Tegoroczny Cable Congress, który miał miejsce 5-7 marca w Londynie, potwierdził, że sektor kablowy jest obecnie w najlepszej kondycji od czasu globalnego kryzysu finansowego, który rozpoczął się w 2008 roku. Dzięki innowacjom technologicznym i konsolidacji branży, stymuluje rozwój konkurencji stając się jednocześnie istotnym partnerem sektora publicznego w realizacji celów Agendy Cyfrowej.

Badanie zaprezentowane w czasie Cable Congress przez IHS Screen Digest, pokazało silne trendy wzrostowe we wszystkich segmentach usług. W 2012 liczba użytkowników szerokopasmowego Internetu oferowanego przez sieci kablowe wzrosła o 8,4% do 27 milionów (z 25 mln w 2011), a użytkowników TV cyfrowej o 9,2% do 30,5 mln (z 28 mln w 2011), po raz pierwszy przewyższając liczbę abonentów TV analogowej, telefonii 8,7% do 19,7 mln. W ciągu ostatnich 5 lat liczba usług kablowych, z jakich korzystają mieszkańcy Europy wzrosła o 17,7 mln do 106,5 mln.

Perspektywy rozwoju sektora, nowe źródła przychodów

Tematem, jaki przewijał się w wielu panelach dyskusyjnych było poszukiwanie nowych obszarów wzrostu, wśród których wymienia się rozwiązania dla cyfrowego domu, rozwój usług dla biznesu, a także tworzenie nowych usług dla klientów indywidualnych.

Manuel Kohnstamm, prezes Cable Europe, wiceprezes i Chief Policy Officer Libert Global, stwierdził podczas kongresu, że branża kablowa stała się ekscytująca i ‘cool’ „Klienci dostają najszybszy Internet na świecie, wspaniałe oferty na żądanie, aplikacje wieloekranowe oraz zupełnie nowy sposób integracji naszej starej znajomej telewizji z gospodarstwami domowymi. Nasi partnerzy biznesowi mają możliwość rozwijania nowych inicjatyw.” – dodał, nawiązując, między innymi, do szybkiego rozwoju usług interaktywnych oraz wideo on-line odbieranego na ekranach telewizorów. Zwrócił uwagę na nową, generację usług kablowych i ich coraz większą personalizację, łatwe w użyciu i intuicyjne interfejsy, które sprawiają, że łatwiej jest dzielić się ulubionymi treściami w obrębie gospodarstw domowych. „To jest to czego dziś chcą klienci, nie tylko stabilności usług,” powiedział.

Coraz więcej klientów, odchodzi od tradycyjnego oglądania telewizji i chce swobodnie korzystać z treści cyfrowych w wybranym miejscu i czasie. Dlatego nowa generacja usług kablowych to szybki internet, który pozwala tworzyć domową sieć bezprzewodową i korzystać z rozrywki na wielu urządzeniach.

Rozwój technologii

Jednym z kluczowych tematów kongresu była rola technologii i dalszy rozwój technologii DOCSIS 3.0 do DOCSIS 3.1. Przedstawiony przez CableLabs plan zakłada wprowadzenie pierwszych produktów już w przyszłym roku i zaoferowanie ich na szerszą skalę w 2015/16. DOCSiS 3.1 ma zapewnić prędkość pobierania na poziomie 10 Gbps . Jest to technologia efektywniejsza kosztowo niż FTTH i umożliwia oferowanie coraz szybszych prędkości, zgodnie z rzeczywistym zapotrzebowaniem rynkowym. Technologia DOCSiS jest obok FTTH i LTE zaliczana do sieci nowej generacji (NGN) i promowana jako element miksu technologicznego, umożliwiającego szybsze i efektywne kosztowo osiąganie celów Agendy Cyfrowej.

Konsolidacja branży w Europie

Najważniejszym wydarzeniem dotyczącym konsolidacji sektora kablowego w Europie jest planowany zakup Virgin Media, największego operatora kablowego w Wlk. Brytanii przez Liberty Global, spółki matki UPC. Transakcja szacowana na 23,3 mld dolarów i ma być sfinalizowana po uzyskaniu zgody z Komisji Europejskiej. W tym kontekście, Manuel Kohnstamm, skomentował: „Najważniejszą korzyścią jest to, że nasze rynki nieuchronnie idą w kierunku coraz większej konwergencji. Nacisk, jaki sektor kablowy kładzie na innowacje, zmiany i adaptacje oraz konsolidacje stworzą znaczącą wartość dla społeczeństwa oraz bogate i satysfakcjonujące doświadczenia dla konsumentów. Regulatorzy powinni to wziąć pod uwagę i podjąć długoterminową analizę naszej szybko rozwijającej się branży. Europejski sektor komunikacji jest nadal rozdrobniony i potrzeba mu więcej trans-narodowych i narodowych fuzji i akwizycji, aby utrzymać swoją pozycję.”

LGI umacnia swoją pozycję na europejskim rynku. Umowa zakupu Virgin Media, zapewniająca operatorowi wiodącą pozycję na jednym z największych rynków w Europie oraz niedawne akwizycje w Niemczech umożliwiają bardziej efektywną konkurencję z operatorami zasiedziałymi. Obecnie 80% przychodów LGI pochodzi z pięciu największych, europejskich rynków. Mike Fries potwierdził zainteresowanie dalszymi akwizycjami. Wśród najbliższych planów Mike Fries wymienia dalszy rozwój platformy Horizon, obecnej na rynkach holenderskim i szwajcarskim, w tym oparcie usługi o rozwiązanie w chmurze.

źródło: UPC Polska

Kan