8% sklepów przyjmuje zwrot towarów w ciągu 10 dni od zakupu. Żeby zapewnić swoim klientom szczególną obsługę, sklepy mogą same wydłużyć ten termin.

    – Które portale społecznościowe cieszą się popularnością wśród sprzedawców?

Porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, jakie kanały Social Media cieszą się największą popularnością wśród sprzedawców internetowych oraz jak w swoich krajach różnią się oni od innych europejskich rynków.


Łączenie różnych kanałów często przynosi większe korzyści. Na przykład potencjał tweetów czy
wpisów na Google+ może być bardzo pomocny przy próbach wypromowania notek z prowadzonego przez sklep bloga. Koncentrując się na mainstreamowych kanałach społecznościowych nie należy jednak zapominać o mniej popularnych portalach, takich jak EyeEm, Vimeo lub Tumblr. Moda na dany portal społecznościowy jest często trudna do przewidzenia, zaś korzystanie z mniej znanych serwisów – takich jak popularny wśród polskich użytkowników, lecz rzadko wykorzystywany w zbadanych przez idealo sklepach internetowych Instagram – może kryć w sobie wiele potencjału.

    – W jaki sposób sklepy mogą zaistnieć na rynku międzynarodowym?


Konkurencja w świecie e-commerce jest ogromna i oddalona o jedno kliknięcie. Żeby móc na dłużej zaistnieć na rynku internetowym, ważne jest, by zawsze być na bieżąco z aktualnymi trendami i kierunkami rozwoju tej branży.

Dane do artykułu, podsumowującego trendy i aktualności, które obecne były w e-commerce w mijającym roku, pochodzą z Raportu „Badania e-commerce 2014”, który został udostępniony Czytelnikom Telix.pl, przez porównywarkę cen idealo.pl.

Kan