Recommerce©, firma specjalizująca się w działalności na rynku odnawianych produktów, zarazem europejski lider i ekspert w obszarze handlu i renowacji produktów high-tech, a zwłaszcza smartfonów, prezentuje wyniki trzeciej edycji corocznego badania „Rynek używanych telefonów komórkowych”. Badanie zostało przeprowadzone przez pracownię KANTAR w ponad 12 krajach europejskich, w tym w Polsce.

W okolicznościach dynamicznego rozwoju rynku sprzedaży odnowionych smartfonów, gdy do 2023 roku na całym świecie sprzedano ponad 309 milionów odnowionych urządzeń, przy jednoczesnym ciągłym spadku sprzedaży nowych smartfonów, Recommerce© prezentuje wyniki i charakterystykę rynku wtórnego oraz nawyki konsumentów w Polsce, a także główne trendy, których można oczekiwać w tym segmencie w przyszłości.

 

Obiecujący rynek ze względu na osiągane wskaźniki finansowe, ale jednocześnie wymagający profesjonalizmu.

Prawie co druga Polka i co drugi Polak (45%) kupili używany smartfon, albo w wyspecjalizowanej firmie albo od osób prywatnych. W 2023 roku Recommerce oszacował, że w Polsce sprzedano około 700 000 odnowionych smartfonów o wartości 180 milionów euro. Polska w tym obszarze to rynek rosnący, z obiecującymi sygnałami wzrostu, ponieważ w najbliższej przyszłości aż 45% Polaków wyraziło swoje zainteresowanie kupnem odnowionego
smartfona u wyspecjalizowanego sprzedawcy. To trochę poniżej średniej unijnej (52%) i poniżej wartości dla rynku rumuńskiego (61%). Jak do tej pory więcej urządzeń zostało sprzedanych przez osoby prywatne (30%) niż przez wyspecjalizowane w odnawianiu firmy (21%). To odwrotna relacja niż w większości innych badanych krajów, co stawia wyzwania w kierunku silniejszego rozwoju i dalszej profesjonalizacji sektora.

Odsetek decyzji o zakupie odnowionych produktów jest poniżej średniej europejskiej. Dominują preferencje na rzecz zakupu nowych urządzeń: 88% Polaków wybrało zakup nowego urządzenia przy swoim ostatnim zakupie, trochę powyżej średniej unijnej (85%).

Głównym bodźcem do zakupu odnowionego smartfona nadal pozostaje opłacalność, wskazana przez 63% nabywców. W obliczu inflacji sytuacja ta odzwierciedla się w całej Europie, gdzie średni wynik wynosi 67%, podobnie jak w ubiegłym roku. Na drugim miejscu wskazywano na znaczenie uzyskania gwarancji i możliwość kupna droższych modeli – to 32%. W przeciwieństwie do innych krajów, dla polskich konsumentów, gwarancja jest równie ważna jak aspekt ekologiczny, co jeszcze raz wskazuje na oczekiwania konsumentów w
kierunku profesjonalizacji sektora.

Aby kupić odnowionego smartfona, polscy konsumenci zwykle zwracają się do znanych i zaufanych podmiotów, takich jak operatorzy telekomunikacyjni (55%), stanowi to zauważalny wzrost o +11p.p.. Następnie wskazano wyspecjalizowane w tym obszarze firmy lub punkty sprzedaży (54%, +9 p.p).

Portale handlowe są wskazywane tylko przez 33% Polaków, co stanowi kontrast z innymi krajami Unii Europejskiej, gdzie ten kanał jest średnio wskazywany przez 41,5% konsumentów.

 

Czy odsprzedawanie starego smartfona stanie się popularne ?

W czasie, gdy inflacja i siła nabywcza są przedmiotem dyskusji, Polacy bardzo chętnie zachowują swój stary telefon w razie potrzeby (44%). Jednak tylko 27% z nich sprzedało go, co stanowi wzrost o 3%. Zachowanie to było dość podobne w krajach Europy Wschodniej, gdzie tylko 24-26% Rumunów i Węgrów sprzedało swój telefon.

Ze względu na korzyści wynikające z odsprzedaży telefonu, 29% Polaków deklaruje, że zamierza sprzedać swój obecny telefon. Zachowanie obecne używanego smartfona deklaruje blisko 34% respondentów, co oznacza 7p.p spadek w stosunku do badania z przed roku.