Dynamiczny rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz rosnące zapotrzebowanie na coraz lepszą jakość usług i produktów ICT stały się przyczyną powszechnego stosowania komputerów w różnych dziedzinach życia. Niniejsza informacja sygnalna, opracowana na podstawie wyników badania GUS Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w Polsce w 2014 r., prezentuje podstawowe informacje na temat wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa technologii informacyjno-komunikacyjnych, e-handlu i e-administracji. W 2014 r. do badania gospodarstw domowych włączono dwa specjalne moduły tematyczne – korzystanie z usług przetwarzania w chmurze oraz specjalny moduł krajowy na temat korzystania z zaawansowanych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych.

Badaniem wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach
objęto podmioty o liczbie pracujących co najmniej 10 osób1. Badaniem w gospodarstwach domowych objęte są gospodarstwa z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lata oraz osoby
w tym wieku. W 2014 r. badaniem dodatkowo objęto szczególną z punktu widzenia wykorzystania
technologii informacyjno-telekomunikacyjnych populację – osoby w wieku 12-15 lat.
Nie bada się osób mieszkających w gospodarstwach zbiorowych, takich jak: domy studenckie,
hotele robotnicze, domy opieki społecznej, zakony, szpitale, koszary, zakłady karne itp. W wielu
pytaniach w kwestionariuszach istniała możliwość wybrania więcej niż jednej odpowiedzi,
w związku z tym prezentowane w niniejszym opracowaniu odsetki mogą nie sumować się na 100%. W 2014 r. po raz pierwszy publikowane są wskaźniki z zakresu wykorzystania ICT w gospodarstwach domowych w przekroju wojewódzkim.

Przedsiębiorstwa – najważniejsze informacje

  •  W 2014 r. komputery wykorzystywało 94% przedsiębiorstw, w tym prawie wszystkie podmioty
    duże.
  • Dostęp do Internetu posiadało 93% przedsiębiorstw. Najczęściej przedsiębiorstwa korzystały z łączy szerokopasmowych (90%). Używanie mobilnych łączy szerokopasmowych
    zdeklarowało 61% przedsiębiorstw.
  • W latach 2011-2014 wskaźniki takie jak wykorzystanie komputerów lub dostęp do Internetu, utrzymują się na zbliżonym poziomie w każdej z klas wielkości.
  • Obserwuje się istotne zróżnicowanie regionalne odsetka pracowników wykorzystujących komputery. Dystans dzielący województwo o najwyższej wartości tego wskaźnika (mazowieckie – 56%) od województwa o najniższym odsetku pracowników wykorzystujących komputery (lubuskie – 31%) wyniósł 25 p. proc.
  • W 2014 r. wskaźnik przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową wyniósł
    65%. Prawie dwie trzecie firm wykorzystywało stronę internetową w celu prezentacji katalogów
    wyrobów i usług.
  • W 2013 r. co czwarte przedsiębiorstwo składało zamówienia przez sieci komputerowe,
    a co dziesiąte otrzymywało zamówienia przez Internet.
  • Z e-administracji w 2013 r. korzystało 88% przedsiębiorstw, przy czym tę formę kontaktu z administracją publiczną stosowały prawie wszystkie firmy duże i średnie.
  • W 2014 r. najczęściej wykorzystywanym przez przedsiębiorstwa rodzajem mediów społecznościowych były serwisy społecznościowe (18%).
  • W prezentowanych latach wskaźniki dotyczące posiadania strony WWW oraz sprzedaży i zakupów elektronicznych utrzymywały się na zbliżonym poziomie, natomiast obserwuje się ich zróżnicowanie w podziale na klasy wielkości.

