Komisja Europejska opublikowała wyniki przeprowadzonych w 2017 r. w ramach indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) badań. z których wynika, że Polska nie należy do unijnych liderów cyfryzacji. Przepaść dzieląca państwa najbardziej zaawansowane cyfrowo od państw mniej zaawansowanych nadal jest znaczna. Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie stwarza jednolity rynek cyfrowy, potrzebne są dalsze wysiłki i inwestycje.


Narzędzie to przedstawia wyniki 28 państw członkowskich w wielu dziedzinach – od łączności i umiejętności cyfrowych po informatyzację przedsiębiorstw i usług publicznych.

Andrus Ansip, wiceprzewodniczący Komisji do spraw jednolitego rynku cyfrowego, powiedział: – Europa powoli osiąga coraz wyższy poziom cyfryzacji, jednak wiele państw powinno zwiększyć swoje wysiłki, a wszystkie państwa członkowskie powinny zwiększyć inwestycje, jeśli chcą w pełni korzystać z jednolitego rynku cyfrowego. Nie chcemy cyfrowej Europy dwóch prędkości. Powinniśmy działać razem, aby Unia Europejska stała się światowym liderem gospodarki cyfrowej.

Ogólnie rzecz biorąc UE poczyniła postępy i poprawiła wyniki w dziedzinie cyfryzacji o 3 punkty procentowe w porównaniu do ubiegłego roku, ale tempo postępów mogłoby być szybsze, a wyniki poszczególnych państw członkowskich bardzo różnią się między sobą (przepaść cyfrowa między wynikami państw z pierwszych i ostatnich pozycji wzrosła do 37 punktów procentowych, podczas gdy w DESI z 2014 r. wynosiła 36). W tym roku w DESI prowadzą Dania, Finlandia, Szwecja i Holandia, za nimi uplasowały się Luksemburg, Belgia, Zjednoczone Królestwo, Irlandia, Estonia i Austria. Trzy najbardziej zaawansowane cyfrowo w UE państwa są również liderami na rynku światowym i wyprzedzają Koreę Południową, Japonię i Stany Zjednoczone. Państwami, które mogą pochwalić się największymi postępami w UE, są Słowacja i Słowenia. Kilka państw członkowskich, wśród nich Polska, Chorwacja, Włochy, Grecja, Bułgaria i Rumunia, pomimo pewnej poprawy, nadal pozostaje w tyle pod względem rozwoju technologii cyfrowych w porównaniu do średniej UE.

Sprawozdanie okresowe w sprawie digitalizacji Europy (EDPR) 2016 dla Polski: Tutaj

Komisja przedstawiła już wszystkie główne inicjatywy tworzące jej strategię jednolitego rynku cyfrowego. Zachęca się Parlament Europejski i państwa członkowskie do jak najszybszego przyjmowania tych wniosków, tak aby Europa mogła w pełni wykorzystać potencjał rozwiązań cyfrowych.

Uwzględniając wyniki DESI, Komisja przedstawi w maju śródokresowy przegląd strategii jednolitego rynku cyfrowego w celu określenia, jakie dalsze działania lub akty legislacyjne mogą okazać się konieczne do stawienia czoła przyszłym wyzwaniom.

Z indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) dla Polski wynika, że:

Polska znajduje się na 22. miejscu spośród 28 państw członkowskich UE w opracowanym przez Komisję Europejską rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) 20162. Polska należy do grupy pozostających w tyle; oznacza to, że wyniki osiągane przez Polskę są poniżej średniej UE i poprawiają się wolniej, niż średnia dla całej UE. Polska osiągnęła umiarkowany postęp w dziedzinach korzystania z internetu oraz integracji technologii cyfrowej. Polska poprawiła swoje wyniki w dziedzinie jakości sieci połączeń. Wysoki poziom rozwoju mobilnych usług szerokopasmowych w ograniczonym stopniu równoważy niskie poziomy zasięgu i rozwoju stałych łączy szerokopasmowych. W odniesieniu do Polski spadły poziomy cyfrowych usług publicznych i kapitału ludzkiego. Polska przyjęła Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

W dziedzinie jakości sieci połączeń Polska znajduje się zdecydowanie poniżej średniej UE i dokonuje umiarkowanego postępu. Wynoszący zaledwie 86% zasięg stałej łączności szerokopasmowej daje Polsce ostatnie miejsce w UE. Na obszarach wiejskich nadal ponad 20% gospodarstw domowych nie ma dostępu do stałych łączy szerokopasmowych. Co więcej, jedynie 61% gospodarstw domowych ma dostęp do szybkich stałych łącz szerokopasmowych (średnia dla UE wynosi 71%). Pomimo relatywnie niskich kosztów dostępu do stałych łączy szerokopasmowych, ich rozwój w Polsce pozostaje na niskim poziomie. Jest on jednak w pewnym stopniu równoważony wysokim poziomem rozwoju mobilnych usług szerokopasmowych (5. miejsce w UE). W 2015 r. 13,6% gospodarstw domowych miało dostęp jedynie do mobilnych usług szerokopasmowych. Wysoki poziom rozwoju mobilnych usług szerokopasmowych pokazuje, że istnieje zapotrzebowanie na szybki Internet i konieczna jest poprawa po stronie podaży. Co więcej, wielu Polaków korzysta z laptopów i tabletów do łączenia się z internetem poza domem. Bez względu na wysokie nasycenie mobilnymi usługami szerokopasmowymi, zasięg mobilnych usług szerokopasmowych czwartej generacji LTE pozostaje na stosunkowo niskim poziomie (76%). Z tego względu rozwój usług mobilnych nie może w pełni skompensować niekorzystnych skutków powolnego wzrostu zasięgu i rozwoju stałych łączy szerokopasmowych.

W dziedzinie korzystania z internetu Polska plasuje się poniżej średniej UE i osiąga umiarkowany postęp. Polacy nadal mają pewne opory przed korzystaniem z internetu. 65% obywateli regularnie korzysta z internetu (średnia w UE 76%). 27% obywateli nigdy nie korzystało z internetu. Wpływa to na ogólnie niski poziom korzystania z usług internetowych.

źródło: Komisja Europejska

Kan