Jesteś tutaj:-, Newsy, Raporty i prezentacje, Rynek, Taryfy komórkowe-Koszty korzystania z telefonów komórkowych i smartfonów nadal źródłem obaw

Koszty korzystania z telefonów komórkowych i smartfonów nadal źródłem obaw

Według najnowszego
badania Eurobarometru 40 proc. gospodarstw domowych w Europie korzysta
z pakietów usług zawierających internet, telefon i telewizję, które
świadczone są przez jednego dostawcę.
Badanie wykazało również, że 65 proc. użytkowników
ogranicza długość rozmów przez telefon komórkowy ze względu na koszt,
oraz że coraz popularniejsze stają się rozmowy przez internet. Badanie
dotyczące korzystania przez gospodarstwa domowe ze środków łączności
elektronicznej przeprowadzono między 9 lutego a 8 marca 2011 r. na
podstawie próby obejmującej 27 tys. gospodarstw reprezentatywnych dla
wszystkich mieszkańców UE.

25 proc. badanych
stwierdziło, że prędkość pobierania/wysyłania danych przez internet
jest niezgodna z warunkami określonymi w podpisanych przez nich umowach
(problem ten zasygnalizowano również w komunikacie Komisji dotyczącym
neutralności sieci
, a jedna trzecia
potwierdziła występowanie przerw w połączeniach internetowych. Zgodnie
z nowymi przepisami unijnymi, które mają zastosowanie od 25 maja 2011
r., dostawcy usług zobowiązani są do przekazania klientom – przed
podpisaniem umowy – wyczerpujących i szczegółowych informacji
dotyczących minimalnego poziomu jakości usług, określających m.in.
rzeczywistą przepustowość łącza oraz jej ewentualne ograniczenia
. Komisja analizuje obecnie kwestię przepustowości łączy
szerokopasmowych i inne kwestie związane z przejrzystością i jakością
usług
.

Neelie Kroes,
wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za agendę
cyfrową, stwierdziła:
Konsumenci dali nam wyraźnie do
zrozumienia, że przepustowość łączy internetowych i jakość usług są
dalekie od tego, co im obiecano. Organy krajowe muszą podjąć
odpowiednie działania, które zmuszą operatorów do przestrzegania nowych
przepisów UE zobowiązujących ich do zachowania przejrzystości w
odniesieniu do przepustowości łączy i jakości usług. Jeżeli działania
te okażą się niewystarczające, podejmiemy dalsze działania w postaci
bardziej nakazowych zaleceń, a w razie konieczności rozważymy
wprowadzenie nowych przepisów prawnych
.”

Badanie wykazało
również, że obywatele UE są zaniepokojeni kwestią ochrony danych – 88
proc. respondentów stwierdziło, że chcieliby zostać poinformowani,
jeżeli ich dane osobowe przechowywane przez dostawcę usług
telekomunikacyjnych miałyby zostać utracone, skradzione lub w
jakikolwiek sposób zmienione.
Zgodnie z
nowymi przepisami UE, które mają zastosowanie od 25 maja 2011 r.
, operatorzy telekomunikacyjni i dostawcy internetu
zobowiązani są do podjęcia rygorystycznych środków bezpieczeństwa w
celu ochrony nazwisk, adresów poczty elektronicznej oraz numerów kont
bankowych swoich klientów, a także w celu ochrony danych dotyczących
wszystkich rozmów telefonicznych wykonywanych przez klientów i
odwiedzanych przez nich stron internetowych. Zgodnie z nowymi
przepisami, w przypadku naruszenia zasad bezpieczeństwa i/lub utraty
bądź kradzieży danych osobowych operatorzy zobowiązani są do
bezzwłocznego poinformowania organów ochrony danych i samych klientów.

Badanie wykazało również, że:

  • 98 proc.
    gospodarstw domowych w UE ma dostęp do telefonu, a rosnący odsetek
    (obecnie 89 proc. gospodarstw) ma dostęp do telefonu komórkowego.

    62 proc. gospodarstw posiada zarówno telefon
    stacjonarny, jak i komórkowy, przy czym tylko w 9 proc. gospodarstw
    korzysta się jedynie z linii stacjonarnej;

  • 98 proc.
    gospodarstw w UE odbiera programy telewizyjne.
    Najpopularniejszym sposobem obioru sygnału TV są sieci
    kablowe (35 proc.) oraz cyfrowa telewizja naziemna (30 proc., czyli o 7
    punktów procentowych więcej niż w okresie listopad-grudzień 2009 r.).

Pakiety – usługi telekomunikacyjne
oferowane w zestawach

  • 42 proc. gospodarstw domowych korzysta
    z pakietu usług, przy czym 61 proc. łączy internetowych oraz połowa
    usług telefonii stacjonarnej zakupywana jest jako część pakietu.

  • 41 proc.
    respondentów stwierdziło, że główną zaletą pakietów jest wygoda
    związana z posiadaniem jednego dostawcy, który wystawia jeden rachunek.

    33 proc. uważa, że usługi w pakiecie są tańsze
    niż usługi zakupywane osobno.

