Firma badawcza GfK opublikowała raport, dotyczący światowego rynku smartfonów. W 2014 r. światowa sprzedaż smartfonów wynosiła 1.23 miliarda sztuk. GfK zaznacza jednak, że w 2015 r. spodziewane jest znaczne spowolnienie. Coraz więcej użytkowników będzie kupowało telefony z ekranami większymi niż 5 cali.

Smartphones ​ ​ ​ Units Sold (in million) ​ ​ ​Sales Value (in billion USD)

Q4 2013

Q4 2014 ​ % Change ​ Q4 2013 ​ Q4 2014 ​ % Change​
Latin America​ 25.1​ 36.0​ 43%​ 7.2​ 9.9​ 37%​
Central & Eastern Europe​ 16.7​ 21.5​ 29%​ 4.5​ 5.1​ 12%​
North America ​ 43.6​ 57.0​ 31%​ 18.4​ 25.1​ 36%​
Emerging APAC ​ 30.4​ 41.8​ 37%​ 6.4​ 7.6​ 18%​
Middle East & Africa ​ 27.9​ 37.8​ 35%​ 8.7​ 10.8​ 25%​
Western Europe ​ 35.1​ 40.0​ 14%​ 15.6​ 17.2​ 10%​
China Units ​ 95.0​ 95.1​ 0%​ 23.5​ 28.3​ 21%​
Developed APAC ​ 18.1​ 17.3​ -4%​ 10.9​ 10.9​ 0%​
Total global units 292.0​ 346.5​ 19%​ 95.3​ 114.8​ 20%
​​Primary Source: GfK smartphone sales based on point-of-sale (POS) tracking in 90+ markets​

Wzrost na poziomie 23 procent statystycznie oznacza, że co szósty mieszkaniec naszej planety, został właścicielem smartfona. W 2013 roku, ogólna liczba nabywców nowoczesnych telefonów wyniosła 998 milionów, aby rok później wzrosnąć do poziomu 1.23 miliarda sztuk. Dobrą wiadomością jest ogólny spadek cen urządzeń tego typu, mający swoje odzwierciedlenie w przychodach całego rynku – rokroczny dochód zanotował wzrost o piętnaście procent.

Według analityków GfK oprócz ceny drugim ważnym czynnikiem mającym wpływ na sprzedaż smartfonów w 2015 r. będzie rozmiar ekranów. Podkreślają oni, że w 2014 r. urządzenia wyposażone w wyświetlacze o wielkości 5 cali i więcej zanotowały 180-procentowy wzrost nabywców rok do roku. W 2015 r. ten trend będzie się nadal utrzymywał i duże smartfony zaczną coraz wyraźniej wypierać z rynku mniejsze tablety.

Smartphones​ ​ ​ ​ ​ Units Sold (in milion)​ ​Sales Value (in billion USD) ​
Full year 2013​ Full year 2014​ ​% Change Full year 2013 ​​ ​Full year 2014​ ​​% Change
Latin America​ 68.7​ 109.5​ 59%​ 20.6​ 31.4​ 52%​
Central & Eastern Europe ​ 50.9​ 69.8​ 37%​ 15.1​ 17.2​ 14%​
North America​ 139.1​ 177.6​ 28%​ 58.2​ 71.8​ 23%​
Emerging APAC ​ 96.9​ 149.9​ 55%​ 22.3​ 28.4​ 27%​
Middle East & Africa​ 99.8​ 135.2​ 35%​ 32.3​ 39.4​ 22%​
Western Europe​ 115.4​ 128.0​ 11%​ 52.2​ 55.8​ 7%​
China Units​ 359.0​ 392.8​ 9%​ 90.1​ 99.0​ 10%​
Developed APAC​ 68.3​ 65.1​ -5%​ 39.6​ 38.1​ -4%​
Total global units​ 998.1​ 1,227.9​ 23%​ 330.4​ 381.1​ ​ 15%
​Primary Source: GfK smartphone sales based on point-of-sale (POS) tracking in 90+ markets​

Według prognoz autorów raportu, światowy rynek wprawdzie powiększy się w tym roku, lecz wynik nie będzie już tak spektakularny. „Zwolnienie wzrostu w 2015 roku spowodowane będzie znacznym nasyceniem rozwiniętych gospodarek” – powiedział dyrektor GfK, Kevin Walsh. „W rezultacie, globalny rynek smartfonów wzrośnie w tym roku o jedyne czternaście procent, w porównaniu do dwudziestu trzech, zanotowanych w 2014 roku” – przewiduje Walsh. Głównymi motorami napędowymi sprzedaży telefonów komórkowych będą, rynki Azji oraz obszary Bliskiego.

Warto dodać, że
w Państwie Środka, nastąpiła zmiana lidera na rynku smartfonów. Lokalny producent urządzeń mobilnych, koncern Xiaomi zdetronizował dotychczasowego konkurenta z Korei. Udział Xiaomi na chińskim rynku smartfonów wyniósł, w 2014r. 12,5 proc. podczas gdy Samsung miał 12,1 proc. Xiaomi niemal potroiło dostawy sprzętu, sprzedając 421 mln urządzeń. Rok wcześniej udziały koncernu sięgały 5,3 proc. Tymczasem dostawy smartfonów południowokoreańskiego giganta obniżyły się o 22 proc. i był to jedyny spadek w przypadku pięciu największych graczy na chińskim rynku.

Trzecie miejsce przypadło innemu chińskiemu producentowi, koncernowi Lenovo, z rezultatem na poziomie 11,2 proc., wynika z raportu firmy badawczej IDC. Dostawy tego producenta zwiększyły się o 13,7 proc. W przeciwieństwie do wielu mniejszych dostawców telefonów komórkowych, którzy polegają niemal całkowicie na chińskim rynku, Lenovo sprzedaje około 60% telefonów komórkowych poza Chinami, a w ciągu ostatnich dwóch lat firma weszła na rynki 67 krajów.

źródło: Onet.pl

Kan