Gospodarstwa domowe – najważniejsze informacje

  • Odsetek gospodarstw domowych posiadających komputer systematycznie wzrasta.
  • W 2014 r. prawie 10 milionów gospodarstw domowych (77%) było wyposażonych w komputer.
  • Rośnie również odsetek gospodarstw posiadających dostęp do Internetu, który w 2014 r. osiągnął poziom 74%, przy czym 71% gospodarstw korzystało z łączy szerokopasmowych.
  • Wskaźniki dotyczące posiadania komputera oraz dostępu do Internetu wykazują zróżnicowanie w zależności od typu gospodarstwa, miejsca zamieszkania oraz stopnia urbanizacji.
  • Zdecydowanie częściej posiadanie komputera oraz dostęp do Internetu deklarowały
    gospodarstwa z dziećmi, gospodarstwa z dużych miast oraz z terenów o wysokim stopniu
    zurbanizowania.
  • Wyposażenie gospodarstw domowych w technologie informacyjno-telekomunikacyjne
    charakteryzowało się także dużym zróżnicowaniem w przekroju terytorialnym. W województwie
    pomorskim udział gospodarstw posiadających w domu komputer wynosił 85,4% i w porównaniu do województwa lubuskiego, charakteryzującego się najniższym poziomem wskaźnika, był wyższy aż o 15,3 p. proc. Podobnie w przypadku odsetka gospodarstw posiadających dostęp do Internetu w domu, w tym także szerokopasmowy, przodowało województwo pomorskie, w którym wskaźniki te osiągnęły poziom odpowiednio 83,1% i 78,8%.
  • Widoczne jest zacieranie się dysproporcji pod względem wyposażenia gospodarstw domowych w ICT pomiędzy ścianą wschodnią2 a innymi częściami kraju.
  • Główną przyczyną nieposiadania dostępu do Internetu w domu był brak potrzeby korzystania z tej sieci, którą wskazało 59% gospodarstw niemających dostępu do Internetu
    w domu.
  • W 2014 r. najczęstszym miejscem korzystania z komputera oraz Internetu wśród osób w wieku 16-74 lata był dom (odpowiednio 65% i 64%). W grupie osób w wieku 12-15 lat
    odsetki te były wyższe i wyniosły odpowiednio 93% i 92%.
  • Głównym celem korzystania z sieci wśród osób w wieku 16-74 lata było wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (53%) oraz wyszukiwanie informacji o towarach lub usługach
    (50%). Wzrasta zainteresowanie czytaniem on-line oraz pobieraniem plików z gazetami
    lub czasopismami (47%).
  • Wśród osób w wieku 12-15 lat głównym celem korzystania z Internetu był udział w czatach, grupach lub forach dyskusyjnych, korzystanie z komunikatorów internetowych, tworzenie i czytanie blogów oraz korzystanie z serwisów społecznościowych (85%).
  • Odsetek osób w wieku 16-74 lata korzystających z e-administracji wyniósł 27%, a głównym celem było wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej.
  • W 2014 r. w celu łączenia się z Internetem poza miejscem zamieszkania lub pracy, osoby w wieku 16-74 lata najczęściej korzystały z telefonów komórkowych lub smartfonów
    (27%) oraz przenośnych komputerów (23%). Podobna sytuacja występuje wśród osób
    w wieku 12-15 lat (odpowiednio 46% i 33%).
  • Wzrasta zainteresowanie zamawianiem towarów i usług przez Internet. W 2014 r. 34% osób zdeklarowało, że w okresie 12 miesięcy poprzedzających okres rozpoczęcia badania
    zamawiało w taki sposób różnego rodzaju dobra, najchętniej ubrania i sprzęt sportowy.
  • Dla osób w wieku 12-15 lat wskaźnik dotyczący zakupów przez Internet kształtował się na
    poziomie 19%.
  • Wśród użytkowników komputerów w wieku 12-15 lat oraz 16-74 lata najczęściej kiedykolwiek wykonywaną czynnością podczas korzystania z komputera było kopiowanie oraz
    przenoszenie pliku lub folderu (odpowiednio 91% i 75%), natomiast w przypadku osób
    korzystających z Internetu zarówno w wieku 12-15, jak i 16-74 lata – używanie wyszukiwarki
    Internetowej (odpowiednio 97% i 95%).

Raport – Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2014 r.: Tutaj

źródło: GUS

Kan