Zakupy w modelu mobile commerce przyciągają coraz większą liczbę zwolenników. W 2023 co piąty Polak korzystał z możliwości zakupów przez aplikacje mobilne kilka razy w tygodniu. Przez aplikacje na smartfony szukamy rzeczy nowych, ale też  polujemy na okazje z drugiego obiegu. Według danych OLX, aż 59% Polaków kupuje takie produkty przez aplikacje na telefon. Co zatem najchętniej kupujemy w modelu m-commerce i w jaki sposób tego dokonujemy? Analizujemy poniżej.

Mobile first

Nie jest to zaskoczeniem, że rynek aplikacji mobilnych rośnie i będzie rósł — według prognoz w 2032 r. osiągnie on wartość 777,4 mld USD. Polski rynek aplikacji w 2023 r. uzyskał 753,37 mln USD przychodów. Poza kategorią gry i media społecznościowe, znaczny przychód zdobyły aplikacje zakupowe, które według najnowszych danych Gemius, znajdują się w pierwszej 20 najpopularniejszych aplikacji, zaraz obok platform społecznościowych. Idąc dalej, smartfon jest najczęściej wybieranym urządzeniem do e-zakupów (79%), a wśród Generacji Z odsetek ten jest jeszcze większy i wynosi aż 93%. Spodziewać się więc można, że zakupy mobilne, będą podstawową formą nabywania produktów dla coraz większej liczby Polaków.

Smartni Polacy. Gen Z przoduje

To, w jaki sposób Polacy zmienili podejście do zakupów mobilnych, pokazują również dane OLX. Z OLX w lutym 2024 r. korzystał co drugi internauta w Polsce. Największą aktywność użytkowników obserwuje się w weekendy, co może wskazywać na to, że możliwości zakupu, jak i sprzedaży konkretnych produktów poszukujemy wtedy, gdy mamy więcej wolnego czasu, który możemy spędzić na poszukiwaniach „perełek”. Średni czas w miesiącu spędzony w aplikacji OLX to 81 minut, ale najmłodsza generacja potrafi spędzić w aplikacjach re-commerce (handlu wtórnego) tyle samo czasu co… w social mediach. Nie jest to zadziwiające, bo to generacja Z kupuje z drugiej ręki częściej niż inne grupy wiekowe. W ujęciu globalnym przynajmniej raz w miesiącu 50% Polaków korzysta z rozwiązań re-commerce. W przypadku grupy wiekowej 17-26 odsetek ten jest większy i wynosi 65%.

Według badania Danae na zlecenie OLX “Zachowania młodych w świecie ecommerce i re-commerce” Polacy robią zakupy mobilne zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Młodzi, najczęściej decydują się na zakupy z powodu “zachcianek”, natomiast starsi częściej decydują się na zakup wtedy, gdy potrzebują danej rzeczy. Najczęściej kupowanymi produktami są odzież lub obuwie, ale także elektronika oraz produkty związane z hobby, zarówno w handlu rzeczami nowymi, jak i tymi z drugiej ręki.

„Korzystanie z aplikacji mobilnych jest sposobem na sprytniejsze, szybsze zakupy, bowiem możemy robić to praktycznie zawsze, wystarczy, że mamy pod ręką smartfon. Użytkownicy “OLX-ują” w różnych porach dnia, przez co można wywnioskować, że szukamy okazji wtedy, gdy tylko znajdziemy na to chwilę. Nie zawsze planujemy konkretny zakup, ale aktywnie poszukujemy, z nadzieją odnalezienia białych kruków. Pokazują to nasze badania, gdzie ponad 40% kupujących wskazało, że ich zakupy są czasem planowane, a czasem spontaniczne. Widzimy zatem zmieniające się przyzwyczajenia zakupowe, gdzie ostateczny zakup poprzedza aktywne poszukiwanie, porównywanie i polowanie na okazje” dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX.

GettyImages 1372370179

 

 

Jak przyciągnąć użytkownika

Wysokie zainteresowanie aplikacjami zakupowymi to nie wszystko. Aby użytkownicy chętnie z nich korzystali, istotne jest zadbanie o odpowiednie doświadczenie użytkownika — intuicyjny interfejs, personalizowane oferty, odpowiednio zaszyfrowane dane posiadacza konta, czy możliwość wyboru sposobu zakupu i dostawy produktu. Potencjał drzemie także w rozwijającej się technologii AI, dzięki której mogą rozwinąć się bardziej interaktywne interfejsy i systemy wirtualnych doradców zakupowych. Ale zanim AI zawładnie światem zakupów mobilnych, kluczowe jest zbudowanie konkretnych, UX-owych podstaw.

„Intuicyjność aplikacji i prostota poruszania się po niej to jedno. Ważne jest także wdrażanie odpowiednich udogodnień dla samych transakcji — pozwalających na szybsze i pewniejsze zakupy. Przykładowo, dodanie opcji Przesyłki OLX, która pozwala na większą elastyczność w wyborze opcji dostaw, zwiększa szanse na sprzedaż o 50%. Usługę tę uzupełniamy także o Pakiet Ochronny, który w przypadku paczek pustych lub niezgodnych z zamówieniem, pozwala kupującemu odzyskać środki za zakup. W kontekście re-commerce usprawnienia te są o tyle ważne, gdyż zdecydowanie ułatwiają obrót towarami z drugiej ręki i pozwalają na skorzystanie z możliwości handlu wtórnego jeszcze większej liczbie użytkowników” – dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX.