Testy Nokia Maps można samemu rozpocząć gdyż aplikacja na Nokii jest darmowa. Jednak aby nawigować trzeba już wykupić usługę i to całkiem drogą bo 8 EURO za 30 dni przy czym otrzymujemy mapy Europy Wschodniej i możliwość nawigowania po tym terenie.

Zaczniemy od prostej trasy: start ul. Opolska, koniec ul. Bukowska. Google planuję tę trasę tak:

Trasa Google

i prawie bym tak jechał bez nawigacji znając Poznań. Można też jechać tak:

Alternatywna trasa Google

Obie trasy mają ok. 7 km i czas przejazdu 11-13 minut. A teraz (tu fanfary ;-) trasa Nokia Maps (mapka też z Google aby łatwiej porównać):

Trasa Nokia Maps

Bardzo przepraszam, ale ta trasa jest kompletnie beznadziejna. Nie dość, że ma prawie 9 km (8,7) i czas przejazdu 19 minut to jeszcze są na niej takie kwiatki:

Ominięcie zakazu skrętu w lewo

Nikt z mieszkańców Poznania by nie pojechał w ten sposób, ale jak ktoś nie zna miasta i ma Nokia Maps 2.0 to pojedzie bo nie ma wyjścia. Szkoda, że programiści Nokii nie potrafią napisać porządnych algorytmów wyznaczania trasy. Jak już bardzo chcą jechać ulicą 28 czerwca 1956 to można jechać prosto (ja tak pojechałem jak zobaczyłem co Nokia wyczynia):

Trasa znacznie krótsza

I już jesteśmy w przyzwoitych wymiarach: 6,7 km i czas estymowany 11 minut. Czyli można i nie trzeba urządzać przy okazji prostej trasy zwiedzania miasta i objeżdżania skrzyżowań ze wszystkich stron dookoła. Przepraszam, że aż tak sarkastycznie piszę, ale naprawdę jakość tych tras mnie zdumiała w najwyższym stopniu.

Druga trasa to ul. Janickiego (przy Wiepolfamie) do ul. Opolskiej. Najpierw Google:

Trasa Google

Tu się Google nie popisał kierując trasę prosto na zakaz skrętu w lewo, ale może i dobrze ponieważ to nam zilustruje trasę Nokia Maps 2.0. Czytający o słabych nerwach proszeni są o wstrzymanie się z dalszym czytaniem tego tekstu ;-)

Trasa Nokia Maps 2.0

Trasa 10,2 km z czasem ok. 18 minut. A to co widać na początku trasy to jest to co nazwałem wcześniej objeżdżaniem skrzyżowań. Nie mogłem się powstrzymac i zrobiłem zdjęcie telefonu na pamiątkę:

Nokia – zawracanie na trasie

A teraz jak trasa powinna wyglądać? Skupmy się tylko na tym jak objechac ten zakaz skrętu gdyż reszta trasy Google jest poprawna. Wariant I:

Objazd zakazu skrętu w lewo (1)

Trasa ma łącznie 8,2 km i czas 14 minut wg Google. faktycznie jednak ulica Szamarzewskiego jest w remoncie i jeszcze przez kilka dni nie będzie ten przejazd możliwy. A więc wariant drugi:

Objazd zakazu skrętu w lewo (2)

I ta trasa ma niewiele dłużej bo 8,4 km i estymowany czas 15 minut wg Google.

Wnioski nasuwają się same. Nokia prowadzi nas trasami wysoce nieoptymalnymi z dziwnymi manewrami i można samemu zwątpić czy mamy nawigację czy jedziemy na ślepo. Nokia ma także tendencję do jazdy lokalnymi uliczkami osiedlowymi zamiast drogami głównymi.

Na koniec kilka uwag interfejsowych:

  • Dodawanie punktów do trasy jest co najmniej dziwne. Nigdy nie wiem, który jest początkiem, a który końcem, ikony nie są intuicyjne a opisy niczego nie wnoszą.
  • Tryb nocny ma bardzo nieergonomiczne kolory, pokazuje mnóstwo niepotrzebnych szczegółów nocą np. kolorowe trochę „zszarzałe” mapy, ale za to trasę, którą mam jechać trudno znaleźć.

Nokia Maps 2.0 w nocy

Ta biała strzałka na skrzyżowaniach jest bardzo słabo widoczna w nocy. Niestety tło jest cały czas wyświetlane (pastelowe, ale jednak) co skupia niepotrzebnie uwagę kierowcy.

Na plus programu są animowane skręty (obracanie mapy). Wygląda to pięknie choć trochę opóźnia wyświetlenie mapy według nowej orientacji.

Rafał Łożyński
Strona domowa: O nawigacji i tym co wokół