Badanie wykonane na zlecenie Visa Europe pokazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce odchodzą od tradycyjnego modelu z dominującą rolą gotówki w kierunku oddzielania finansów prywatnych od firmowych oraz wykorzystywania rozwiązań elektronicznych w zarządzaniu pieniędzmi firmy, w tym do dokonywania płatności przy użyciu bankowości internetowej i kart. Badanie wskazuje również na znaczny potencjał w zakresie rozwoju płatności MŚP przy pomocy kart służbowych. Zwiększeniu świadomości zalet płacenia kartami firmowymi ma pomóc m.in. kampania informacyjna dotycząca kart Visa Business.

W Polsce jest zarejestrowanych ok. 1,4 mln małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), z czego 96% to najmniejsze firmy zatrudniające do 9 pracowników. Wśród MŚP zatrudniających do 49 pracowników 1 firma na 3 działa w sektorach: handel detaliczny, hurt oraz catering; 1 na 5 świadczy usługi dla biznesu, a 1 na 7 działa w branży budowlanej.


Badanie przeprowadzone na zlecenie Visa Europe pokazuje, że 75% MŚP korzysta z bankowości internetowej kilka razy w tygodniu, a 41% używa jej codziennie. Takie firmy odwiedzają oddział banku średnio 5 razy w miesiącu. 62% MŚP zwróciłoby się do swojego doradcy bankowego po poradę w sprawach finansowych, w tym także co do sposobów płatności, np. korzystania z kart służbowych.

Zgodnie z wynikami badania małe i średnie firmy w Polsce coraz częściej stosują płatności elektroniczne – łącznie stanowią one już ponad 70% wszystkich ich płatności. Przy czym ok. 49% firmowych płatności MŚP wykonują przy użyciu przelewów bankowości internetowej, ok. 23% kartami i ok. 29% w gotówce. 70% badanych małych i średnich firm zadeklarowało, że chciałoby akceptować karty, a 51% stwierdziło, że w porównaniu do sytuacji sprzed pięciu lat częściej korzysta z przelewów bankowości elektronicznej. W odniesieniu do kart służbowych 33% respondentów używa ich do płatności częściej niż 5 lat temu. Jeśli chodzi o korzystanie z gotówki, to 43% używa jej rzadziej, a 10% częściej niż przed pięciu laty, co świadczy o tym, że kultura „gotówkowa” nadal jest silna.

Z zadowoleniem przyjmujemy wyniki badania zrealizowanego dla Visa Europe wśród polskich małych i średnich przedsiębiorstw wskazujące, że pod względem zarządzania finansami i dokonywania płatności zmierzają one w kierunku nowoczesnych rozwiązań. Jest jednak jeszcze sporo miejsca na poprawę sytuacji w zakresie ograniczania roli gotówki w płatnościach firmowych, zwiększenia wykorzystania kart oraz oddzielenia finansów firmowych od prywatnych” – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.

19 mln transakcji zbliżeniowych Visa w Europie w marcu 2013 r.

Zgodnie z badaniem 60% MŚP potwierdza, że konta firmowego używa wyłącznie w celu regulowania oficjalnych należności takich jak podatki. Badanie wykazuje, że wysokość opłat odgrywa dużą rolę w ograniczonym korzystaniu przez firmy z rachunków biznesowych oraz kart służbowych. Respondenci z sektora MŚP wskazują, że korzystaliby z kont firmowych znacznie częściej, gdyby opłaty zostały obniżone o 25% (zdecydowanie „tak” odpowiedziało 79% respondentów, a tylko dla 16% nie miałoby to znaczenia). Podobnie ok. 80% respondentów stwierdziło, że zmniejszenie opłat związanych z kartą służbową spowodowałoby częstsze jej używanie. Podobny skutek miałoby oferowanie wraz z kartą dodatkowych korzyści, przy czym najwięcej, bo prawie 70% badanych zadeklarowało, że używaliby karty częściej, gdyby mogli otrzymać zwrot części wydatków opłaconych kartą oraz uzyskać upusty i rabaty za zakup produktów renomowanych marek.