  • 16 proc. badanych uważa jednak, że pakiety zawierają usługi, które
    nie są im potrzebne, a kolejne 10 proc. wyraziło obawy związane z
    brakiem przejrzystości i jasności w odniesieniu do kosztu i warunków
    świadczenia każdej z usług.

Zmiana dostawcy usług

  • w 60 proc. gospodarstw domowych nigdy
    nie rozważano zmiany dostawcy usług;

  • 77 proc.
    gospodarstw określa się jako „inercyjne” – tzn. takie, które nigdy nie
    zdecydują się na zmianę pakietu;
    12 proc.
    gospodarstw aktywnie zmienia dostawców, a kolejne 12 proc. chciałoby to
    zrobić, lecz przeszkadzają im w tym różnego rodzaju problemy.

Wśród wspomnianych problemów wymienia
się ryzyko przejściowej utraty usług, ryzyko związane z koniecznością
opłaty dwóch abonamentów podczas dokonywania zmiany oraz brak jasnych
informacji na temat kroków, jakie należy podjąć w celu zmiany dostawcy.

Niezadowalająca jakość usług

Oprócz problemów z przepustowością łączy
internetowych i przerwami w połączeniach 25 proc. respondentów miało
trudności w połączeniu się z siecią łączności ruchomej, a podobnej
liczbie badanych przerwano w trakcie rozmowy połączenie realizowane w
sieci komórkowej.

Koszty korzystania z telefonów
komórkowych i smartfonów nadal źródłem obaw

  • 65 proc.
    respondentów ogranicza długość rozmów przez telefon komórkowy ze
    względu na koszt (wzrost o 4
    punkty
    procentowe od ostatniego badania w okresie listopad-grudzień 2009 r.);

  • połowa osób, które mają dostęp do
    Internetu na smartfonach, ogranicza korzystanie z sieci w ten sposób ze
    względu na koszty;

  • darmowe lub bardzo tanie połączenia
    głosowe przez internet, realizowane za pomocą komputera lub urządzenia
    podłączonego do sieci WiFi, stają się coraz popularniejsze. Z połączeń
    głosowych tego typu korzysta 28 proc. gospodarstw domowych
    posiadających dostęp do Internetu – 6 punktów procentowych więcej niż
    wykazało poprzednie badanie.

Tylko telefony komórkowe

27 proc. gospodarstw
ma dostęp do publicznej sieci telefonicznej tylko przez telefon
komórkowy – odsetek ten zwiększył się w 17 państwach członkowskich od
czasu ostatniego badania, a w pięciu krajach (Finlandia, Litwa, Łotwa,
Republika Czeska i Słowacja) przekroczył 50 proc.

Co proponuje Komisja?

Komisja zwróciła się
do Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) o
przeprowadzenie szczegółowego badania dotyczącego przeszkód w zmianie
operatora, blokowania lub ograniczania ruchu internetowego (np. usług
telefonii internetowej), przejrzystości i jakości usług.
Pod koniec 2011 r. Komisja opublikuje informacje
uzyskane w wyniku badania przeprowadzonego przez BEREC, z
uwzględnieniem wszelkich przypadków blokowania lub ograniczania
niektórych rodzajów ruchu. Jeżeli ustalenia dokonane przez BEREC oraz
inne dostępne informacje wskażą, że istnieją nierozwiązane problemy,
Komisja rozważy podjęcie bardziej rygorystycznych środków
.

Komisja prowadzi
również badanie dotyczące różnic między deklarowaną a rzeczywistą
przepustowością łączy internetowych.

Stosowne dane będą dostępne pod koniec 2011 r.

Stopień wykorzystania kluczowych usług telekomunikacyjnych

Przeciętnie
gospodarstwa domowe UE-27 luty-marzec
2011

Przeciętnie
gospodarstwa domowe UE-27 listopad-grudzień

2009

Procentowa
zmiana luty-marzec
2011 r./listopad-grudzień
2009

Ogólny dostęp do telefonii
(stacjonarnej lub komórkowej)

98%

98%

=

Dostęp do telefonii komórkowej

89%

87%

+2

Dostęp do telefonii stacjonarnej

71%

73%

-2

Dostęp zarówno do telefonii
stacjonarnej, jak i komórkowej

62%

62%

=

Dostęp do telefonii komórkowej i
brak dostępu do telefonii stacjonarnej

27%

25%

+2

Dostęp do telefonii stacjonarnej i
brak dostępu do telefonii komórkowej

9%

11%

-2

Telewizja

98%

98%

=

Telewizja analogowa

23%

34%

-11

Telewizja kablowa

33%

30%

+3

Telewizja satelitarna

21%

24%

-3

Naziemna telewizja cyfrowa

29%

22%

+7

Pakiety usług

42%

38%

+4

Pełne wyniki badania dla Polski: Tutaj

źródło: Komisja Europejska

Kan

Autor |2011-07-12T17:35:46+02:0012 lipca 2011 17:35|Kategorie: Internet mobilny, Newsy, Raporty i prezentacje, Rynek, Taryfy komórkowe|Tagi: , |1 komentarz

1 komenarz

  1. martiniL 12 lipca 2011 w 20:43 - Odpowiedz

    źródłem obaw owszem ale raczej tylko dla użytkowników usług abonamentowych

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

https://linebet-bangladesh.com/en/mobile