Przedsiębiorcy chcą, by organizacja podróży służbowych była coraz prostsza. Na rynku jest dostępnych coraz więcej narzędzi do samodzielnej rezerwacji oraz aplikacji mobilnych. Rozwiązania na smartfony i tablety pozwalają m.in. wprowadzać zmiany również podczas trwania podróży i szybko znaleźć poszukiwane miejsce czy sklep.

– Innowacje w planowaniu podróży służbowych będą szły głównie w kierunku online. Wzbogacanie oferty turystycznej, która jest dostępna za pośrednictwem narzędzi do samodzielnej rezerwacji albo jest dostępna dla agenta, który w tradycyjny sposób będzie nam te rezerwacje robił, jest bardzo ważne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Rek, dyrektor generalny Amadeus Polska.

W ocenie Reka, coraz więcej podróżnych będzie też korzystać z aplikacji mobilnych. Taki trend jest już wyraźnie widoczny na rynku chińskim.

– Duża część podróży rezerwowana jest z wykorzystaniem rozwiązań mobilnych. Przez to, że chińscy podróżni mają bardzo łatwy dostęp do tanich smartfonów, aplikacje mobilne stały się bardzo popularne i zyskują popularność również w Europie. Chcemy być cały czas online, chcemy mieć na bieżąco informacje, chcemy wiedzieć, gdzie na lotnisku znaleźć przejście czy sklep, który nas interesuje – mówi Rek.

Wciąż przybywa aplikacji, które ułatwiają nie tylko planowanie, lecz także sam wypoczynek bądź wyjazd służbowy. Na rynku coraz więcej jest programów mobilnych, które pomagają najtaniej zarezerwować bilet lotniczy i hotel, sprawdzić recenzje pensjonatów lub wyszukać darmowe Wi-Fi.

Przemieszczając się, chcemy coraz częściej czuć się jak u siebie. Stąd wzrost popularności aplikacji informujących o komunikacji publicznej, ruchu w mieście, oraz o najlepszych i najtańszych restauracjach. Według specjalistów dzięki aplikacjom jeżdżenie do nowych miejsc nie będzie wiązać się już z podejmowaniem ryzyka i niepewnością.

– To będzie coraz bardziej popularne. Ich wykorzystanie przyspiesza bardzo szybko – mówi Paweł Rek.

To odpowiada na zapotrzebowanie podróżujących. Z badania Amadeusa wynika, że wśród nich duża grupa to osoby nastawione na wykonanie zadania.

– Dla nich istotne będzie to, żeby w sprawny sposób przedostać się z jednego miejsca na drugie, załatwić sprawę i wrócić. To oczywiście niekoniecznie muszą być osoby podróżujące służbowo, ale to mogą być ludzie, którzy jadą na jakieś rodzinne spotkanie albo wyjeżdżają w jakimś innym celu – wyjaśnia Paweł Rek.

Z badań Amadeusa wynika, że większość przedsiębiorców (75 proc.) oczekuje zmian w sposobie zarządzania podróżami służbowymi. Wielu z nich podkreśla, że powinno to być prostsze, szybsze i bardziej przejrzyste w procesie organizacji i wyceny. Chcieliby również, żeby nie było to obciążone formalnościami.

30 proc. firm i instytucji chciałoby korzystać z rozwiązań IT do zarządzania podróżami służbowymi, które pomagałby w ich organizacji od momentu wystawienia wniosku delegacyjnego, poprzez rezerwację podróży, aż po jej rozliczenie.

źródło: Agencja Informacyjna Newseria

Kan