Badanie pozwoliło na dokonanie segmentacji małych i średnich przedsiębiorstw, biorąc za główne kryteria korzystanie z gotówki jako środka płatności oraz przelewanie środków firmowych na prywatne konta i następnie opłacanie gotówką lub kartą wydatków związanych z prowadzeniem firmy. Wskazano cztery podstawowe podejścia. 14% MŚP to przedsiębiorcy najczęściej korzystający z gotówki, którzy opłacają w ten sposób ponad 50% wydatków. Na drugim biegunie są użytkownicy kont firmowych (19%), którzy gotówką regulują mniej niż połowę płatności i nie przelewają środków na prywatne konta. „Mikserzy”, których jest 31%, to właściciele firm, którzy regulują gotówką mniej niż połowę płatności oraz przelewają środki – choć rzadko – na prywatne konta. Ostatni segment tworzą „żonglerzy”, którzy również mniej niż połowę płatności dokonują w gotówce, ale regularnie raz w miesiącu przelewają małe lub duże kwoty na prywatne konta.

Badanie wykazało także, że małe i średnie przedsiębiorstwa uważają gotówkę za coraz bardziej uciążliwą w zarządzaniu. Z kolei karty firmowe są już w znacznej mierze postrzegane jako właściwy i nowoczesny sposób prowadzenia biznesu. Uzyskane dane wskazują także, że wzrostowi popularności debetowych kart służbowych w sektorze MŚP sprzyja upowszechnianie się bankowości internetowej.

Z bankowości internetowej korzysta 80% MŚP. 70% badanych uważa, że jest ona łatwa w użyciu, 62%, że to nowoczesny sposób prowadzenia biznesu, a 53%, że to bezpieczna metoda płacenia. Z kolei 67% MŚP używa do płacenia kart firmowych. 50% MŚP uważa, że karty są łatwe w użyciu, 47% uznaje je za bezpieczny sposób płacenia, zaś 46% jest zdania, że to nowoczesny sposób prowadzenia biznesu. W jednej kategorii respondenci widzą przewagę kart nad bankowością internetową. 50% MŚP uważa, że karty pomagają w oddzielaniu wydatków firmowych od prywatnych, podczas gdy 38% jest takiego zdania o bankowości internetowej. Jakościowa część badania wykazała m.in., że otrzymywanie gotówki jest postrzegane jako uciążliwe, gdyż wymaga jej przyjmowania, liczenia, zanoszenia do banku, przy czym wpłaty na konto firmowe są obciążone opłatami. Część respondentów uważa, że w porównaniu z gotówką karty są łatwe w użyciu, wygodne oraz postrzegane jako bardziej nowoczesny sposób prowadzenia biznesu.

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Visa Europe potwierdzają nasze przekonanie, że karty służbowe mają duże szanse na rozwój wśród małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce ze względu na rosnące wykorzystanie bankowości internetowej wśród tych firm, ugruntowujące się przekonanie o tym, że karty są atrybutem nowoczesności oraz pomagają oddzielać wydatki firmowe od osobistych, a także z powodu dostrzegania wad gotówki” – dodał Jakub Kiwior.

W Polsce zostało wydanych ok. 900 tys. kart służbowych Visa. Jak wynika z odpowiedzi respondentów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, używają ich oni w ograniczony sposób m.in. ze względu na brak wystarczającej wiedzy na temat korzyści dla firmy płynących z posługiwania się nimi.

Z nowymi metodami płatniczymi Visa żyje się lepiej (wideo)

Rozpoczęta pod koniec maja br. kampania edukacyjna kierowana do małych i średnich firm pokazuje zalety i korzyści używania kart Visa Business zamiast gotówki oraz oddzielania wydatków firmowych od osobistych. Dla przykładu, debetowa karta Visa Business daje małym przedsiębiorstwom większą kontrolę nad ich finansami. Każda płatność obciąża bezpośrednio firmowy rachunek bieżący, wystarczy więc zalogować się do bankowości elektronicznej, by uzyskać czytelny wykaz wszystkich transakcji dokonanych tą kartą i zorientować się, jak wpłynęły one na saldo rachunku.

Kampania prowadzona jest głównie w Internecie, w prasie skierowanej do właścicieli firm bądź pracowników oraz w tygodnikach opinii.

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę badawczą Rainmakers CSI i objęło 600 wywiadów (metodą CATI) wśród właścicieli firm lub osób podejmujących decyzje co do sposobów płatności stosowanych w firmie. Przeprowadzone zostało w okresie luty-marzec 2013 r. Badane były firmy zatrudniające od 1 do 49 osób.

źródło: Visa Europe

Kan