Jesteś tutaj:-, Internet mobilny, Raporty i prezentacje, Rynek-Czy mobilnym żyje się lepiej?

Czy mobilnym żyje się lepiej?

Jak internet mobilny wpływa na jakość życia Polaków? Co to jest generacja MOB, a czym jest Technologia Nieoswojona? Czy z internetu mobilnego częściej korzystają mężczyźni, czy kobiety, i jaka jest ich samoocena? Czy internet mobilny to poczucie wolności czy poczucie uwiązania. To niektóre z pytań, na które odpowiedź znaleźli autorzy projektu badawczego „Mobilność 2010 – raport o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków”.

Badanie „Mobilność 2010
zostało zrealizowane na przełomie 2009 i 2010 roku z inicjatywy iPlusa – mobilnego dostępu w sieci
Plus. Inicjatywa ta wpisuje się w działania marki stale uczestniczącej
w wyznaczaniu nowych trendów i analizie zachowań społecznych
powstających pod wpływem technologii mobilnych. Autorem badania jest dr
Krzysztof Krejtz, z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i
Komunikacji SWPS. Projekt powstał we współpracy z agencją badawczą
Oriaq (Grupa IQS).

Badanie „Mobilność 2010” ma
na celu analizę i opis wpływu internetu mobilnego na jakość życia
polskich internautów. Przeprowadzane było wielopłaszczyznowo –
obejmowało zarówno część jakościową (20 indywidualnych wywiadów
pogłębionych) jak i próbę ilościową (ankieta przeprowadzona na grupie
ponad 1000 osób pokrywającej się z obrazem populacji internautów w
Polsce i dodatkowy tzw. boost na grupie ponad 100 użytkowników
popularnych mediów społecznościowych, takich jak „Facebook” i „Wykop”
oraz portali poświęconych tematyce internetu mobilnego).

Wyniki, jakie otrzymano na podstawie kwestionariuszy i rozmów,
pozwalają spojrzeć na internet mobilny i jego użytkowników w zupełnie
nowy i miejscami zaskakujący sposób. Jednocześnie dają możliwość
stworzenia obrazu „mobilnych” w ramach kształtującego się społeczeństwa
cyfrowego.

Miejsce korzystania z Internetu
Miejsce korzystania z Internetu

Internetu nie ma

Badanie „Mobilność 2010
wyraźnie pokazuje, że Polacy coraz częściej korzystają z nowych
technologii (97% uważa że internet jest codziennością). Posiadanie
telefonu komórkowego czy laptopa nie jest już wyrazem wysokiego statusu
społecznego, lecz niejednokrotnie niezbędną koniecznością w codziennym
funkcjonowaniu. Internet obecnie stał się Technologią Oswojoną, tzn.
przestaliśmy traktować go jako medium, na rzecz korzystania z
konkretnych rozwiązań (przykładowo nie mówimy już, że „będziemy w
internecie”, tylko na „Blipie” czy „Facebooku)”. Z internetu korzystamy
w domu (jak deklaruje 90% badanych) zmieniając zwyczajowe rozwiązania
(podczas gotowania korzystamy z portalu z przepisami, nie zaś z książki
kucharskiej), w pracy (40%), a także w miejscach publicznych (27%),
takich jak kawiarnie, puby oraz restauracje.

Rodzaj posiadanego Internetu - posiadanego ogółem i najczęściej wykorzystywanego
Rodzaj posiadanego Internetu – posiadanego ogółem i najczęściej wykorzystywanego

Zaskakiwać może fakt, że wielu z nas posługuje się siecią również w
środkach transportu (19%) – w drodze do pracy lub na spotkanie. Polacy
najczęściej wykorzystują internet mobilny do zdobywania informacji,
utrzymania kontaktów oraz do rozrywki. Raport pokazuje, że do tych
trzech czynności dołączyły też „poważne” cele, czyli zakupy i operacje
finansowe (74%). Co ciekawe, mimo akceptacji internetu i szybkiego
wpisania go w codzienność, obraz technologii mobilnej oraz jego
użytkowników, (zwłaszcza na poziomie emocji) odstaje od tego jak
powszechnie jest postrzegany internauta.

