Generacja MOB (Miłośnicy, Obyci,
Bierni)
Badanie wyodrębniło 3 wzorce użytkowników internetu mobilnego –
Miłośników, Obytych i Biernych. Grupy te różnią się między sobą
sposobem konsumpcji technologii „bez
kabla”. Miłośnicy to early adopters. Ludzie zafascynowani nowymi
technologiami, czyli internauci, którzy najwcześniej testują nowinki
technologiczne oraz są aktywni na blogach i forach. To zapewne wśród
nich funkcjonuje pokolenie tubylców cyfrowych, ludzi dla których świat
bez internetu nie istnieje. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci,
którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi,
zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że z
punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ
dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do
własnego życia. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa
użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ściśle
określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).
„Mobilni” myślą o sobie
lepiej Kluczowym wątkiem badania „Mobilność
2010” zbadanie własnego obrazu użytkowników internetu mobilnego.
W badaniu zapytano o wpływ, jaki internet mobilny wywarł na życie
użytkownika. Okazało się, że możliwość korzystania z internetu
mobilnego daje poczucie większej „efektywności osobistej”, która
przejawia się w lepszym wykorzystaniu osobistych zasobów (np. czasu i
pieniędzy) oraz na posiadaniu większej kontroli nad swoim życiem (tzn.
brak straconych okazji). „Mobilni” są również przekonani o swojej
wyższej efektywności nie tylko w sferze zawodowej, ale też prywatnej –
to ludzie nie tylko wierzący w swoje możliwości, ale i optymistycznie
patrzący na świat (są bardziej elastyczni, mniej boją się utraty pracy,
widzą więcej możliwości w swoim życiu oraz mają lepszy kontakt z
ludźmi). Średnia samoocena użytkowników internetu mobilnego wyniosła
3.18 (w 4 stopniowej skali), natomiast internautów „stacjonarnych” –
3.12.
Różnice płci pomiędzy użytkownikami Internetu mobilnego i stacjonarnego
Generacja MOB zdominowana przez
mężczyzn?
Badanie „Mobilność 2010”
wskazało na wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi głównie z
internetu mobilnego i osobami korzystającym głównie z internetu
stacjonarnego. Internauci z dostępem mobilnym to ludzie w większości
młodzi – aż 55% z nich korzysta z sieci mobilnie. Mieszkają w dużych
miastach, uczą się i mają wysoką samoocenę. Zdecydowana większość
generacji MOB to mężczyźni (aż 64%). Wśród kobiet tylko 36% wybiera
głównie internet mobilny. Na uwagę zasługują wyniki rozmów z kobietami
pokazujące, że chłodną emocjonalnie i nieznaną technologię starają się
oswoić opisując ją językiem codzienności, czy też łatwymi pojęciami
technologicznymi, np. „urządzenie na sticku, które zawsze jest ze
mną…”.
Percepcja Internetu mobilnego
Nowa jakość życia – poczucie
wolności czy poczucie uwiązania?
Niezwykle interesujące okazały się wyniki badania związane ze zmianą
jakościową życia mobilnych. Prawie 40% respondentów jako korzyść
wymieniło lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną (wbrew obiegowej opinii
o niszczeniu więzi społecznych przez internet). Kolejną pozycję
zajmowały – ułatwienia w pracy i podczas uczenia się (28%), poczucie
mobilności (26%) i stały dostęp do informacji (21%). Badanie wykazało
też, że technologia „bez kabla” daje swoim użytkownikom uczucie
wolności (47%). Dla mobilnych brak internetu oznacza odcięcie od
świata, niemożność uczestniczenia w normalnym życiu. Znika jednak
podział na przestrzeń prywatną i publiczną, ponieważ z tych samych
serwisów społecznościowych korzysta się zarówno w pracy, jak i w domu.
Co ciekawe, poczucie wolności w grupie użytkowników internetu
stacjonarnego definiowano przeciwnie, tzn. jako uczucie uwiązania.
Nowoczesne zarządzanie znajomymi
Emocje towarzyszące brakowi dostępu do Internetu mobilnego
Respondenci badania obalają przekonanie, że internet mobilny
rozluźnia kontakty międzyludzkie. Większość badanych uważa, że
technologia mobilna ułatwia utrzymywanie kontaktu ze znajomymi i
usprawnia relację z rodziną. W trakcie rozmów face-to-face pojawił się
nowy obraz relacji międzyludzkich, które upodobniają się do procesu „zarządzania innymi zasobami”, w
przypadku kontaktu z drugą osobą – „zarządzania
znajomymi”. Polega to na zupełnie innym sposobie inicjowania
kontaktu z drugim człowiekiem, w którym podstawą nawiązania czy
podtrzymania relacji jest przede wszystkim dostępność czasowa oraz
gotowość do działania, a nie potrzeba kontaktu z konkretną osobą (w
centrum aktywności znajduje się działanie a nie uczestnik działania).
