Bank Millennium zapytał osoby w wieku 16-40 o ich znajomość i stosunek do nowych technologii płatniczych. Respondenci wymieniali przede wszystkim BLIKA. Prawie połowa Polaków w wieku 16-40 lat słyszała o płatności telefonem z BLIKIEM, a 1 na 10 korzysta z tego sposobu płatności. Zapytano także o Bitcoiny. W Polsce, jak pokazuje raport „Pokolenie Millennium w świecie finansów i nowych technologii, na tle generacji X i Z”, o Bitcoinach słyszało 36 proc. badanych, ale jedynie 4 proc. korzysta z tej kryptowaluty.


badania wynika, że mężczyźni oraz najmłodsza grupa badanych w wieku 16-19 lat, częściej niż inni deklarują znajomość nowych technologii płatniczych. Bitcoiny stosuje 5 proc. mężczyzn i 2 proc. kobiet, a w grupie 16-19 lat używa ich 6 proc. badanych. Najmniej popularne są wśród osób w wieku 33-40 lat – zaledwie 2 proc. pytanych używa tej kryptowaluty.


Rodzic pierwszym doradcą finansowym

Większość (77 proc.) pokolenia Z przyznaje, że ich rodzice mają wpływ na to, jak zarządzają pieniędzmi, natomiast co trzeci (35 proc.) uważa, że rodzice są najlepszymi nauczycielami w tym zakresie. Wpływ rodziców na finanse maleje jednak wraz
z wiekiem, co jest zrozumiałe, w kontekście stopniowego usamodzielniania się i wychodzenia spod opieki rodzicielskiej, po ukończeniu nauki. Wyniki badania pokazują, że jedynie co czwarty badany (26 proc.) z pokolenia X deklaruje, że jego rodzice
mają wpływ na to, jak gospodaruje pieniędzmi. Ta generacja jest także bardziej niezależna finansowo, niż pokolenie Z.


Symptomatyczną cechą pokolenia Millennium są ich preferencje w sposobie korzystania z usług bankowych, dzięki rozwojowi technologii, zupełnie odmienne od przyzwyczajeń ich rodziców. Najczęstszą formą kontaktu z bankiem jest e-bankowość (korzysta z niej 80 proc. ubankowionych badanych), a dopiero na drugim miejscu tradycyjna (78 proc.). Młodzi
Polacy zdecydowanie częściej preferują jednak ten pierwszy sposób (58 proc. vs 16 proc.). Badana grupa 16-40-latków jeszcze dość rzadko korzysta z bankowości mobilnej – obecnie używa jej 31 proc. posiadających konto. Częściej używają jej mężczyźni niż kobiety (odpowiednio 35 proc. vs 27 proc.).

W przypadku obsługi rachunku bankowego zdecydowana większość badanych (87 proc.) wybiera bankowość internetową. Z możliwości obsługi konta poprzez aplikację telefoniczną korzysta 28 proc. badanych, częściej są to mężczyźni (33 proc.) niż kobiety (22 proc.). Mobilne bankowanie jest zdecydowanie bardziej popularne wśród pokolenia Z, korzysta z niego 36 proc. najmłodszych badanych. Natomiast w najstarszej badanej grupie (33-40 lat) jedynie 21 proc. respondentów używa aplikacji telefonicznej do korzystania z konta.

W badaniu „Pokolenie Millennium w świecie finansów i nowych technologii, na tle generacji X i Z” z wymienionych preferowanych technologii jak aplikacja na smartwatcha czy płatności P2P, Bitcoiny plasowały się wysoko, zaraz za BLIKIEM.
Pełna treść raportu „Pokolenie Millennium w świecie finansów i nowych technologii, na tle generacji X i Z” .

źródło: Bank Millennium

Kan