W toku prac nad zasadami badania sieci mobilnych ujawnił się znaczący rozdźwięk miedzy Operatorami. Z danych P4, operatora sieci Play wynika, że użytkownicy wykonują w ruchu mniej niż 8 proc. połączeń. – Podejrzewamy, że analogicznie jest w każdej sieci i odsetek ten mieści się w granicach 10 proc. – mówi rpkom.pl Marcin Gruszka, rzecznik P4 (Play). W ten sposób operator argumentuje, dlaczego jest zwolennikiem mieszanej metody badania jakości sieci.

UKE: Spór o metodę badań w sieciach mobilnych

Są dwie metody pomiarowe – sondy i tzw. drive testy, które mają wady i zalety. W ramach tzw. grupy technicznej, Operatorzy dzielą się pod tym względem na dwie frakcje. Jedna dąży do tego, aby badanie sieci mobilnej odbywało się metodą tzw. drive testów i do tego grona zalicza się T-Mobile Polska. Druga frakcja dąży do tego, aby badanie realizować za pomocą zestawu stacjonarnych sond zlokalizowanych przy BTS-ach. To propozycja P4 (Play).

Powołane przez Sygnatariuszy Memorandum grupy robocze aktualnie pracują nad określeniem wspólnych dla wszystkich operatorów wskaźników jakości, m.in. skuteczności połączeń i jakości głosu podczas rozmowy telefonicznej, średniego czasu oczekiwania na połączenie z biurem obsługi, jak również wskaźnikiem reklamacji poprawności faktur.

Należy podkreślić, że zasada jednoczesności pomiarów jest bardzo znacząca dla dokonywania analiz porównawczych jakości usług między dostawcami usług i daje klientom przede wszystkim miarodajne narzędzie oceny dostawców pod kątem jakości świadczonych usług.

Za drive testami optują również Grupa Orange i Polkomtel, operator sieci Plus. – Nie jesteśmy przeciwnikami drive testów. Chcemy jednak, aby ich waga w badaniu była proporcjonalna do rzeczywistego wykorzystania przez konsumenta. Zaproponowaliśmy rozwiązanie mieszane – mówi Marcin Gruszka.

P4 nie chce też współfinansować metody, która faworyzuje operatorów nie korzystających z umów roamingu krajowego.

Operatorzy rekomendują następujące metody:

  • Metoda 1 – wspólne i jednoczesne testy wszystkich Dostawców usług mobilnych po tych samych trasach za pomocą sond mobilnych w ruchu – metoda drive test.
  • Metoda 2 – wspólne i jednoczesne testy wszystkich Dostawców usług mobilnych za pomocą 10 sond pomiarowych stacjonarnie instalowanych – metoda 10 sond stacjonarnych.
  • Metoda 3 – zarówno wykonywane przy pomocy sond stacjonarnych, jak i sondami mobilnymi – metoda mieszana sondami stacjonarnymi mobilnymi.
  • Metoda 4 – wspólne i jednoczesne testy wszystkich Dostawców usług mobilnych po tych samych trasach za pomocą sond mobilnych: 80% w ruchu, 20% podczas postoju – metoda mieszana sondami mobilnymi.
  • Metoda 5 – mieszane testy wszystkich Dostawców usług mobilnych po tych samych trasach za pomocą sond mobilnych.

źródło: Rzeczpospolita

Kan