Liczba godzin spędzanych w Internecie dziennie wśród tych osób, które deklarują, że korzystają z tego medium codziennie
Liczba godzin spędzanych w Internecie dziennie wśród tych osób, które deklarują, że korzystają z tego medium codziennie

Internet mobilny traktowany jest nadal jak nowinka technologiczna, z
którą wiążą się wartości i emocje sprawiające, że odczuwany jest do
niej dystans (pojawiające się mity: „działa w dużych miastach”, jest
„drogi i wolny”, „przeznaczony dla indywidualistów”). Ponadto osoby
starsze wyraźnie podkreślają odrębność internetu mobilnego od internetu
stacjonarnego, w przeciwieństwie do młodych respondentów, którzy mówią
po prostu „internet”, często zdziwieni prośbą o dookreślenie jego
rodzaju. Dla nich „internet to internet”.



Autor |2010-03-23T13:04:39+02:0023 marca 2010 13:04|Kategorie: Artykuły, Internet mobilny, Raporty i prezentacje, Rynek|Tagi: , |11 komentarzy

11 komentarzy

  1. karmel 23 marca 2010 w 15:51 - Odpowiedz

    Moim zdaniem mobilny net zdecydowanie wychodzi juz z etapu "nowinek technicznych". Wystarczy przesledzic aktywnosc operatorow. Orange – 3 meisiace 2 nowe oferty w Orange Free, nowa oferta we free na karte. To juz jest naprawde spory sektor i wiedze wsrd uzytkownikow o nim jest bardzo duza.

  2. czekolada 24 marca 2010 w 08:03 - Odpowiedz

    wychodzi nie wychodzi, ale bez wątpienia ułatwia pracę,

    mam iplusa i jest po prostu niezawodny w trasie, wiem co

    pisze, bo dużo jeżdze po Polsce

  3. boratka 25 marca 2010 w 10:18 - Odpowiedz

    Ciekawy raport. Dla mnie internet to głównie źródło informacji i pomoc w podtrzymywaniu kontaktów ze znjomymi. Nie umawiam sie juz na plotki przez sms, tylko przez Facebooka:)

    A w domu korzystam z bezprzewodowego – kiedyś Oragne, teraz i Plus. Różnica spora jeśli chodzi o szybkość – na korzysc Plusa.

  4. nick 28 marca 2010 w 19:34 - Odpowiedz

    W ofercie internetu mobilnego zmienia się sporo. Od lutego ma go w swojej ofercie na przykład Cyfrowy Polsat, który planuje ruszyć z pakietem tzw. zintegrowanych usług. Biorąc pod uwagę spory zasięg tego internetu (jego podstawowy atut) oraz ogólnie dobry wizerunek platformy, myślę, że dane wskazane w tym raporcie do końca roku mogą się istotnie zmienić.

  5. Rysiu 29 marca 2010 w 03:40 - Odpowiedz

    Stawiam na rozwój netu od polsatu – bardzo duży zasięg jak na tą technologię i rzeczywiście bardzo dobre parametry. Polsat w miarę wzrostu popularności pewnie będzie przygotowywał coraz to lepsze oferty.

  6. phil 29 marca 2010 w 08:43 - Odpowiedz

    Tez mi sie wydaje ze w tym roku numerem 1 na rynku mobilnego internetu bedzie Cyfrowy Polsat.

  7. kcinkcin 29 marca 2010 w 17:24 - Odpowiedz

    Oferta zmienia się z dnia na dzień na lepsze. Nie mówię, że na początku była średnio interesująca. Przeciwnie, zwróciła od razu moją uwagę i dlatego przyglądam się ruchom CP. Jak dotąd, widać, że to inwestycja traktowana priorytetowo.

  8. markus 2 kwietnia 2010 w 10:45 - Odpowiedz

    i prosze, oto siec ktora powaznie podchodzi do swojej pracy, robi badania i na ich podstawie uklada oferte dla klientów – tak powinno byc w kazdej branzy!

  9. Nika 6 kwietnia 2010 w 05:45 - Odpowiedz

    Ciekawy artykuł. Widać Plus stara sie poznać potrzeby przyszłych klientów, a to sie liczy.

  10. parafianin 15 kwietnia 2010 w 08:30 - Odpowiedz

    Gdyby Cyfrowy Polsat nie wprowadzil internetu to inni nie zmienialiby tak szybko swoich ofert. Chwala Cyfrowemu za to ze rozruszal ten rynek i zwiekszyl konkurencje. A bylo to mozliwe dlatego ze ma dobra usluge w dobrej cenie.

  11. Wafel 15 kwietnia 2010 w 19:24 - Odpowiedz

    Przypuszczam, że exodus użytkowników Internetu do CP będziemy dopiero obserwować – po wejściu usługi łączonej. Póki co, mnóstwo komentarzy wskazujących na zalety tej oferty.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.