Przychody Orange Polska z usług telefonii komórkowej wyniosły 1 367 mln zł w I kw. 2015 r. wobec 1 438 mln zł rok wcześniej, podał telekom.

Skonsolidowane przychody w 1 kw. wyniosły 2 930 mln zł i w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 50 mln zł, tj. 1,7%. Wpływ decyzji regulacyjnych ograniczył się do 19 mln zł i był związany głównie z obniżkami stawek roamingowych w Unii Europejskiej. Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów wyniósł jedynie 31 mln zł, tj. 1,0% rok-do-roku, wobec 3 mln zł (0,1%) w poprzednim kwartale. To nieznaczne pogorszenie trendu wynikało z wolniejszego wzrostu przychodów z usług ICT w 1 kw. W segmencie komórkowym, wzrost utrzymał się na tym samym poziomie (2,7% rok-doroku), do czego przyczyniła się ratalna sprzedaż telefonów komórkowych (co znacznie zwiększyło przychody ze sprzedaży sprzętu) oraz przyrost liczby klientów, co łącznie zrównoważyło presję cenową. W segmencie usług stacjonarnych, spadek był niższy niż w poprzednich kwartałach, dzięki niewielkiej poprawie dynamiki w zakresie usług głosowych oraz rozwiązań teleinformatycznych dla przedsiębiorstw.„, podano w raporcie.

W segmencie komórkowych usług abonamentowych utrzymał się solidny wzrost bazy klientów, o 5% rok-do-roku, do czego przyczynił się mobilny dostęp do Internetu. Jednak w 1 kw. liczba przyłączeń netto (48 tys.) była niższa niż w kilku poprzednich kwartałach, co wynikało przede wszystkim z konkurencji na rynku. Baza klientów usług na kartę skurczyła się głównie ze względu na czynniki sezonowe i strukturalne, w tym rosnącą dostępność cenową ofert abonamentowych oraz mniejszą popularność usług premium, co ograniczyło liczbę klientów jednorazowych. Dzięki przyłączeniom netto na poziomie blisko 80 tys., liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych zwiększyła się w ujęciu rocznym o 30%, przekraczając poziom 10% wszystkich kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska. Liczba użytkowników sieci LTE zwiększyła się w 1 kw. o blisko 50%, osiągając 900 tys. Ponad 60% sprzedanych w 1 kw. urządzeń było kompatybilnych z technologią 4G. Stabilizacja ARPU w segmencie B2C, w szczególności dobre wyniki w zakresie przychodów z usług pre-paid, a także rosnący udział przychodów z usług hurtowych wpłynęły korzystnie na zagregowany wskaźnik ARPU dla usług mobilnych. W 1 kw. spadek tego wskaźnika został ograniczony do -5,0% wobec -6,4% w 4 kw. 2014 oraz -8,9% w 1 kw. 2014„.

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
1 kw. 2015 1 kw. 2014 Zmiana
liczba klientów Orange Open 591 352 +67,9%
liczba klientów 3P (Internet, TV
i VoIP)
441 364 +21,2%
liczba klientów komórkowych 15 518 15 395 +0,8%
post-paid 7 727 7 360 +5,0%
pre-paid 7 791 8 035 -3,0%
stacjonarne łącza głosowe (rynek
detaliczny)
4 435 4 685 -5,3%
stacjonarne dostępy
szerokopasmowe (rynek detaliczny)
2 198 2 285 -3,8%
mobilne dostępy szerokopasmowe 1 598 1 233 +29,6%
liczba klientów usług TV 756 708 +6,8%

Liczba klientów naszej oferty konwergentnej wzrosła na koniec 1 kw. do 591 tys. Kwartalny przyrost liczby klientów netto utrzymał się na poziomie powyżej 50 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci Orange Open, przekroczyła 2,4 mln, co oznacza, że na jednego klienta przypadają średnio ponad cztery usługi” – czytamy w komentarzu do wyników.

Liczba klientów komórkowych wzrosła o 0,8% r/r i wyniosła 15,518 mln na koniec marca 2015 r. Liczba klientów post-paid wzrosła o 5% r/r do 7,73 mln z 7,36 mln rok wcześniej, a usług pre-paid zmniejszyła się o 3% r/r do 7,79 mln z 8,03 mln„- podano również..

W segmencie usług stacjonarnych, utrzymała się duża dynamika w zakresie szybkiego dostępu do Internetu (VHBB): 33 tys. przyłączeń netto w 1 kw. Baza klientów VHBB przekroczyła 200 tys., osiągając poziom 10% wszystkich klientów stacjonarnego dostępu do Internetu (z wyłączeniem technologii CDMA). Pomimo tego, całkowita liczba detalicznych stacjonarnych łączy szerokopasmowych nadal spadała, a utrata klientów netto wyniosła 43 tys. Wynikało to głównie ze zmniejszenia bazy klientów technologii ADSL w wyniku presji związanej z zastępowaniem tych usług przez mobilny dostęp do Internetu. Utrzymały się dobre wyniki w zakresie oferty TV, a baza klientów tych usług zwiększyła się o 7% rok-do-roku, do 756 tys., co odpowiada 34% wszystkich detalicznych łączy szerokopasmowych. Spadek liczby detalicznych stacjonarnych łączy głosowych nieznacznie przyspieszył, do poziomu 77 tys., wobec 67 tys. w poprzednim kwartale.