Ta nowa podstawa jest z pewnością pochodną rozwoju mediów
społecznościowych takich jak „Facebook”, czy „Twitter”, w których można
łatwo sprawdzić, co się dzieje u znajomych lub w każdym miejscu
poinformować o swoim obecnym statusie.
Podsumowanie
Badanie „Mobilność” 2010 dowodzi, że dostęp do internetu wszędzie i
o każdej porze jest coraz silniej wykorzystywany. W społeczeństwie
opartym na wymianie informacji coraz bardziej potrzebne staje się, aby
nowe technologie dostępne były nie tylko wygodnie i w ekonomiczny
sposób, ale również w sposób ciągły. Taki sposób dostępu do wiedzy i
rozrywki i komunikacja z innymi osobami związana jest ze zmieniającym
się stylem życia człowieka w dobie informacji.
Przeprowadzone badanie utwierdza w przekonaniu, że jesteśmy świadkami
nowego zjawiska w Polsce – kształtowanie się społeczeństwa
informacyjnego przy dużym udziale technologii mobilnej. Takie
społeczeństwo bardziej wierzy we własne siły i możliwości, nie boi się
wyzwań, a także niweluje cyfrowe wykluczenie.
Całość badania dostępna jest: Tutaj
Zapis debaty na temat mobilnego internetu, generacji cyfrowych tubylców i świetnego samopoczucia mobilnych internautów:
źródło: mobilnyinternet.blox.pl
Kan
Moim zdaniem mobilny net zdecydowanie wychodzi juz z etapu "nowinek technicznych". Wystarczy przesledzic aktywnosc operatorow. Orange – 3 meisiace 2 nowe oferty w Orange Free, nowa oferta we free na karte. To juz jest naprawde spory sektor i wiedze wsrd uzytkownikow o nim jest bardzo duza.
wychodzi nie wychodzi, ale bez wątpienia ułatwia pracę,
mam iplusa i jest po prostu niezawodny w trasie, wiem co
pisze, bo dużo jeżdze po Polsce
Ciekawy raport. Dla mnie internet to głównie źródło informacji i pomoc w podtrzymywaniu kontaktów ze znjomymi. Nie umawiam sie juz na plotki przez sms, tylko przez Facebooka:)
A w domu korzystam z bezprzewodowego – kiedyś Oragne, teraz i Plus. Różnica spora jeśli chodzi o szybkość – na korzysc Plusa.
W ofercie internetu mobilnego zmienia się sporo. Od lutego ma go w swojej ofercie na przykład Cyfrowy Polsat, który planuje ruszyć z pakietem tzw. zintegrowanych usług. Biorąc pod uwagę spory zasięg tego internetu (jego podstawowy atut) oraz ogólnie dobry wizerunek platformy, myślę, że dane wskazane w tym raporcie do końca roku mogą się istotnie zmienić.
Stawiam na rozwój netu od polsatu – bardzo duży zasięg jak na tą technologię i rzeczywiście bardzo dobre parametry. Polsat w miarę wzrostu popularności pewnie będzie przygotowywał coraz to lepsze oferty.
Tez mi sie wydaje ze w tym roku numerem 1 na rynku mobilnego internetu bedzie Cyfrowy Polsat.
Oferta zmienia się z dnia na dzień na lepsze. Nie mówię, że na początku była średnio interesująca. Przeciwnie, zwróciła od razu moją uwagę i dlatego przyglądam się ruchom CP. Jak dotąd, widać, że to inwestycja traktowana priorytetowo.
i prosze, oto siec ktora powaznie podchodzi do swojej pracy, robi badania i na ich podstawie uklada oferte dla klientów – tak powinno byc w kazdej branzy!
Ciekawy artykuł. Widać Plus stara sie poznać potrzeby przyszłych klientów, a to sie liczy.
Gdyby Cyfrowy Polsat nie wprowadzil internetu to inni nie zmienialiby tak szybko swoich ofert. Chwala Cyfrowemu za to ze rozruszal ten rynek i zwiekszyl konkurencje. A bylo to mozliwe dlatego ze ma dobra usluge w dobrej cenie.
Przypuszczam, że exodus użytkowników Internetu do CP będziemy dopiero obserwować – po wejściu usługi łączonej. Póki co, mnóstwo komentarzy wskazujących na zalety tej oferty.