Orange Polska ogłasza dobre wyniki komercyjne w segmencie komórkowych usług abonamentowych oraz zadowalające wyniki finansowe za 2 kw. 2015 roku

Podsumowanie 2 kw. 2015:

  • zmiana przychodów o -2,3% rok-do-roku, odzwierciedlająca mniejszy wpływ ze sprzedaży sprzętu
  • wyniki komercyjne: bardzo dobre wyniki w segmencie komórkowych usług
    abonamentowych, obszar usług stacjonarnych pod presją
    • przyrost o +6% rok-do-roku liczby mobilnych klientów abonamentowych, +170 tys.
      przyłączeń netto w 2 kw.
    • przyrost o +29% rok-do-roku liczby klientów mobilnego dostępu do Internetu,
      +102 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
    • przyrost o +50% rok-do-roku liczby klientów Orange Open, korzystających z blisko2,6 mln usług, +36 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
    • liczba użytkowników sieci LTE na poziomie 1 270 tys., +370 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
    • przyrost o +6% rok-do-roku liczby klientów usług TV, +5 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
    • przyrost o +100% rok-do-roku liczby klientów VHBB, +25 tys. przyłączeń netto w 2 kw., baza klientów technologii ADSL pod presją, z utratą 52 tys. klientów netto w 2 kw.
    • utrata liczby stacjonarnych łączy głosowych: -88 tys. wobec -77 tys. w 1 kw.
  • marża EBITDA na poziomie 31,8% (-1,9 pp rok-do-roku1
    ), odzwierciedlająca wyższe koszty sprzedaży, przy korzystnym wpływie 85 mln zł oszczędności kosztowych oraz zysku ze sprzedaży aktywów (43 mln zł)
  • organiczne przepływy pieniężne w pierwszym półroczu w wysokości 531 mln zł, +49 mln zł rok-do-roku; cel całoroczny potwierdzony


Całkowita liczba klientów mobilnych nie uległa znaczącej zmianie. Nastąpiła jednak istotna poprawa w segmencie mobilnych usług abonamentowych, w którym działania komercyjne w połączeniu z nowymi atrakcyjnymi planami taryfowymi przyczyniły się do osiągnięcia 170 tys. przyłączeń netto w 2 kw.

Wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i
telemetrii (M2M). Baza klientów usług przedpłaconych nadal się zmniejszała, lecz wolniej niż w
poprzednim kwartale. Liczba klientów mobilnego internetu osiągnęła poziom 1,7 mln, przy prawie rekordowym wzroście o 102 tys. w 2 kw. Liczba użytkowników sieci LTE osiągnęła blisko 1,27 mln, przy czym jej przyrost był szybszy niż w 1 kw. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł w ujęciu rok do roku z 45% do 55%.

Dynamika zagregowanego wskaźnika ARPU nieznacznie się poprawiła względem poprzedniego
kwartału i wyniosła -4,7% rok-do-roku. Korzystny wpływ na ten wskaźnik miał wzrost ruchu
przychodzącego oraz dobre wyniki w segmencie przedpłaconym. Wskaźnik ARPU z usług mobilnego przesyłu danych zwiększył się o 20% rok-do-roku, w wyniku wzrostu ruchu na jednego klienta o ponad 100% rok-do-roku, a udział tego wskaźnika w zagregowanym ARPU wzrósł do 20% (z 16% rok wcześniej).

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
2 kw. 2015 2 kw. 2014 Zmiana
liczba klientów Orange Open 627 418 +50,0%
liczba klientów 3P (Internet, TV
i VoIP)
455 383 +18%
liczba klientów komórkowych 15 587 15 461 +0,8%
post-paid 7 897 7 459 +5,9%
pre-paid 7 690 8 002 -3,9%
stacjonarne łącza głosowe (rynek
detaliczny)
4 347 4 633 -6,2%
stacjonarne dostępy
szerokopasmowe (rynek detaliczny)
2 159 2 281 -5,3%
mobilne dostępy szerokopasmowe 1 700 1 319 +28,9%
liczba klientów usług TV 761 720 +5,7%

Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2015 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:


Intensywne działania marketingowe w 2 kw. przełożyły się na znaczącą poprawę dynamiki
działalności komercyjnej w segmencie mobilnych usług abonamentowych. Osiągnęliśmy wysoką
liczbę przyłączeń netto we wszystkich grupach klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Jednak w obszarze usług stacjonarnych utrzymywała się duża presja na usługi głosowe i dostępu do Internetu w technologii ADSL. Przeciwdziałając tej sytuacji, w uzupełnieniu podjętych wcześniej działań, zadecydowaliśmy o obniżeniu cen Neostrady na obszarach regulowanych. W efekcie, w całej Polsce obowiązują obecnie jednolite stawki na wszystkie dostępne prędkości tej usługi. Ponadto, w celu dodatkowego wsparcia oferty konwergentnej, po raz pierwszy wprowadziliśmy dedykowane plany mobilne dostępne tylko dla użytkowników usług stacjonarnych.

Z uwagi na utrzymującą się dużą konkurencyjność rynku nasze plany na drugie półrocze obejmują kontynuację aktywnych działań marketingowych, w obszarze mobilnym i stacjonarnym.

Zgodnie z naszymi założeniami, znacznie przyspieszy realizacja projektu budowy sieci światłowodowej. Potwierdzamy ogłoszone w lutym cele w zakresie liczby gospodarstw domowych w zasięgu tej sieci oraz wysokości nakładów inwestycyjnych. Jesteśmy przekonani, że długofalowo przełoży się to na znaczne zwiększenie przewagi konkurencyjnej Orange Polska.”



Orange Polska wyniki finansowe za 2 kw. 2015 rok: Tutaj

źródło: Orange

Kan