Grupa Lenovo opublikowała dzisiaj wyniki za pierwszy kwartał roku finansowego zakończony 30 czerwca 2013 roku, wykazując przychody kwartalne w wysokości 8,8 miliarda USD, co oznacza wzrost o 10% w ujęciu rok do roku. Jednocześnie zysk brutto Lenovo za pierwszy kwartał wzrósł o 16% w ujęciu rok do roku do 215 milionów USD, podczas gdy zysk netto wzrósł o 23% w ujęciu rok do roku do 174 mln dolarów, co odzwierciedla konsekwentne działania firmy zmierzające do objęcia pozycji lidera w epoce PC Plus, przy jednoczesnym rentownym rozwoju działalności we wszystkich regionach, segmentach klientów i liniach produktów.

  • Największy na świecie producent komputerów PC — po raz pierwszy w historii
  • Trzeci na świecie dostawca inteligentnych urządzeń łączących się z Internetem (smartfonów, tabletów i komputerów PC)
  • Zysk brutto równy 215 milionów USD i zysk netto równy 174 milionów USD
  • Przychody równe 8,8 miliarda USD
  • Podstawowy zysk na akcję: 1,67 centa USD, czyli 12,96 centa hongkońskiego
  • Rezerwy gotówkowe netto: 3,1 miliarda USD (na 30 czerwca 2013 r.)

Po raz pierwszy w historii firma Lenovo została uznana za największego dostawcę komputerów PC na świecie*, przy okazji osiągając najwyższy w historii kwartalny wzrost udziału w rynku o 1,7 punktu procentowego w ujęciu rok do roku do poziomu 16,7%. W pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo dostarczyła 12,6 miliona komputerów PC — był to 17. kwartał z rzędu, w którym wyprzedziła całą – tracącą 11% w ujęciu rok do roku – branżę ogółem.

Firma Lenovo kontynuowała swoją transformację w kierunku przedsiębiorstwa epoki PC Plus,
a w pierwszym kwartale roku finansowego została trzecim pod względem wielkości dostawcą inteligentnych urządzeń łączących się z Internetem (w tym komputerów PC, smartfonów i tabletów), zwiększając ich sprzedaż o 41% w ujęciu rok do roku. ‎‎‎‎Łączna sprzedaż smartfonów i tabletów Lenovo w omawianym kwartale po raz pierwszy w historii przekroczyła sprzedaż komputerów PC, co pokazuje, jak intensywny jest wzrost tych dwóch segmentów. W pierwszym kwartale firma Lenovo stała się czwartym na świecie dostawcą smartfonów, odnotowując najszybszy wzrost wśród pięciu największych graczy — sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 132%. Sukces na rynku smartfonów znalazł odzwierciedlenie również w wynikach osiągniętych w Chinach, gdzie firma Lenovo jest obecnie drugim pod względem wielkości dostawcą — wzrost na tym rynku sięgnął 121% w ujęciu rok do roku.

Wynik brutto ze sprzedaży w pierwszym kwartale roku finansowego zwiększył się o 14% rok do roku do 1,2 miliarda USD, a marża brutto wyniosła 13,6%. Zysk operacyjny w tym samym kwartale zwiększył się o 11% rok do roku do kwoty 202 milionów USD. Podstawowy zysk na akcję w pierwszym kwartale roku finansowego wyniósł 1,67 centa USA, czyli 12,96 centa hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 30 czerwca 2013 r. wyniosły łącznie 3,1 miliarda USD.

Na trudnym rynku komputerów PC firma Lenovo po raz pierwszy została wyraźnym numerem jeden i kontynuuje zwiększanie rentowności. Nasze dobre wyniki w sektorze komputerów PC są rezultatem zrównoważonego rozwoju dzięki spójnej realizacji właściwej strategii” — mówi Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny firmy Lenovo. „Utrzymując rentowny wzrost naszego podstawowego biznesu, szybko przekształcamy naszą firmę w przedsiębiorstwo epoki PC Plus. rynek PC Plus wymaga szybkich, efektywnych innowacji — produkty premium szybko stają się produktami głównego nurtu, a dominacja na dojrzałym rynku ustępuje miejsca hiperwzrostowi na rynku wschodzącym. W takim otoczeniu przydają się sprawdzone atuty firmy Lenovo. To dzięki nim jesteśmy w stanie wykorzystywać te wyraźne trendy lepiej od konkurencji”.

PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY

Chiński oddział firmy Lenovo w pierwszym kwartale roku finansowego wypracował przychody na poziomie 3,7 miliarda USD, co oznacza wzrost w ujęciu rok do roku o 5,6% i stanowi 42% światowych przychodów firmy. Wzrost przychodów firmy Lenovo w Chinach związany był głównie z sukcesem jej smartfonów i tabletów, których sprzedaż wzrosła łącznie o 76% w ujęciu rok do roku, dowodząc ciągłej transformacji firmy w kierunku przedsiębiorstwa epoki PC Plus. W pierwszym kwartale firma Lenovo nadal wzmacniała swoją pozycję lidera w Chinach, osiągając ostatecznie największy w branży udział
w rynku na poziomie 35,8% — nadal wyprzedzała też swoich głównych rywali, zwłaszcza w rozwijających się miastach i na obszarach wiejskich.

W regionie Azji i Pacyfiku firma Lenovo osiągnęła w pierwszym kwartale łącznie 1,3 miliarda USD przychodów, co stanowi 15% światowych przychodów przedsiębiorstwa. Wolumen dostaw firmy Lenovo odnotował w regionie Azji i Pacyfiku spadek o 8,1%, ponieważ firma ze względów strategicznych równoważyła wzrost i rentowność, rezygnując na przykład z niektórych nierentownych transakcji związanych z indyjskim rynkiem edukacyjnym. W pierwszym kwartale firma Lenovo nadal zyskiwała udział w rynku i umacniała swoją pozycję lidera w Japonii, będącej piątym na świecie rynkiem komputerów PC. W krajach ASEAN (Azji Południowo-Wschodniej) odnotowano tymczasem intensywny wzrost, który przełożył się na rekordowo wysoki udział w rynku na poziomie 11,9%. Firma Lenovo jest obecnie drugim dostawcą komputerów PC w regionie — posiada 13,2% udziału w rynku.

Przychody firmy Lenovo w obejmującym Europę, Bliski Wschód i Afrykę regionie EMEA wzrosły tymczasem w pierwszym kwartale roku finansowego o imponujące 18% do 1,9 miliarda USD,
co stanowi 21% światowych przychodów przedsiębiorstwa. Dostawy komputerów PC Lenovo
w regionie EMEA zwiększyły się w tym kwartale o 18% rok do roku, podczas gdy w całej branży PC
w regionie zmniejszyły się o 22%. Firma odnotowała najwyższy w historii udział w tutejszym rynku na poziomie 13,2%, co stanowiło znaczący wzrost o 4,4% w ujęciu rok do roku. W pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo osiągnęła pozycję lidera rynku komputerów PC w dziesięciu krajach regionu, w tym w Niemczech — po raz pierwszy też została numerem jeden w Europie Wschodniej, kontynuując umacnianie pozycji wicelidera całego rynku komputerów PC regionu EMEA.

W Ameryce Północnej i Południowej w pierwszym kwartale roku finansowego przychody osiągnęły wartość 1,9 miliarda USD, co oznacza wzrost o 29% rok do roku i stanowi 22% światowych przychodów firmy. Dzięki solidnym wynikom zarówno w będącej trzecim na świecie rynkiem komputerów PC Brazylii, jak i w Stanach Zjednoczonych, firma Lenovo zwiększyła swój udział w rynku Ameryki Północnej i Południowej do 9,7%, osiągając w tym regionie historyczny rekord po wzroście o 2,1 punktu procentowego w ujęciu rok do roku i utrzymując trzecią pozycję w regionalnym rankingu dostawców. Ponadto udział firmy Lenovo w rynku północnoamerykańskim po raz pierwszy przekroczył 10% — istotny był tu intensywny wzrost segmentu komputerów PC do zastosowań komercyjnych w Stanach Zjednoczonych, w którym odnotowano rekordowo wysoki udział na poziomie 10,1%. Dostawy komputerów PC Lenovo w regionie Ameryki Północnej i Południowej zwiększyły się w pierwszym kwartale roku finansowego o 22% rok do roku, podczas gdy w całej branży PC w Ameryce Północnej i Południowej dostawy zmniejszyły się o 4%.

W pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo zasygnalizowała powrót produkcji do Stanów Zjednoczonych, uroczyście otwierając swój zakład produkcyjny w miejscowości Whitsett w Północnej Karolinie. Amerykańska linia produkcyjna może wytwarzać wiele modeli najnowszych i najbardziej innowacyjnych produktów marki Think, w tym komputer stacjonarny ThinkCentre M92p, ThinkPad tablet 2 czy rozkładany ultrabook ThinkPad Helix.

Nowa linia produkcji komputerów daje firmie Lenovo możliwość jeszcze efektywniejszego i bardziej niezawodnego dostarczania produktów klientom z Ameryki Północnej — istotne znaczenie ma również wprowadzenie do oferty rozszerzonego, bardziej wartościowego pakietu usług związanych z komputerami PC, między innymi z zakresu tworzenia indywidualnych konfiguracji produktów, tworzenia obrazów systemów, umieszczania umożliwiających śledzenie sprzętu identyfikatorów czy tworzenia pakietów produktowych.

PRZEGLĄD PRODUKTÓW

W pierwszym kwartale roku finansowego notebooki firmy Lenovo miały największy udział w jej światowych przychodach, generując 52% z nich. W całej branży sprzedaż notebooków w ujęciu rok do roku spadła o 12,9%. Mimo tak trudnych warunków skonsolidowana sprzedaż notebooków Lenovo na całym świecie wzrosła w pierwszym kwartale roku finansowego o 4,7% rok do roku, osiągając łącznie 4,5 miliarda USD. Po zdobyciu kolejnych 1,9% rynku firma uzyskała udział w rynku na poziomie 17,3%. W pierwszym kwartale firma Lenovo ogłosiła wprowadzenie kilku nowych modeli notebooków, które szybko zaczęły doskonale się sprzedawać — były to między innymi najcieńszy w serii „T” ThinkPad T431s, cienki, będący następcą popularnego modelu Yoga 13 rozkładany model Yoga 11s oferujący możliwość pracy w trybie notebooka, pionowym, tabletu i „namiotu”, a także kilka nowych notebooków z systemem Windows oraz godnych uwagi ze względu na niewielką grubość i lekkość konsumenckich urządzeń Lenovo Miix.

Realizowane przez firmę Lenovo dostawy komputerów stacjonarnych na całym świecie utrzymywały się na stałym poziomie, w porównaniu do odnotowanego przez całą branżę spadku o 9,4%. W rezultacie firma Lenovo po zdobyciu 1,5 punktu w ujęciu rok do roku uzyskała 16-procentowy udział w rynku. Sprzedaż skonsolidowana komputerów stacjonarnych Lenovo zmalała w pierwszym kwartale roku finansowego o 2,8% rok do roku, osiągając kwotę 2,5 miliarda USD i stanowiąc 28% łącznych przychodów firmy. W pierwszym kwartale firma Lenovo rozpoczęła sprzedaż nowego modelu Horizon Table PC — komputera interpersonalnego, który łączy ludzi w całkowicie nowy sposób, umożliwiając jednoczesną obsługę nawet czterem użytkownikom, którzy wchodzą w interakcje z treściami, a także grają w gry, używając joysticków, strikerów i kości. Choć Horizon przyciągnął powszechną uwagę zarówno potencjalnych nabywców, jak i specjalistów z branży swoim niepowtarzalnym, rodzinnym trybem Table PC, można go również wykorzystywać jako wysokowydajny, uniwersalny komputer stacjonarny z 27-calowym monitorem.

W pierwszym kwartale roku finansowego skonsolidowana sprzedaż oferowanych przez firmę Lenovo produktów smartfon oparty na procesorze Intel Atom Z2580 — w Malezji, Arabii Saudyjskiej, Tajlandii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Firma odnosiła również kolejne sukcesy na rynku tabletów, dostarczając ich ponad trzykrotnie więcej niż rok temu — hitem okazał się tu popularny wśród naszych klientów komercyjnych ThinkPad Tablet 2, podobnie jak siedmiocalowe tablety Lenovo A1000 i A3000 oraz dziesięciocalowy A6000.

źródło: Lenovo

Kan