W końcu września br. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej) ukształtowała się na poziomie 57,3 mln (w tym 53% to użytkownicy) i była o 2,3% większa niż przed rokiem oraz o 1,3% wyższa niż w końcu grudnia ub. roku. Na 100 mieszkańców przypadało 148,8 abonentów i użytkowników (wobec 145,4 przed rokiem oraz 146,8 w końcu ub. roku). W okresie trzech kwartałów br. przybyło ok. 0,7 mln abonentów i użytkowników (wobec 1,7 mln przed rokiem).

Operator / (mln)

II kw. / III kw 2014 – post-paid

II kw. / III kw 2014 – pre-paid

II kw. 2014 / III kw 2014

Orange Polska

7,46 / 7,533
+0,073

8,001 / 8,058
+0,057

15,461 / 15,591
+ 0,13

Polkomtel (Plus)

6,670 / 6,628
-0,042

3,923 / 3,856
-0,067

10,57 / 10,5
-0,07

T-Mobile

6,930 / 6,891
-0,039

8,745 / 8,837
+0,092

15,675 / 15,728
+0,053

P4 (Play)

5,14 / 5,457
+
0,317

6,135 / 6,333
+0,198

11,275 / 11,790
+0,515

MVNO


0,77 /

GUS

w tym ok. 53% to
użytkownicy
56,9
/ 57,3
+0,4 – z podsumowania
wynika rozbieżność ok. 3,691

Orange Polska w trzecim kwartale 2014 roku pozyskało netto 130 tys. klientów telefonii komórkowej. Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych utrzymało się na poziomie powyżej 3% rok-do-roku. W 3 kw. Orange Polska pozyskała netto 74 tys. klientów abonamentowych, utrzymując w ujęciu rocznym blisko 7-procentowy wzrost liczby klientów w tym segmencie. Liczba klientów telefonii komórkowej Orange Polska wyniosła na koniec trzeciego kwartału 15,591 mln. Liczba klientów abonamentowych wzrosła o 74 tysiące, a baza usług post-paid wzrosła o 56 tys. Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) komórkowego grupy wyniósł 31,4 zł spadając z 32,1 w drugim kwartale tego roku.
Wskaźnik odejść klientów w segmencie pre-paid wzrósł do 16,4 proc. z 14,9 proc. kwartał wcześniej. Do tej pory wskaźnik ten oscylował wokół 15 proc.

Na dzień 30 września 2014 roku, T-Mobile Polska obsługiwała bazę 15,728 miliona klientów, co stanowi wzrost o 61 tysięcy w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, pozostając liderem pod względem całkowitej liczby klientów na rynku polskim. Spółka posiadała 8,837 miliona klientów w segmencie usług przedpłaconych oraz 6,891 miliona klientów w segmencie usług abonamentowych.

Usługi telefonii komórkowej przede wszystkim za pośrednictwem Polkomtela, operatora sieci Plus, na dzień 30 września 2014 roku Grupa Polsat świadczyła dla 10,5 mln klientów. Liczba klientów abonamentowych 6.617.382, z usług przedpłaconych korzysta obecnie 3.855.669 klientów.

Warto dodać, że powstały rozbieżności w publikowanych przez operatorów danych wynikających z różnych definicji aktywnej karty SIM. Brak jednoznacznej definicji i metodologii uznania karty SIM za aktywną sprawia, że nie jest znana realna liczba używanych kart SIM w Polsce. Informację tę można zestawić z wynikami kart SIM podanych przez GUS, z których wynika, że różnica podana przez operatorów komórkowych to ok. 3,691 mln. Stąd trudno nawet obliczyć ile w Polsce działa kart SIM u wirtualnych operatorów tzw. MVNO.

Około 1,22 mln numerów komórkowych przeniesiono z sieci do sieci w ciągu trzech kwartałów br. W okresie styczeń-wrzesień 2014 dodatni bilans przenosin zanotował tylko P4, operator sieci Play. Dla przypomnienia w ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. z sieci do sieci przeniesiono niecałe 750 tys. numerów komórkowych. W 2013 r. przeniesiono 1,55 mln numerów komórkowych a dynamika tej usługi wzrosła do 23,9% z 17,8% w roku 2012. Jednak w 2014r w tym optymistycznym obrazie pojawiło się pierwsze pęknięcie – w pierwszym półroczu sieć zmieniło 749,8 tys. numerów, tj. o 2% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Szacunkowe dane operatorów MVNO po II kwartale 2013 roku:

  • Virgin mobile Polska: 100 tys.
  • wRodzinie: 54 tys.

Ÿźródło: Dane operatorów

Kan