Według Raportu Mobile number portability – transactions, 2009-2010 – opublikowanego przez Komisję Europejską w 2010 roku w Polsce 575 203 numerów klientów zachowało swój numer przy zmianie telekomunikacyjnego operatora.


Liczba numerów przeniesionych w 2009-2010 sięga 1173179 klientów operatorów komórkowych.


Pełny Raport Digital Agenda Scoreboard 2011 dostępny jest: Tutaj

Czy Polak jest wiernym abonentem? Okazuje się, że raczej tak. Tylko 12 proc. polskich użytkowników telefonii komórkowej zmieniło operatora w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

Od dłuższego czasu w branży telekomunikacyjnej zaostrza się konkurencja. Rynek się nasycił, a operatorzy komórkowi zaczęli konkurować między sobą ofertą. Wprowadzają też różnego rodzaju promocje, które mają ściągnąć do nich nowych klientów.

Wydaje się to tym łatwiejsze, że od jakiegoś już czasu zmiana operatora nie musi wiązać się ze zmianą numeru telefonu. Okazuje się jednak, że ich działania przynoszą efekty tylko w ograniczonym zakresie.

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że jedynie 12 proc. polskich użytkowników telefonów komórkowych zmieniło operatora w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Najbardziej podatne na perswazję sieci komórkowych są osoby młode, pomiędzy 18. a 24. rokiem życia. Co ciekawe, posiadacze telefonów na kartę i na abonament tak samo często decydują się na zmianę operatora.

Przychody polskich firm w sektorze telekomunikacyjnym wyniosły w grudniu 2009 r. 12 098 mln euro, spadek o 22,46% w porównaniu do roku poprzedniego. Podczas gdy przychody z telefonii komórkowej wzrosły o 9.31% w tym samym okresie. Łączna wartość inwestycji zmniejszyła się o 9,54% i wyniósła 2 246 mln euro w grudniu 2009 roku.

Penetracja dostępu szerokopasmowego w styczniu 2011 roku w 16,02% i była nadal znacznie poniżej średniej ( 26,56%) UE i jak w latach poprzednich standardem w Polsce była prędkość transmisji od 144 – 2048. Rynek mobilnego dostępu szerokopasmowego staje się coraz bardziej popularny i osiągnął już penetrację rzędu 9,1% ( dedykowane karty / modemy) w styczniu 2011 roku powyżej średniej UE o 7,2%. Udział w rynku operatorów łączy szerokopasmowych – w tym zarówno DSL i innych technologii wzrósł do 67,42% w styczniu 2011 r., średnia dla UE 56,68%. Około połowa (50,72%) łączy szerokopasmowych była w technologii DSL.

źródło: Komisja Europejska

Kan