Generacja MOB (Miłośnicy, Obyci,
Bierni)

Badanie wyodrębniło 3 wzorce użytkowników internetu mobilnego –
Miłośników, Obytych i Biernych. Grupy te różnią się między sobą
sposobem konsumpcji technologii „bez
kabla
”. Miłośnicy to early adopters. Ludzie zafascynowani nowymi
technologiami, czyli internauci, którzy najwcześniej testują nowinki
technologiczne oraz są aktywni na blogach i forach. To zapewne wśród
nich funkcjonuje pokolenie tubylców cyfrowych, ludzi dla których świat
bez internetu nie istnieje. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci,
którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi,
zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że z
punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ
dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do
własnego życia. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa
użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ściśle
określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).

Mobilni” myślą o sobie
lepiej Kluczowym wątkiem badania „Mobilność
2010
” zbadanie własnego obrazu użytkowników internetu mobilnego.
W badaniu zapytano o wpływ, jaki internet mobilny wywarł na życie
użytkownika. Okazało się, że możliwość korzystania z internetu
mobilnego daje poczucie większej „efektywności osobistej”, która
przejawia się w lepszym wykorzystaniu osobistych zasobów (np. czasu i
pieniędzy) oraz na posiadaniu większej kontroli nad swoim życiem (tzn.
brak straconych okazji). „Mobilni” są również przekonani o swojej
wyższej efektywności nie tylko w sferze zawodowej, ale też prywatnej –
to ludzie nie tylko wierzący w swoje możliwości, ale i optymistycznie
patrzący na świat (są bardziej elastyczni, mniej boją się utraty pracy,
widzą więcej możliwości w swoim życiu oraz mają lepszy kontakt z
ludźmi). Średnia samoocena użytkowników internetu mobilnego wyniosła
3.18 (w 4 stopniowej skali), natomiast internautów „stacjonarnych” –
3.12.

Różnice płci pomiędzy użytkownikami Internetu mobilnego i stacjonarnego
Różnice płci pomiędzy użytkownikami Internetu mobilnego i stacjonarnego

Generacja MOB zdominowana przez
mężczyzn?

Badanie „Mobilność 2010
wskazało na wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi głównie z
internetu mobilnego i osobami korzystającym głównie z internetu
stacjonarnego. Internauci z dostępem mobilnym to ludzie w większości
młodzi – aż 55% z nich korzysta z sieci mobilnie. Mieszkają w dużych
miastach, uczą się i mają wysoką samoocenę. Zdecydowana większość
generacji MOB to mężczyźni (aż 64%). Wśród kobiet tylko 36% wybiera
głównie internet mobilny. Na uwagę zasługują wyniki rozmów z kobietami
pokazujące, że chłodną emocjonalnie i nieznaną technologię starają się
oswoić opisując ją językiem codzienności, czy też łatwymi pojęciami
technologicznymi, np. „urządzenie na sticku, które zawsze jest ze
mną…”.

Percepcja Internetu mobilnego
Percepcja Internetu mobilnego

Nowa jakość życia – poczucie
wolności czy poczucie uwiązania?

Niezwykle interesujące okazały się wyniki badania związane ze zmianą
jakościową życia mobilnych. Prawie 40% respondentów jako korzyść
wymieniło lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną (wbrew obiegowej opinii
o niszczeniu więzi społecznych przez internet). Kolejną pozycję
zajmowały – ułatwienia w pracy i podczas uczenia się (28%), poczucie
mobilności (26%) i stały dostęp do informacji (21%). Badanie wykazało
też, że technologia „bez kabla” daje swoim użytkownikom uczucie
wolności (47%). Dla mobilnych brak internetu oznacza odcięcie od
świata, niemożność uczestniczenia w normalnym życiu. Znika jednak
podział na przestrzeń prywatną i publiczną, ponieważ z tych samych
serwisów społecznościowych korzysta się zarówno w pracy, jak i w domu.
Co ciekawe, poczucie wolności w grupie użytkowników internetu
stacjonarnego definiowano przeciwnie, tzn. jako uczucie uwiązania.

Nowoczesne zarządzanie znajomymi

Emocje towarzyszące brakowi dostępu do Internetu mobilnego
Emocje towarzyszące brakowi dostępu do Internetu mobilnego

Respondenci badania obalają przekonanie, że internet mobilny
rozluźnia kontakty międzyludzkie. Większość badanych uważa, że
technologia mobilna ułatwia utrzymywanie kontaktu ze znajomymi i
usprawnia relację z rodziną. W trakcie rozmów face-to-face pojawił się
nowy obraz relacji międzyludzkich, które upodobniają się do procesu „zarządzania innymi zasobami”, w
przypadku kontaktu z drugą osobą – „zarządzania
znajomymi
”. Polega to na zupełnie innym sposobie inicjowania
kontaktu z drugim człowiekiem, w którym podstawą nawiązania czy
podtrzymania relacji jest przede wszystkim dostępność czasowa oraz
gotowość do działania, a nie potrzeba kontaktu z konkretną osobą (w
centrum aktywności znajduje się działanie a nie uczestnik działania).
Ta nowa podstawa jest z pewnością pochodną rozwoju mediów
społecznościowych takich jak „Facebook”, czy „Twitter”, w których można
łatwo sprawdzić, co się dzieje u znajomych lub w każdym miejscu
poinformować o swoim obecnym statusie.

Podsumowanie

Badanie „Mobilność” 2010 dowodzi, że dostęp do internetu wszędzie i
o każdej porze jest coraz silniej wykorzystywany. W społeczeństwie
opartym na wymianie informacji coraz bardziej potrzebne staje się, aby
nowe technologie dostępne były nie tylko wygodnie i w ekonomiczny
sposób, ale również w sposób ciągły. Taki sposób dostępu do wiedzy i
rozrywki i komunikacja z innymi osobami związana jest ze zmieniającym
się stylem życia człowieka w dobie informacji.
Przeprowadzone badanie utwierdza w przekonaniu, że jesteśmy świadkami
nowego zjawiska w Polsce – kształtowanie się społeczeństwa
informacyjnego przy dużym udziale technologii mobilnej. Takie
społeczeństwo bardziej wierzy we własne siły i możliwości, nie boi się
wyzwań, a także niweluje cyfrowe wykluczenie.

Całość badania dostępna jest: Tutaj

Zapis debaty na temat mobilnego internetu, generacji cyfrowych tubylców i świetnego samopoczucia mobilnych internautów:

źródło: mobilnyinternet.blox.pl

Kan