Usługi Specjalne zwane również Premium Rate sprawiają, że telefon komórkowy staje się nie tylko narzędziem kontaktu ale również rozrywki i informacji.


Bardzo popularne, szczególnie wśród dzieci, jest ściąganie na telefon nowych dzwonków, tapet, czy branie udziału w różnych konkursach i zabawach. Większość z tych ofert to usługi o podwyższonej opłacie, tzw „premium rate”, dlatego zdarza się, że na widok rachunku za telefon swojej pociechy rodzicom szybciej zabije serce… Jak to możliwe – bo przecież jako świadomy rodzic masz założoną blokadę na SMSy o podwyższonej płatności – odpowiada Monika Kulik, która od 2001 roku w Grupie Orange pracuje m.in. przy programach społecznych.

Usługi o podwyższonej opłacie, czyli tzw. Premium Rate, są najczęściej wykorzystywane przez organizatorów różnego rodzaju konkursów, loterii czy plebiscytów oraz przy zakupie treści cyfrowych: dzwonki, tapetki, gry itd. Premium Rate to tylko jedna z form płatności za zakupy przez Internet.

Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy SMS-a pod numer specjalny, jest to SMS o podwyższonej opłacie. SMS-y takie zaczynają się od cyfry 7 (dla płatności poniżej 10 zł) lub 9 (dla płatności powyżej 10 zł), a kolejne cyfry zawierają informacje o kosztach połączenia np. 75XX oznacza 5 zł + VAT. Taki numer możemy też zawsze sprawdzić na stronie UKE.

Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami za korzystanie z usług Premium Rate możemy:

  • zablokować połączenia wychodzące na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączenia przychodzących z takich numerów;
  • określić maksymalny limit opłaty za połączenie czy miesięczne wydatki.

Inaczej ma się sprawa, gdy robimy zakupy internetowe przez telefon korzystając z wybranych aplikacji, danych na stronie internetowej lub kupując treści cyfrowe w sklepach Google Play, Windows Phone, Galaxy Apps. W takim wypadku SMS może być jedną z form autoryzacji transakcji.

Po wpisaniu swojego numeru telefonu na wybranej stronie użytkownik SMS-em otrzymuje PIN i komunikat o treści: „Jeśli chcesz skorzystać z usługi dostępu do strony XXX, której koszt wynosi 30 zł z VAT, wpisz PIN: 123456 na stronie www”.
Następnie musisz przepisać PIN i wyrazić zgodę na świadczenie usługi, jednocześnie rezygnując z prawa do odstąpienia od niej. Dopiero po kliknięciu „Zamawiam i płacę” następuje płatność. Oczywiście PIN jest jednorazowy, losowo wygenerowany w zakresie 6 liczb i jest ważny przez kilka minut, a sama kwota płatności doliczana jest do Twojego rachunku.

Możliwa jest też inna forma autoryzacji – potwierdzenie poprzez odesłanie SMS-a. Po podaniu numeru telefonu i zaznaczeniu zgody na świadczenie usługi z jednoczesną rezygnacją z prawa do odstąpienia otrzymujesz SMS-a z numeru 80XXXXX o treści „Odpisz TAK jeśli chcesz skorzystać z usługi YYY, której koszt wynosi 20 zł. Wysłanie smsa oznacza złożenie zamówienia”.
Dopiero po odesłaniu SMS-a o określonej treści następuje płatność. Dodatkowo otrzymujesz SMS-a potwierdzającego ją wraz z informacją o możliwości dostępu do potwierdzenia zawarcia umowy na trwałym nośniku. Na przykład: „Dziękujemy za skorzystanie z usługi YYY, koszt 20 zł z VAT. Reklamacje należy składać do ZZZ. Nasze potwierdzenie warunków zamówionej usługi dostępu znajdziecie po zalogowaniu się na www.orange.pl/mojorange w zakładce Dodatkowe Zamówienia”.

Jak widać wszystkie transakcje opisane są dokładnie pod względem kosztów zarówno na stronie internetowej, jak i w SMS-ach i wymagają wyrażenia naszej zgody.

Takie wydatki możemy też kontrolować korzystając z rozwiązań takich, jak:

    – blokada usług elektronicznych – pozwala zablokować dostęp do tego rodzaju płatności w sklepach czy internecie;

    – limit miesięczny usług elektronicznych – pozwala wprowadzić maksymalną kwotę jaką chcesz przeznaczyć na wydatki w ramach cyklu rozliczeniowego

    – indywidualna notyfikacja usług elektronicznych – można wprowadzić 3 różne progi kwotowe, po przekroczeniu których otrzymamy powiadomienie SMS-em.

Pomocne dla Was będą też nasze materiały o płatnościach w sklepach: Google Play, Windows Phone, Galaxy Apps.

UKE informuje – kupujmy odpowiedzialnie, także przez telefon:

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że usługodawcy mają obowiązek rzetelnie poinformować jaki jest koszt usługi i jakie są jej zasady, a także umożliwić natychmiastowa rezygnację (zwolnioną od opłat). Powinniśmy bez trudu odnaleźć (np. na wskazanej stronie internetowej) nazwę, adres i dane kontaktowe usługodawcy, regulamin świadczenia usługi oraz warunki jej świadczenia (zakres, płatności, warunki rezygnacji). Jeżeli usługodawca umożliwia dokonanie opłaty za usługę za pośrednictwem SMS Premium – opłata musi być wskazana przy numerze, na który ma zostać wysłana wiadomość. Informacja o cenie musi być podana tą samą czcionką, kolorem oraz na tym samym poziomie, co numer SMS Premium. Po zakończeniu świadczenia usługi nasz numer telefonu lub inne dane osobowe mogą być przetwarzane jedynie do rozliczenia tej usługi, chyba, że wyraziliśmy zgodę na otrzymywanie oferty handlowej w odrębnym zamówieniu.

źródło: Blog Orange

Kan