Wyniki komercyjne w obszarze usług stacjonarnych w 2 kw. odzwierciedlały dużą konkurencję rynkową. Utrata stacjonarnych łączy głosowych przyspieszyła do 88 tys. wobec 77 tys. w 1 kw. Pomimo wzrostu liczby klientów szybkiego dostępu do Internetu (o 25 tys. w 2 kw.), na całkowitą bazę klientów detalicznych usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego w dalszym ciągu niekorzystnie wpływał proces zastępowania tych usług przez mobilny dostęp do Internetu. Przełożyło się to na spadek liczby łączy ADSL o 52 tys. w 2 kw. Pozytywnym czynnikiem był wzrost ARPU z usług internetowych o blisko 2% rok-do-roku, wynikający z rosnącej penetracji pakietów usług. Stale rośnie liczba klientów oferty FunPack (3P), którzy stanowią już 21% całkowitej bazy klientów usług dostępu szerokopasmowego (wobec 17% w analogicznym okresie ubiegłego roku).

Liczba klientów rozwiązań Orange Open nadal rosła, zwiększając się w ujęciu rocznym o 50% (w tym 36 tys. przyłączeń netto w 2 kw.). Łączna liczba usług, z których korzystają klienci Orange Open, osiągnęła blisko 2,6 mln, co oznacza, że na jednego klienta przypadają średnio ponad cztery usługi.

EBITDA za 2 kw. 2015 roku wyniosła 959 mln i w ujęciu rocznym była niższa o 81 mln, tj. 7,8%4. Spadek ten odzwierciedlał głownie niższe przychody, wyższe koszty międzyoperatorskie (w wyniku rosnącego udziału nielimitowanych planów mobilnych) oraz inwestycje w pozyskanie klientów.
Bezpośrednie koszty sprzedaży zwiększyły się o 39 mln zł rok-do-roku w wyniku wzrostu liczby pozyskanych i utrzymanych klientów, (co przyczyniło się do poprawy dynamiki działalności komercyjnej w komórkowym segmencie abonamentowym). Korzystny wpływ na EBITDA miały natomiast dwa czynniki: 85 mln zł oszczędności uzyskanych w wyniku programu optymalizacji
kosztów oraz 43 mln zysku ze sprzedaży aktywów.

Zysk netto Orange Polska w 2 kw. 2015 roku wyniósł 126 mln zł i był o 32 mln zł wyższy niż w analogicznym okresie 2014 roku. Wzrost zysku odzwierciedlał niższą amortyzację (o 61 mln zł rok-doroku) oraz niższe koszty finansowe netto (o 42 mln w porównaniu z 2 kw. 2014 roku), które zmniejszyły się w wyniku refinansowania długu. Te korzystne czynniki zrównoważyły niższą wykazaną EBITDA oraz wyższy o 42 mln zł podatek dochodowy (w 2 kw. 2014 roku do jego obniżenia przyczynił się jednorazowy zwrot podatku oraz ulga na nowe technologie).

Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2015 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds.
Finansów, stwierdził:

W 2 kw. osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe. Niższy rok-do-roku wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu telefonii komórkowej został w dużej mierze zrównoważony przez przychody z projektów infrastrukturalnych i usług ICT. Nasilone działania marketingowe odbiły się na EBITDA, ale przyczyniły się do wyraźnej poprawy wyników komercyjnych w segmencie mobilnym. Zgodnie z zapowiedziami z lutego, nasililiśmy również działania w zakresie zbycia nieużywanego majątku, co poprawiło
generowane przepływy pieniężne. Ponieważ nie przewidujemy osłabienia konkurencji w drugim półroczu, utrzymamy dużą aktywność marketingową, co może wpłynąć na rentowność. Zgodnie z planem całorocznym, przepływy pieniężne w pozostałej części roku będą niższe (rok-do-roku), przede wszystkim ze względu na presję na EBITDA i wyższe nakłady inwestycyjne związane z rozbudową sieci światłowodowej.”

Jak podkreśla Orange, niekorzystnym dla operatorów czynnikiem pozostaje zastępowanie usług stacjonarnych usługami mobilnymi. O ile w poprzednich latach podstawową usługą podlegającą temu trendowi była telefonia stacjonarna, obecnie zaczyna to również dotyczyć szerokopasmowego dostępu do internetu.

Według szacunków grupy, wartość rynku telekomunikacyjnego w pierwszym półroczu 2015 r. wzrosła o 1,1% w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r. Do tego wzrostu przyczynił się głównie rozwój rynku hurtu mobilnego, w szczególności usług świadczonych operatorom dla kreowania przez nich usług do klientów końcowych. Z drugiej strony trwa przecena rynku telefonii stacjonarnej połączona z obniżką rynku komórkowego w zakresie usług detalicznych w wyniku obniżania się średnich opłat płaconych przez klientów” – czytamy w raporcie.

źródło: Orange Polska

Kan