Zagregowany wskaźnik ARPU w I kw. 2015 r. wyniósł 30,2 zł. „Stabilizacja ARPU w segmencie B2C, w szczególności dobre wyniki w zakresie przychodów z usług pre-paid, a także rosnący udział przychodów z usług hurtowych wpłynęły korzystnie na zagregowany wskaźnik ARPU dla usług mobilnych. W 1 kw. spadek tego wskaźnika został ograniczony do -5,0% wobec -6,4% w 4 kw. 2014 oraz -8,9% w 1 kw. 2014” – podano w raporcie.

Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych wzrosła o 29,6% r/r do niemal 1,6 mln z 1,23 mln rok wcześniej. Liczba klientów usług TV wzrosła o 6,8% r/r do 756 tys.

Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2015 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:


„W 1 kw. nadal był widoczny znaczący popyt rynkowy na szybki stacjonarny i mobilny dostęp do
Internetu, co utwierdza nas w przekonaniu co do planów dalszej rozbudowy sieci. W segmencie
usług abonamentowych nadal generowaliśmy solidny przyrost bazy klientów, o 5% rok-do-roku,
mimo że ze względu na dużą konkurencję na rynku liczba przyłączeń netto była niższa niż w
poprzednim kwartale. Pomimo to, w zakresie przenoszenia numerów komórkowych utrzymaliśmy drugą pozycję na rynku. Nasza baza klientów szybkiego internetu (VHBB) podwoiła się w skali roku, lecz niepokoi nas utrata klientów technologii ADSL. W 2 kw. podejmiemy szereg działań komercyjnych w tym zakresie.

W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy zmiany w zachowaniu i potrzebach klientów, wynikające z postępującej cyfryzacji codziennego życia. Naszą odpowiedzią jest odświeżenie marki Orange, by lepiej wsłuchiwać się i odpowiadać na te nowe oczekiwania. Towarzyszy temu zmiana komunikacji zewnętrznej oraz, co ważniejsze, wymierne zmiany w zakresie sprzedaży i obsługi klientów we wszystkich kanałach. Poprawi to postrzeganie Orange, zwiększy świadomość tej marki, polepszy kontakt klientów z firmą, a w efekcie przełoży się na lepsze wyniki w zakresie marketingu i sprzedaży.”

Podsumowanie 1 kw. 2015:

  • spadek przychodów w 1 kw. ograniczony do -1,7%1 rok-do-roku wobec -0,8% w 4 kw. 2014 oraz -3,6% w 3 kw. 2014
    • wzrost przychodów z usług mobilnych o 1,6% rok-do-roku, dzięki poprawie trendów na ARPU, sprzedaży sprzętu i rosnącej bazie klientów
  • zadowalające wyniki komercyjne w większości obszarów:
    • przyrost o +68% rok-do-roku liczby klientów Orange Open, korzystających z ponad
      2,4 mln usług, +52 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
    • przyrost o 5% rok-do-roku liczby klientów post-paid, +48 tys. przyłączeń netto w
      1 kw.
    • przyrost o +30% rok-do-roku liczby klientów mobilnego dostępu do Internetu,
      +77 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
    • liczba użytkowników sieci LTE na poziomie 900 tys. (+47% względem 4 kw. 2014)
    • wzrost o 120% rok-do-roku liczby klientów szybkiego stacjonarnego dostępu do
      Internetu, +33 tys. w 1 kw.; baza klientów technologii ADSL pod presją
    • utrata liczby klientów stacjonarnych usług głosowych: -77 tys. wobec -67 tys. w 4 kw.
      2014
    • liczba klientów Orange Finanse na poziomie 90 tys. (+54 tys. względem 4 kw. 2014)
  • skorygowana marża EBITDA2 na poziomie 32,8%, wzrost o 1,0 pp rok-do-roku
    • baza kosztowa na poziomie EBITDA niższa o 3,1%1, odzwierciedlająca 69 mln zł
      oszczędności kosztowych (wzrost o 17% rok-do-roku) oraz niższe koszty pracy w
      wyniku ograniczenia niektórych świadczeń dla emerytów (o 58 mln zł)
  • nakłady inwestycyjne na poziomie 321 mln zł, spadek o 14% rok-do-roku
  • organiczne przepływy pieniężne w wysokości 152 mln zł. Cel całoroczny potwierdzony

Wybrane dane finansowe i operacyjne Orange Polska za 1 kw 2015: Tutaj

źródło: Orange Polska

Kan