Wyniki telefonii komórkowej Orange za 3 kw. 2011:

  • wzrost przychodów tylko o 0,2% rok-do-roku, odzwierciedlający obniżkę stawek MTR
  • z wyłączeniem wpływu obniżki MTR, przychody segmentu komórkowego w 3 kw.
    wzrosły o 4,1% w ujęciu rocznym
  • EBITDA wyższa o 16,3% rok-do-roku, przy wysokiej marży 34,1% (+4,8p.p. rok-do-roku)
  • przyrost bazy klientów komórkowych o 3,3% rok-do-roku, dzięki 79 tys. przyłączeń netto
    w 3 kw.
  • utrzymanie wiodącej pozycji na rynku w ujęciu wartościowym: stabilny udział w rynku
    na poziomie 30,8%
  • 44,6% przyrost abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do internetu (rokdo-
    roku)
  • 31% nowych i przedłużonych umów w segmencie post-paid w 3 kw. dotyczyło
    smartfonów, co zwiększyło ich liczbę do 1,9 mln

Kluczowe wskaźniki:

Kluczowe wskaźniki – telefonia
komórkowa
3 kw.
2011
3 kw.
2010
Zmiana 9 m.
2011
9 m.
2010
Zmiana
Przychody (w mln zł) 1 947 1 943 +0,2% 5 770 5 709 +1,1%
Łączna liczba klientów (w tys.) 14 614 14 141 +3,3%
Liczba klientów post-paid (w
tys.)
6 972 6 828 +2,1%
Liczba klientów pre-paid (w tys.) 7 641 7 312 +4,5%
Liczba mobilnych dostępów
szerokopasm. (w tys.)
691 478 +44,6%
Marża EBITDA (w % przychodów) 34,1% 29,3% +4,8 pp 30,8% 29,5% +1,3 pp

Przychody segmentu komórkowego wzrosły o 0,2% rok-do-roku, a niska dynamika wzrostu odzwierciedlała wpływ obniżek stawek MTR za SMS i połączenia głosowe. Z wyłączeniem wpływu tych obniżek, przychody wzrosły o 4,1% rok-do-roku, przy czym wzrost wynikał przede wszystkim z przyrostu liczby klientów (+3,3%, tj. o 473 tys. rok-do-roku) przy jednoczesnej stabilności wskaźnika ARPU z usług detalicznych (-2,1% wobec 3 kw. 2010). Nadal rośnie popularność smartfonów: na koniec 3 kw. ich liczba osiągnęła 1,9 mln, a wzrost ARPU6 z usług przesyłu danych o 30% potwierdza celowość ich promowania.

EBITDA w segmencie komórkowym wzrosła o 16,3% rok-do-roku, przy marży EBITDA na
solidnym poziomie 34,1% (wzrost o 4,8 p.p. wobec 3 kw. 2010). Te dobre wyniki zostały osiągnięte dzięki wzrostowi przychodów z usług detalicznych o 4%, przy utrzymaniu kosztów sprzedaży na racjonalnym poziomie.

Według szacunków Grupy TP, wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce zmniejszyła się w 3 kw. 2011 o 1,1% (rok-do-roku), wobec niemal płaskiej ewolucji wartości rynku w 1 półroczu. Zmiana dynamiki głównie odzwierciedla wprowadzoną w lipcu 2011 roku obniżkę stawek MTR (za SMS z 8 gr do 7 gr oraz za połączenia głosowe z 0,1677 zł do 0,1520 zł). Zmiany te wpłynęły przede wszystkim na rynek komórkowy, który w 3 kw. odnotował spadek wartości o 0,4% rok-doroku, po wzroście o 3,1% w 1 kw. oraz o 2,1% w 2 kw. 2011 roku.


źródło: Orange

Kan