53,8 mln – tyle tabletów trafiło w ręce użytkowników w trzecim kwartale 2014 roku. Rynek, choć coraz bardziej nasycony, nadal utrzymuje dwucyfrową dynamikę wzrostu. Mimo, iż do sklepów trafiają nowe kategorie produktów, m.in. urządzenia 2w1 i tzw. wearables, analitycy podtrzymują optymistyczne prognozy dotyczące rynku tabletów.

Sławomir Stanik, Country Manager ASUS Polska
Sławomir Stanik, Country Manager ASUS Polska

Tablety nadal trzymają się mocno, choć na rynku urządzeń mobilnych rośnie im silna konkurencja. Obok dotychczasowych graczy – notebooków i smartfonów – swoją pozycję ugruntowują technologie ubieralne (wearables) i urządzenia 2w1, łączące możliwości laptopów z mobilnością tabletów.

Prognozy dla tabletów nadal optymistyczne

Według najnowszych danych opublikowanych przez IDC, w trzecim kwartale 2014 roku na światowym rynku tabletów zanotowano wzrost sprzedaży sięgający 11,5 procent w stosunku do trzeciego kwartału 2013 roku. Oznacza to, że globalnie sprzedano prawie 5 mln tabletów więcej.

Analitycy Gartnera szacują z kolei, że w całym 2014 roku na rynek trafi łącznie 229 mln tabletów – o 11 procent więcej niż w 2013. Co więcej, eksperci prognozują w kolejnych latach dalsze wzrosty. Według ich szacunków w 2015 roku w ręce użytkowników trafią 273 miliony tabletów.

Pozytywną dynamikę obserwuje się także na naszym rodzimym rynku. Z badań przeprowadzonych przez TNS, opublikowanych latem 2014 roku, wynika, że co dziesiąty mieszkaniec Polski w wieku powyżej 15. roku życia korzysta z tabletu. Autorzy raportu przewidują, że do końca 2014 roku odsetek osób używających tabletów wyniesie 22 proc.

Rynek tabletów nadal rośnie, choć trudno już generować wzrosty liczone w dziesiątkach procent. Nie oznacza to, że sprzedaje się coraz mniej urządzeń. Dzisiejsze 10-15 procent to – jeśli spojrzeć na wolumen sprzedaży i liczby bezwzględne – nie jest mniej niż wyniki raportowane dwa-trzy lata temu – tłumaczy Sławomir Stanik, Country Manager w ASUS Polska. Tym, co w pewnym momencie może przyhamować dynamikę wzrostu jest z jednej strony nasycenie rynku, a z drugiej fakt, że użytkownicy tabletów korzystają z nich podobnie, jak z komputerów mobilnych i wymieniają je na nowe rzadziej niż np. smartfony.

Jeśli nie tablet, to 2w1 lub wearables

ASUS Transformer Book T200

Z analiz Gartnera wynika, że jeśli użytkownicy podejmują decyzję o zakupie nowego urządzenia, nie wymieniają tabletu na tablet, lecz skłaniają się właśnie ku urządzeniu typu 2w1. Doskonale to widać na przykładzie firmy ASUS, która – jak podaje IDC – w światowym rankingu sprzedaży znajduje się na trzeciej pozycji. W trzecim kwartale tego roku sprzedała 3,5 miliona tabletów, co stanowiło udział w rynku na poziomie 6,5 procent. się tablety typu 2w1, takie jak seria ASUS Transformer. W tym segmencie produktów firma wiodła prym przede wszystkim dzięki bardzo konkurencyjnym cenom.


Być może już niebawem urządzenia mobilne będziemy nosić nie w rękach, lecz… na rękach. Coraz większy segment rynku zdobywają bowiem tzw. wearables czyli technologie ubieralne. Należą do nich m. in. inteligentne zegarki, urządzenia dla biegaczy monitorujące pracę serca albo niewielkie instalowane w ubrankach dla niemowląt urządzenia, kontrolujące ich czynności życiowe. Według danych opublikowanych przez Futuresource Consulting, w trzecim kwartale 2014 roku sprzedano na świecie 12,7 milionów różnego rodzaju wereables, co oznacza aż 40-procentowy wzrost w porównaniu z tym samym okresem w minionym roku. Eksperci szacują, że w 2015 roku sprzedaż wzrośnie o 44% i osiągnie poziom 74 milionów urządzeń.

źródło: ASUS

Kan