Z badania przeprowadzonego przez PayPo – polskiego lidera usług BNPL (z ang. buy now, pay later) adresowanych do sklepów internetowych – wynika, że Polacy, w ramach przygotowań do rozpoczęcia nowego roku szkolnego, zamierzają wydać na jedno dziecko od 251 do 500 zł. Jakie produkty planują kupić, na które przeznaczą największe kwoty i czy skłonni są wydać więcej, niż rok temu?

46 proc. badanych Polaków kompletuje wyprawkę około miesiąc przed powrotem do szkoły. 23 proc. z nich daje sobie na to dwa tygodnie, a 13 proc. całe wakacje. Tylko 12 proc. ankietowanych pozostawia zakupy na kilka dni przed rozpoczęciem roku szkolnego, a 5 proc. dokonuje ich w pierwszych dniach września. 2 proc. ma inne plany. Blisko ¾ Polaków zadeklarowało, że gdy nadejdzie czas zakupów, zrealizuje je w sklepach stacjonarnych, a 29 proc. online.

 

Wyprawka szkolna dla jednego dziecka – za jaką kwotę i na co ją przeznaczą?

Największy odsetek (34 proc.) wśród badanych Polaków wyda na wyprawkę od 251 do 500 zł. 20 proc. założyło na ten cel od 501 do 750 zł, a 12 proc. od 751 do 1000 zł. Wyższe kwoty ma zamiar wydać 17 proc. ankietowanych. Z kolei 5 proc. osób zrealizuje zakupy dysponując od 50 do 250 zł, a 12 proc. nie wie, ile na to przeznaczy.

Jak się okazuje, największe kwoty Polacy mają zamiar przeznaczyć na: odzież i obuwie codzienne (45 proc.), podręczniki i książki (43 proc.), odzież i obuwie sportowe (40 proc.), a także przybory szkole (38 proc.). Mniej osób zamierza inwestować pieniądze w plecak lub tornister (25 proc.), sprzęt elektroniczny (14 proc.) czy wyposażenie pokoju (10 proc.). 5 proc. jeszcze nie podjęło decyzji, na co wyda najwięcej środków.

 

O ile więcej są skłonni zapłacić Polacy?

PayPo sprawdziło również, czy Polacy planują wydać na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu. Na to pytanie 43 proc. osób odpowiedziało twierdząco, a 38 proc. do tej pory nie podjęło decyzji. Z kolei 19 proc. ankietowanych nie ma zamiaru przeznaczyć większej kwoty na zakupy.

Ci, którzy wydadzą więcej, zadeklarowali, że będą to sumy rzędu 201-300 złotych (14 proc.), 100-200 zł (9 proc.), 301-400 zł (8 proc.). Powyżej 500 zł dołoży 6 proc. osób, a kwotę w przedziale 401-500 zł – 4 proc. Zaledwie 2 proc. ankietowanych Polaków jeszcze nie wie, o ile więcej wyda na wyprawkę szkolną.

 

Jakie artykuły kupują Polacy i czym kierują się przy wyborze?

Jak wynika z badania PayPo, zdecydowana większość Polaków (88 proc.) przed zbliżającym się wrześniem kupuje głównie przybory szkolne typu piórnik, zeszyty czy kredki, a także: odzież i obuwie sportowe (79 proc.), odzież i obuwie codzienne (75 proc.) oraz podręczniki i książki (73 proc.) czy plecak lub tornister (57 proc). Część osób przygotowuje się na ten czas wyposażając również pokoje dziecięce artykułami typu biurko, lampka, krzesło (18 proc.) czy inwestując w sprzęt elektroniczny, jak: komputer, laptop, telefon czy tablet (14 proc.). Pozostałe 1 proc. kupuje jeszcze inne przedmioty.

Jak się okazuje, Polacy przy wyborze najczęściej kierują się ceną (80 proc.) i jakością produktów (61 proc.), a także upodobaniami dziecka (60 proc.) i funkcjonalnością (59 proc.). Rzadziej zwracają uwagę na wygląd produktów (41 proc.) czy markę (24 proc.).

Niezależnie od tego, czy przygotowując się na nowy rok szkolny, konsumenci planują kupić odzież, obuwie czy wyposażyć pokój dziecięcy, warto, aby robili to rozsądnie, np. z wykorzystaniem płatności odroczonych PayPo. Dzięki nim można zrobić zakupy natychmiast i zapłacić za nie później, dając sobie czas na: odebranie zamówienia, sprawdzenie produktów i zastanowienie się, czy im odpowiadają.

Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv w dniach 24-27.07.2023 roku na ogólnopolskiej próbie 263 osób w wieku 25-50 lat, posiadających dzieci w wieku szkolnym.