Ostatni dzień marca to symboliczna data, od której Polacy przestają przeznaczać swoje dochody na stałe opłaty, a zaczynają na inne potrzeby – wynika z wyliczeń Blue Media, operatora płatności internetowych. Rachunki telefoniczne pochłaniają średnio 5 proc. domowego budżetu. Mimo sporego obciążenia dla domowych budżetów staramy się regulować rachunki na czas.


Rachunki – stałe wydatki na utrzymanie domu, takie jak prąd, gaz, woda, czynsz, inne opłaty eksploatacyjne oraz telekomunikacja – stanowią średnio 25 proc. miesięcznych rozporządzalnych wydatków gospodarstw domowych, wynika z danych GUS*. To oznacza, że musimy pracować trzy pełne miesiące, by móc je opłacić.

Trzyosobowa rodzina dysponująca miesięcznymi dochodami na poziomie 4 020 zł wydaje na stałe opłaty niewiele ponad 1 000 zł miesięcznie. Dane GUS potwierdzają wyniki ubiegłorocznego badania TNS dla Krajowego Rejestru Długów**, według którego statystyczna polska rodzina płaci co miesiąc rachunki na łączną kwotę 920 złotych.

Jak Polacy płacą rachunki za telefon?

Z badania przeprowadzonego przez Blue Media*** wynika, że Polacy opłacają najczęściej 5-6 rachunków miesięcznie – tyle regularnych opłat deklaruje 40 proc. badanych. Rachunki za telefon należą do podstawowych stałych opłat i – jak podaje GUS – stanowią średnio 5 proc. miesięcznego budżetu gospodarstwa domowego.

Według danych Blue Media, aż 17 proc. ankietowanych zdarzyło się kiedykolwiek zapomnieć o uregulowaniu rachunków telefonicznych. Brak pieniędzy jako powód niepłacenia wskazuje blisko jedna trzecia respondentów (28 proc.). Najczęściej jednak zapominanie o rachunkach to efekt nawału innych, ważnych spraw na głowie – tak deklaruje 36 proc. respondentów. O płatnościach zapominamy również z powodu zgubienia rachunku lub zapomnienia loginu do e-BOKa (po 6 proc. wskazań).

Faktury za telefon opłacamy głównie za pomocą przelewu internetowego (66 proc.). Nadal popularne jest także dokonywanie płatności na poczcie (26 proc.) lub w instytucjach finansowych (15 proc.).

Aby oszczędzić czas, Polacy coraz częściej rezygnują z płacenia rachunków na poczcie lub w banku na rzecz płatności internetowych. Robi tak już dwie trzecie badanych – wyjaśnia Anna Maraś, ekspertka Blue Media. – Co ciekawe, płacenie przez Internet sprzyja płaceniu w terminie. Wynika to oczywiście z wygody. Wizytę na poczcie często odwlekamy, w sieci zaś możemy zrealizować płatność od razu, a nawet automatycznie.


* Wg danych GUS „Budżety gospodarstw domowych w 2014 r.”
** Na podstawie danych „Portfel statystycznego Polaka – skąd się biorą długi”. Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska dla KRD w styczniu 2015 roku oraz w marcu 2015 roku.
***Badanie zostało przeprowadzone przez ICAN Reaserch na zlecenie Blue Media. Pełne wyniki badania: http://www.bluemedia.pl/pressroom/informacje-prasowe/jak-polacy-placa-rachunki

Więcej o tym, jak Polacy płacą rachunki można znaleźć w badaniu przeprowadzonym przez ICAN Reaserch na zlecenie Blue Media: http://www.bluemedia.pl/pressroom/informacje-prasowe/jak-polacy-placa-rachunki

źródło: Blue Media

Kan