Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił zdanie UOKiK i uznał za niedozwolone pięć klauzul stosowanych przez spółkę P4, operatora sieci komórkowej Play.
Za niedozwolone uznane zostały następujące klauzule:
– operator może, według własnego wyboru, rozwiązać Umowę w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, lub zawiesić świadczenie Usług Telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku: nieuregulowania przez Abonenta Rachunków
Telekomunikacyjnych.
Zdaniem Urzędu niedopuszczalne jest rozwiązanie umowy z konsumentem, w przypadku zalegania z płatnościami, ze skutkiem natychmiastowym. Przedsiębiorca powinien w takiej sytuacji powiadomić abonenta o zaległościach, np. wysyłając mu wezwanie do zapłaty i wyznaczyć
dodatkowy termin na ich uregulowanie. W przypadku dalszych opóźnień, zgodnie z umową i prawem może rozwiązać umowę z konsumentem niepłacącym za rachunki.
Ponadto rozwiązanie kontraktu ze skutkiem natychmiastowym może narażać konsumenta na dotkliwe straty ekonomiczne. Często wiąże się bowiem z obowiązkiem zwrotu ulgi przyznanej wcześniej przez operatora (np. na zakup telefonu). Konsument może więc nagle – bez wcześniejszego powiadomienia – zostać obciążony koniecznością zwrotu świadczeń, często o dużej wartości.
– Operator może, według własnego wyboru, rozwiązać Umowę w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, lub zawiesić świadczenie Usług Telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku: działania na szkodę Operatora lub
korzystania z usług świadczonych przez Operatora niezgodnie z prawem lub Umową
W tym przypadku operator zbyt ogólnie określił okoliczności, w jakich może ukarać konsumenta zaprzestaniem lub zawieszeniem świadczenia usług. Pojęcia takie jak: działanie na szkodę Operatora lub
korzystanie z usług świadczonych przez Operatora niezgodnie z umową są nieprecyzyjne i nie pozwalają abonentom na ocenę, w jakich okolicznościach może nastąpić rozwiązanie umowy. Dodatkowo
natychmiastowy skutek zaprzestania świadczeń ze strony operatora powoduje, że konsument nie ma możliwości zaprzestania zakwestionowanych działań.
Operator może, według własnego wyboru, rozwiązać Umowę w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, lub zawiesić świadczenie Usług Telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku: nieprzedstawienia przez Abonenta wszystkich dokumentów wymaganych przez Operatora do zawarcia Umowy.
Urząd nie kwestionuje konieczności weryfikacji dokumentów przedstawionych przez abonenta. Powinno to jednak odbyć się na etapie przedkontraktowym, a konsument nie powinien być obarczany skutkami
nierzetelnego zbadania dokumentów przed zawarciem umowy.
– Włączenie do Sieci Telekomunikacyjnej P4 po zawieszeniu połączeń wychodzących z tytułu przekroczonego terminu płatności – 50 zł
– Włączenie do Sieci Telekomunikacyjnej P4 po zawieszeniu wszystkich usług z tytułu przekroczonego terminu płatności – 50 zł
Przedsiębiorca ma prawo pobierania odsetek ustawowych z tytułu przekroczenia terminu płatności, dlatego nie powinien obciążać abonentów dodatkową opłatą za ponowne włączenie do sieci telekomunikacyjnej. W opinii Urzędu oraz SOKiK nakładanie na konsumentów skumulowanych sankcji nie znajduje uzasadnienia.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym, a w ostateczności skargi kasacyjnej w Sądzie Najwyższym.
W przypadku jego uprawomocnienia się postanowienia wpisywane są do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tej chwili ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane.
Skierowanie pozwu do SOKiK było efektem kontroli wzorców umów operatorów telefonii komórkowej przeprowadzonej przez UOKiK na początku 2009 roku. Na początku 2009 roku Prezes UOKiK zakwestionowała łącznie 24 klauzule u takich operatorów jak: Era, Orange oraz Play. Skierowane wówczas zostały do sądu trzy pozwy o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez tych operatorów w umowach. Był to wynik dużej kontroli, podczas której sprawdzane były wzorce umowne stosowane przez operatorów komórkowych
W listopadzie 2009 roku zapadł wyrok w sprawie operatora sieci Orange (Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel) – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone wszystkie klauzule zakwestionowane przez UOKiK. Ponadto w lutym br. sąd uznał za niezgodne z prawem również niektóre klauzule kwestionowane przez UOKiK u operatora sieci Era (Polska Telefonia Cyfrowa).
Wyrok sądu nie jest prawomocny. Przysługuje nam prawo do odwołania i poważnie rozważamy taką ewentualność – napisał na swoim blogu rzecznik Play Marcin Gruszka.
I przypomina: – opłaty (50 zł), o których wspomina SOKiK nie są stosowane i zostały usunięte ze wszystkich cenników na początku lipca 2009r. – jeszcze przed zmianą Prawa Telekomunikacyjnego.
źródło: UOKiK, PAP
Kan
Moim zdaniem gdyby Play (czy inny op) mial darowac nieplacenie rachunkow to by dawno z torbami poszedl. Kazdy klient (biznesowy czy indywidualny) zna swoj cykl rozliczeniowy i termin platnosci wiec to TYLKO wina klienta. Ja place w terminie i nie musze martwic sie o odciecie telefonu. Co za szef firmy pozwala sobie na nieoplacenie fv? Tacy to tylko do pola…
~TrustNoOne
A co to za op, który faktury rozsyła przez badziewną prywatną firmę (nazwę litościwie pominę), która przesyłkę nadaną przez opa 6.10.2009 przynosi 22.10.2009 przy czym termin płatności mija 20.10. Czyli przesyłka dotarła dwa dni po terminie płatności. Ale winien klient bo nie zapłacił. I op powinien mu odciąć możliwość korzystania z usług i nałożyć karę. To byłaby chyba jakaś paranoja… Dobrze, że UOKiK czuwa
Ja mialem to po dwoch latach:D. po prostu do serwisu trzeba dac.
Nikomu nie polecam tej sieci. Kłamią na każdym kroku, zasięg kiepski, internet tragedia. Cały czas zasypują mnie sms-ami, ze wygrałem duże pieniądze żeby naciągnąć mnie na kolejne sms-y.
Czekam z utęsknieniem do końca umowy i wracam do Plusa. Z nimi nigdy nie miałem problemu. Połaszczyłam się na tańsze rozmowy w Play. Teraz bardzo tego żałuję. Myślę, że ta siec źle skończy.
czy są jakiś problemy z tym telefonem podczas użytkowania??? Często się psuje??? Jakieś usterki???
zupełnie poważnie – nigdy więcej Play 😡
Ja tak jak Jonas, kolejny raz piszę i mówię, że czekam do końca abo i ciaO ! Przenoszę swój nr do innej sieci. Po co mi limit kredytowy którego nie mogę obniżyć ? 1000 zł limitu w abo na 50 zł… Zgubie telefon lub ktoś ukradnie i nie daj Boże ktoś na taką kasę na dzwoni to jestem w czarnej …. sami dopiszcie… Byle do września !
Plus dla UOKiK że czuwa i rozwiązuje nieprawidłowości aby prawa klienta były zachowane i przestrzegane.